Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład fakultatywny II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WFII-AR.AP-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład fakultatywny II
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/_#/scheduling-form/?isBroadcast=false&eventId=AAMkADU4NDQwODNmLTBiNGItNGY0NC1hMTY4LWE0NzA3MDBjZGNlYwFRAAgI2JAL4voAAEYAAAAAsQFTopPBR06FORNAdPOzTwcAhleJbuSEMUOinMOt68yYJAAAAAABDQAAhleJbuSEMUOinMOt68yYJAAAB_jURQAAEA%3D%3D&conversationId=19:meeting_MjY4NmJkNWQtN2ZkZS00YjJhLTliMTAtZjA4MWZjZTdkY2U0@thread.v2&opener=1&providerType=0&navCtx=event-card-peek&calendarType=User
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Dobra znajomość źródeł odnoszących się do praktyk funeralnych w pradziejach, starożytności i wczesnym średniowieczu

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 30

Godziny kontaktowe w trakcie dyżurów: 15

Praca własna studenta: 15 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Ocena przygotowanej pracy. Może to być referat lub prezentacja multimedialna.

Egzamin ustny.

Pełny opis:

Kultura duchowa, praktyki magiczne i rytuały mieszkańców ziem polskich w pradziejach, starożytności i wczesnym średniowieczu.

Obrzędy pogrzebowe i inne praktyki kultowe w świetle badań antropologii kultury.

Zastosowanie osiągnięć antropologii kultury w archeologii.

Treści symboliczne grobów i cmentarzysk w pradziejach, starożytności i wczesnym średniowieczu.

Miejsca kultu, ich charakter oraz towarzyszące im akcesoria. Magia, religia, kult, ryty i mity.

Używki i przemoc w praktykach kultowych.

Obrzędy przejścia, podwójne obrzędy pogrzebowe, symbolika żywiołów.

Treści symboliczne miejsc i przedmiotów.

Topografia przestrzeni cmentarzysk w powiązaniu z kultami solarnymi.

Symbolika żywiołów w kontekście obrzędowości funeralnej.

Symbolika roślin i zwierząt w kontekście obrzędowości pogrzebowej.

Kurhan jako miejsce mediacji pomiędzy światem żywych, a zaświatami.

Pożywienie umarłych.

Literatura:

1. P. Aries, Człowiek i śmierć. Warszawa 1977.

2. M. Buchowski, Magia i rytuał. Warszawa 1993.

3. G. Durand, Wyobraźnia symboliczna. Warszawa 1986.

4. A. P. Kowalski, Symbol w kulturze archaicznej. Poznań 1999.

5. Thomas l.-V. Trup. Od biologii do antropologii. Łódź 1991.

6. J. Woźny, Symbolika przestrzeni miejsc grzebalnych w czasach ciałopalenia zwłok. Bydgoszcz 2000.

7. A. Mierzwiński, Biesiady w rytuale pogrzebowym nadodrzańskiej strefy pól popielnicowych. Wrocław 2012.

8. A. Mierzwiński, Tajemnice pól popielnicowych. Pogranicze doczesności i zaświatów w perspektywie pradziejowej antropologii śmierci. Wrocław 2012.

Efekty uczenia się:

ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

K_W01 w stopniu pogłębionym specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz główne tendencje rozwojowe archeologii, jak również specyfikę innych dyscyplin humanistycznych oraz współpracujących z archeologią (ścisłych i przyrodniczych), zna terminologię związaną ze wskazanymi obszarami wiedzy P7U_W P7S_WG

K_W02 w stopniu pogłębionym uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia, uwzględniającą interdyscyplinarny charakter archeologii P7U_W P7S_WG

K_W03 rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych oraz główne trendy rozwojowe archeologii istotne dla programu kształcenia P7U_W P7S_WG

K_W04 pogłębioną problematykę z zakresu archeologii Polski w kontekście Europy i pozostałych obszarów Starego Świata P7U_W P7S_WG/ P7S_WK

ABSOLWENT POTRAFII:

K_U01 samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze z zakresu archeologii oraz innowacyjnie dobierać metody i narzędzia ich rozwiązywania, z wykorzystaniem nowej wiedzy, także z innych dziedzin oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, formułować i weryfikować hipotezy P7U_U P7S_UW

K_U02 właściwie dobierać źródła, przeprowadzić krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów w obrębie studiowanej dyscypliny P7U_U P7S_UW

K_U03 prowadzić debatę i porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów oraz technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie studiowanej dyscypliny i innych dyscyplin humanistycznych i przyrodniczych, jak również z niespecjalistami, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach P7U_U P7S_UK

ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

K_K02 aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym, korzystania z jego różnorodnych form oraz z opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu P7U_K P7S_KK

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0