Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład fakultatywny III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WFIII-AR.AH-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład fakultatywny III
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

godziny kontaktowe:

wykład - 30 h

konsultacje - 2h

samodzielna praca studenta:

przygotowanie do zajęć: 13 h

studiowanie lit. przedmiotu: 20 h

przygotowanie do egzaminu: 25 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

egzamin: prezentacja i dyskusja / i pisemny referat - W01, U01


Pełny opis:

"Kontakty interkulturowe w barbarzyńskiej Europie"

Celem zajęć jest ukazanie skali i dynamiki kontaktów między rożnymi kręgami kulturowymi i etnicznymi w barbarzyńskiej Europie w okresie lateńskim, w młodszym okresie przedrzymskim, okresie rzymskim i wędrówek ludów w kontekście szlaków handlowych, migracji, wydarzeń polityczno-militarnych, kontaktów elit, transferu technologii. Kontakty te zostaną prześledzone na różnych płaszczyznach socjalnych.

Literatura:

- Bockius R., Łuczkiewicz P., Kelten und Germanen im 2.- 1. Jh. v. Chr. Archäologische Bausteine zu einer historischen Fragm., Monographien RGZM 54, Mainz 2004.

- G. I. Caesar, Corpus Caesarianum (Wojna Galijska), tłum. i oprac. E. Konik i W. Nowosielska, Wrocław 2003.

- Babeş M., Die Poieneşti-Lukaševka-Kultur. Ein Beitrag zur Kulturgeschichte im Raum östlich der Karpaten in den letzten Jahrhunderten vor Christi Geburt, Bonn 1993.

- Brandt J., Jastorf und Latène. Kultureller Austausch und seine Auswirkungen auf soziopolitische Entwicklungen in der vorrömischen Eisenzeit, Internationale Archäologie 66, Rahden/Westf. 2001.

- Woźniak Z., Wschodnie pogranicze kultury lateńskiej Wrocław/Warszawa/Kraków/ Gdańsk 1974.

- Cunlife B., Starożytni Celtowie, Warszawa 2003.

- Erdrich M., Rom und die Barbaren. Das Verhältnis zwischen dem Imperium Romanum und den germanischen Stämmen vor seiner Nordwestgrenze von der späten römischen Republik bis zum Gallischen Sonderreich, Römisch-Germanische Forschungen 58, Mainz 2001.

- Sulimirski T., Sarmaci, Warszawa 1979.

- Koczownicy Ukrainy, katalog wystawy, J. Chochorowski (red.), Katowice 1996.

- Kokowski A., Strefy kulturowe w młodszym okresie przedrzymskim i w okresie rzymskim na łuku Karpat. Część I – od młodszego okresu przedrzymskiego do młodszego okresu rzymskiego, (w:) Na granicach antycznego świata, Rzeszów 1999, s. 25-44.

- Sarmaci i Germanie, Studia Sarmatica, t. I, A. Kokowski (red.), Lublin 2004.

- Kimmerowie, Scytowie, Sarmaci. Księga poświęcona pamięci profesora Tadeusza Sulimirskiego, J. Chochorowski (red.), Kraków 2004.

Efekty uczenia się:

- wiedza:

Student ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę, opartą na najnowszym stanie badań, odnośnie oblicza kulturowego Europy od okresu późnohalsztackiego po wędrówki ludów. Szczegółowo orientuje się w kwestiach kontaktów między różnymi kręgami etnicznymi i kulturowymi, w aspektach migracji, kontaktów interpersonalnych, polityczno-militarnych i handlowych, jak również rozprzestrzeniania się i recepcji wzorców kulturowych.

- umiejętności:

Student zna najważniejsze kultury archeologiczne oraz kręgi etniczne w strefie od Galii po środkową Europę, potrafi je rozpoznać, opisać i porównać na podstawie dystynktywnych kategorii źródeł. Orientuje się szczegółowo w literaturze przedmiotu. Nabywa umiejętność poprawnej oceny i interpretacji kierunków, przebiegu i zakresu oddziaływań kulturowych na konkretnych przykładach źródłowych. Posiada umiejętności badawcze na poziomie pozwalającym na samodzielne formułowanie wniosków.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0