Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-USPE-A.N-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqhdrYtCZC8fiGZtT2DEfJUNB-_VtOO-xX9xOWgfUAUY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=05f0373c-e747-4e85-827c-28fb8ff5502c&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 1 ECTS 15 godzin wykładu 15 godzin pracy własnej |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | pisemne zaliczenie na ocenę |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom zagadnień dotyczących pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na lekcjach języka obcego. Studenci zostają zapoznani z koncepcją dydaktyki włączającej oraz warunkami jej realizacji na lekcjach języka obcego. Poznają uwarunkowania kształcenia uczniów z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz z metodami i technikami nauczania języków obcych, które mogą być pomocne w kompensowaniu trudności w nauce. |
Literatura: |
(wybór) Bogdanowicz, K. M. (2011) Dysleksja a nauczanie języków obcych. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców uczniów z dysleksją. Wydawnictwo Harmonia. Kraków. Bogdanowicz, M., Smoleń, M. (red.) (2004) Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych. Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk. Burzyńska, M. (2001) Terapeutyczne aspekty nauczania języka obcego ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (na przykładzie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim). Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego nr 36. 125-144. Chrzanowska, B., Święcicka, J. (2011) Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Difin SA, Warszawa. Domagała-Zyśk, E., Karpińska-Szaj, K. (2011) Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Podstawy metodyki nauczania języków obcych. Wydawnictwo Impuls, Kraków. Janicka, M. (2016), Nauczyciele języków obcych wobec różnorodności w klasie językowej oraz wyzwań dydaktyki włączającej, (w:) „Języki Obce w Szkole” 4/2016, 39-46. Kamińska, M. (2010) Zrozumieć dziecko z ADHD i pomóc mu. Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk. Kolera, M. (2011) Nauczanie języków obcych uczniów z zespołem Aspergera. Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego nr 36. 171-185. Krasowicz-Kupis, G. (2009) Psychologia dysleksji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Marek, B. (2011) Wspieranie niewidomego dziecka w szkole ogólnodostępnej: wyzwanie nie tylko dla tyflopedagoga. W: Pawlak, Z. (red.) Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. Róg, T. (2011) Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej ucznia z zespołem Aspergera. Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego nr 36.187-196. Zawadzka-Bartnik, E. (2010) Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami). Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, Kraków |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student/ka posiada wiedzę na temat (zna i rozumie) W01: Ma uporządkowaną wiedzę na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych, ich przyczyn i symptomów. W02: Ma podstawową wiedzę na temat metod i form kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. UMIEJĘTNOŚCI Student/ka potrafi: U01: Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń edukacyjno-wychowawczych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych U02: Potrafi wykorzystując poznane metody, formy, nowe technologie informacyjne pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zespole klasowym jak i podczas zajęć pozalekcyjnych. U03: Potrafi wyszukać, ocenić i wykorzystać w konstruktywny sposób informacje o dobrych praktykach w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student/ka: K01: - potrafi wskazać rozwiązania analizowanych problemów, przedstawia argumenty, uczestniczy w procesie osiągania wspólnych celów. K02: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej i umiejętności wychowawczych w kontekście organizowania pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. K03: Jest świadomy potrzeby podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z młodzieżą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Janicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Janicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Janicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.