Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-UOSPE-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | podstawowe wiedza dotycząca specyfiki pracy dydaktyczno-wychowawczej z klasą szkolną, poznawanie klasy, budowanie zespołu, diagnoza potrzeb edukacyjnych uczniów. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład -15 Laboratorium- 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do laboratoriów 15 Przygotowanie się do zaliczenia 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01, W02- egzamin pisemny U01 - egzamin pisemny, praca pisemna U02, U03- praca pisemna K01- praca pisemna K02, K03 - egzamin pisemny, praca pisemna |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu studenci zdobędą wyczerpujące informacje dotyczące specyfiki funkcjonowania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zostaną wyposażeni w niezbędną nauczycielowi wiedzę na temat trudności w uczeniu się, a także tą, dotycząca pracy z uczniem zdolnym. Poznają metody i formy wspierające pracę z młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zarówno podczas lekcji, jak i zajęć pozalekcyjnych. Poznają podstawowe regulacje prawne obowiązujące w polskim systemie oświaty oraz zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1 Biała M. (2006). Problemy z zachowaniem dzieci i młodzieży. Warszawa. Fraszka Edukacyjna Sp. z o. o. 2 Elliot J., Place M. (2000): Dzieci i młodzież w kłopocie. poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa. 3 Guzy A., D. Krzyżyk: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Sp. z o.o., Kielce, 2012. 4 Janowski A. (2007), Pedagogika praktyczna - zarys problematyki - zdrowy rozsądek - wyniki badń. Fraszka Edukacyjna, Warszawa. 5 Jarosz E., Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 6 Jerzak M., (red.), Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2016r. 7 Limont W., Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. 8 Łobocki M., "Metody i techniki badań pedagogicznych", Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011. 9 Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2016. 10 Pankowska D., (2008). Pedagogika dla nauczycieli w praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 11 Pyżalski J. (2012): Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków. Literatura uzupełniająca: 1 Chodkowska E., Berman M., Wspieranie rozwoju ucznia nieprzeciętnego w szkole ogólnodostępnej. Rzeszów 2011. 2 Dyrda B., Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007. 3 Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna – w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010. 4 Guzy A., D. Krzyżyk: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Sp. z o.o., Kielce, 2012. 5 Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańskie Wydawnictwo. Psychologiczne, Sopot 2012. 6 Limont W., Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. 7 Łobocki M., "Metody i techniki badań pedagogicznych", Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011. 8 Klaczak M., P. Majewicz (red.), Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytety Pedagogicznego, Kraków 2006. 9 Pankowska D., Sokołowska-Dzioba T.: "Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy", Wydawnictwo UMCS , Lublin 2015 10 Strichart S.S., Mangrum II Ch.T., Dziecko z ADHD w klasie. Planowanie pracy dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi. GWP, Gdańsk 2009. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student/ka posiada wiedzę na temat (zna i rozumie) W01: Ma uporządkowaną wiedzę na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych, ich etiologii i symptomów. W02: Ma podstawową wiedzę na temat metod i form kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. UMIEJĘTNOŚCI Student/ka potrafi: U01: Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń edukacyjno-wychowawczych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych U02: Potrafi wykorzystując poznane metody, formy, nowe technologie informacyjne pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zespole klasowym jak i podczas zajęć pozalekcyjnych. U03: Potrafi wyszukać, ocenić i wykorzystać w konstruktywny sposób informacje o dobrych praktykach w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student/ka: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student/ka: K01: - Podczas pracy w grupie, wykorzystując refleksję pedagogiczną i posiadane kompetencje społeczne potrafi wskazać rozwiązania analizowanych problemów, przedstawia argumenty, uczestniczy w procesie osiągania wspólnych celów. K02: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej i umiejętności wychowawczych w kontekście organizowania pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. K03: Jest świadomy potrzeby podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z młodzieżą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Janicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Janicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.