Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-UOSPE-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

podstawowe wiedza dotycząca specyfiki pracy dydaktyczno-wychowawczej z klasą szkolną, poznawanie klasy, budowanie zespołu, diagnoza potrzeb edukacyjnych uczniów.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład -15

Laboratorium- 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do laboratoriów 15

Przygotowanie się do zaliczenia 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01, W02- egzamin pisemny

U01 - egzamin pisemny, praca pisemna

U02, U03- praca pisemna

K01- praca pisemna

K02, K03 - egzamin pisemny, praca pisemna

Pełny opis:

W ramach przedmiotu studenci zdobędą wyczerpujące informacje dotyczące specyfiki funkcjonowania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zostaną wyposażeni w niezbędną nauczycielowi wiedzę na temat trudności w uczeniu się, a także tą, dotycząca pracy z uczniem zdolnym. Poznają metody i formy wspierające pracę z młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zarówno podczas lekcji, jak i zajęć pozalekcyjnych. Poznają podstawowe regulacje prawne obowiązujące w polskim systemie oświaty oraz zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1 Biała M. (2006). Problemy z zachowaniem dzieci i młodzieży. Warszawa. Fraszka Edukacyjna Sp. z o. o.

2 Elliot J., Place M. (2000): Dzieci i młodzież w kłopocie. poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa.

3 Guzy A., D. Krzyżyk: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Sp. z o.o., Kielce, 2012.

4 Janowski A. (2007), Pedagogika praktyczna - zarys problematyki - zdrowy rozsądek - wyniki badń. Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

5 Jarosz E., Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

6 Jerzak M., (red.), Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2016r.

7 Limont W., Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.

8 Łobocki M., "Metody i techniki badań pedagogicznych", Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.

9 Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2016.

10 Pankowska D., (2008). Pedagogika dla nauczycieli w praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

11 Pyżalski J. (2012): Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków.

Literatura uzupełniająca:

1 Chodkowska E., Berman M., Wspieranie rozwoju ucznia nieprzeciętnego w szkole ogólnodostępnej. Rzeszów 2011.

2 Dyrda B., Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.

3 Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna – w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.

4 Guzy A., D. Krzyżyk: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Sp. z o.o., Kielce, 2012.

5 Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańskie Wydawnictwo. Psychologiczne, Sopot 2012.

6 Limont W., Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.

7 Łobocki M., "Metody i techniki badań pedagogicznych", Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.

8 Klaczak M., P. Majewicz (red.), Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytety Pedagogicznego, Kraków 2006.

9 Pankowska D., Sokołowska-Dzioba T.: "Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy", Wydawnictwo UMCS , Lublin 2015

10 Strichart S.S., Mangrum II Ch.T., Dziecko z ADHD w klasie. Planowanie pracy dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi. GWP, Gdańsk 2009.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student/ka posiada wiedzę na temat (zna i rozumie)

W01: Ma uporządkowaną wiedzę na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych, ich etiologii i symptomów.

W02: Ma podstawową wiedzę na temat metod i form kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

UMIEJĘTNOŚCI

Student/ka potrafi:

U01: Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń edukacyjno-wychowawczych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych

U02: Potrafi wykorzystując poznane metody, formy, nowe technologie informacyjne pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zespole klasowym jak i podczas zajęć pozalekcyjnych.

U03: Potrafi wyszukać, ocenić i wykorzystać w konstruktywny sposób informacje o dobrych praktykach w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student/ka:

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student/ka:

K01: - Podczas pracy w grupie, wykorzystując refleksję pedagogiczną i posiadane kompetencje społeczne potrafi wskazać rozwiązania analizowanych problemów, przedstawia argumenty, uczestniczy w procesie osiągania wspólnych celów.

K02: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej i umiejętności wychowawczych w kontekście organizowania pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

K03: Jest świadomy potrzeby podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z młodzieżą.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Monika Janicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Monika Janicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)