Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WJ-A.N-1S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Studenci powinni wykazywać się wiedzą z zakresu języka angielskiego na poziomie co najmniej B2 (wg. CEF).

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

30h - Godziny kontaktowe z prowadzącym; zajęcia realizowane w formie dydaktycznych zajęć konwersatoryjnych (KN)


30h - Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych; przygotowanie się studenta do zaliczeń; samodzielne studiowanie przez studenta literatury przedmiotu w celu przedstawienia prezentacji i/lub zapoznania się z materiałami dodatkowymi/uzupełniającymi


Razem: 60h = 2 ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę na podstawie wyników semestralnego sprawdzianu pisemnego. Warunki dopuszczenia do sprawdzianu:


1. obecność na zajęciach

2. czynny udział w zajęciach (praca w parach, grupach, indywidualna)

3. zlecone prace domowe/prezentacje (opcjonalnie)

4. śródsemestralne sprawdziany kontrolne (opcjonalnie)


Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami operacyjnymi językoznawstwa ogólnego jako nauki o języku. W polu zainteresowań pozostają następujące problemy szczegółowe:

- czym jest język (wybrane koncepcje języka i językoznawstwa, także w ogólnej perspektywie historycznego rozwoju),

- z czego składa się język/co składa się na język (pobieżna charakterystyka wybranych gałęzi językoznawstwa),

- czym język się charakteryzuje jako sposób porozumiewania się i jako "system wiedzy" (strukturalne i funkcjonalne cechy języka),

- czemu służy język (funkcje języka/językowe),

- na czym polegają biologiczne (neurologiczne) uwarunkowania języka (język/mowa a mózg),

- na czym polegają związki języka ze rzeczywistością pozajęzykową, kulturą, życiem społecznym.

Literatura:

(możliwie wydania najnowsze w każdym przypadku)

Podstawowa:

1. Yule, George. The Study of Language. Cambridge: CUP.

2. Fromkin, Victoria, Robert Rodman, and Nina Hyams. An introduction to language. Cengage Learning.

3. Dirven, Rene and Marjolijn Verspoor (eds.). Cognitive Exploration of Language and Linguistics.

Uzupełniająca:

1. Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge: CUP.

Efekty uczenia się:

W1 posiada szczegółową wiedzę językoznawczą i wie jak ją odnieść do analizy konkretnych danych językowych w postaci języka literatury, mediów, przekładu, reklamy poprzez identyfikowanie i scharakteryzowanie występujących w nich zjawisk językowych (np. polisemii, kalki, metafory)

W2 zdefiniować i egzemplifikować podstawowe koncepcje języka w kontekście sporów o jego naturę (np. arbitralny/niearbitralny związek form i treści językowych i strukturalny/funkcjonalny charakter znaku językowego), także w oparciu o dane, które nie zostały przedstawione w programie, ale ilustrują uwzględnione w programie tezy i założenia ogólne

U1 potrafi opisać zadania i metody badawcze głównych działów językoznawstwa (takich jak morfologia i semantyka) poprzez aplikowanie stosownych pojęć operacyjnych i analitycznych

U2 potrafi samodzielnie analizować strukturę i znaczenie podstawowych strukturalnych (np. procesy słowotwórcze) i funkcjonalnych (np. ikoniczność i metaforyzacja) kategorii języka angielskiego z zastosowaniem anglojęzycznej terminologii językoznawczej

U3 potrafi przejawiać aktywną postawę w stosunku do pogłębiania wiedzy o języku, w tym szczególnie wiedzy o języku angielskim, poprzez dobieranie i wykorzystywanie materiałów umożliwiających realizację podstawowych zadań językoznawczych, jak i poprzez wypowiadanie się w języku angielskim na temat zagadnień języka (takich jak struktura zdania, znaczenia wyrazów, definicje leksykograficzne, związek języka z kulturą, użycie wyrazów w kontekście, itp.)

K1 zachowuje świadomość złożoności języka jako systemu znaków i narzędzia poznania, także w sytuacjach nietypowych i nie w pełni przewidywalnych, takich jak konteksty przekładoznawcze i różnice kulturowe

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Daria Bębeniec, Adam Głaz, Przemysław Łozowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Głaz, Przemysław Łozowski, Katarzyna Stadnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Głaz, Przemysław Łozowski, Katarzyna Stadnik, Konrad Żyśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c177de71f (2024-12-10)