Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Użytkownicy informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-UI-AI-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Użytkownicy informacji
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

godziny kontaktowe -30 h

konsultacje indywidualne 2h

praca indywidualna studenta 25 h

przygotowanie do zaliczeń 18 h


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

aktywność, obecność, ocena wykonania prac własnych, egzamin

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z główną problematyką badawczą dotyczącą relacji użytkowników z szeroko pojętą informacją, nabycie umiejętności poznawania, badań zachowań informacyjnych wybranych grup użytkowników oraz zapoznanie się z możliwościami kształcenia i rozwijania umiejętności informacyjnych użytkowników.

Literatura:

E. Babbie,Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009, 2013 (fragmenty).

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce,

[on-line- CSR-Dcsr-d.pl › wp-content › uploads › 2015/02 › Earl-Babbie-Badania-Sp...]

Cisek S., Metodologia badań użytkowników informacji w XXI wieku w świetle anglojęzycznej literatury przedmiotu, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2009, nr 4 (69), s. 3-11.

Cisek S., Metodologia mieszana w badaniach nauki o informacji i bibliotekoznawstwa, [w:] Biblioteki, informacja, książka: interdyscyplinarne badania i praktyka w XXI wieku, red. M. Kocójowa, Kraków 2010, s. 88-94 [on-line]. Dostępny w Internecie: http://eprints.rclis.org/15393/1/Cisek_metodologia%20mieszana.pdf.

A. Długosz-Pysz, Badania satysfakcji użytkowników archiwów w świetle projektu Archival Metrics, [w:] Diagnostyka w zarządzaniu informacją: perspektywa informatologiczna, red. R. Sapa, Kraków 2017, s. 432-447. [dostęp on-line Diagnostyka w zarządzaniu informacją : perspektywa ...

ruj.uj.edu.pl › xmlui › handle › item ]

M. Jankowska, M. Wójcik, Metody i techniki badania użyteczności systemów informacyjno-wyszukiwawczych opartych o model konwersacyjny, [w;] Diagnostyka w zarządzaniu informacją: perspektywa informatologiczna, red. R. Sapa, Kraków 2017 [on-line].

Krakowska M., Zachowania informacyjne człowieka, [w:] Nauka o informacji, pod red. W. Babika, s. 429-455.

Mierzecka-Szczepańska A., Badania zachowań informacyjnych, Warszawa 2013.

Nicholas D., Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu. Idee, metody, środki, Warszawa 2001.

Stefaniak B., Skalska-Zlat M., Cisek S., Metody badań w nauce o informacji (informatologii), [w:] Nauka o informacji, pod red. W. Babika, Warszawa 2016, s. 89-122.

Efekty uczenia się:

K_W04 Absolwent ma wiedzę związaną oceną i opisem potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, metodami i formami pracy z różnymi kategoriami odbiorców informacji

K_W11 Absolwent zna i rozumie wybrane fakty i zjawiska oraz współzależności między nimi z zakresu architektury informacji

K_U10 Absolwent potrafi rozpoznawać zachowania i zaspokajać potrzeby różnych kategorii użytkowników informacji

K_U06 Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych

K_K01 Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy z zakresu architektury informacji

K_K07 Absolwent jest gotowy do współpracy w tworzeniu i realizacji różnorodnych projektów z zakresu architektury informacji oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Dymmel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Dymmel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3708b8fbb (2024-12-19)