Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-WJ-A.N-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Studenci powinni wykazywać się wiedzą z zakresu języka angielskiego na poziomie co najmniej B2 (wg. CEF). |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 30h - Godziny kontaktowe z prowadzącym; zajęcia realizowane w formie dydaktycznych zajęć konwersatoryjnych (KN) 30h - Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych; przygotowanie się studenta do zaliczeń; samodzielne studiowanie przez studenta literatury przedmiotu w celu przedstawienia prezentacji i/lub zapoznania się z materiałami dodatkowymi/uzupełniającymi Razem: 60h = 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie na ocenę na podstawie wyników semestralnego sprawdzianu pisemnego. Warunki dopuszczenia do sprawdzianu: 1. obecność na zajęciach 2. czynny udział w zajęciach (praca w parach, grupach, indywidualna) 3. zlecone prace domowe/prezentacje (opcjonalnie) 4. śródsemestralne sprawdziany kontrolne (opcjonalnie) |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami operacyjnymi językoznawstwa ogólnego jako nauki o języku. W polu zainteresowań pozostają następujące problemy szczegółowe: - czym jest język (wybrane koncepcje języka i językoznawstwa, także w ogólnej perspektywie historycznego rozwoju), - z czego składa się język/co składa się na język (pobieżna charakterystyka wybranych gałęzi językoznawstwa), - czym język się charakteryzuje jako sposób porozumiewania się i jako "system wiedzy" (strukturalne i funkcjonalne cechy języka), - czemu służy język (funkcje języka/językowe), - na czym polegają biologiczne (neurologiczne) uwarunkowania języka (język/mowa a mózg), - na czym polegają związki języka ze rzeczywistością pozajęzykową, kulturą, życiem społecznym. |
Literatura: |
(możliwie wydania najnowsze w każdym przypadku) Podstawowa: 1. Yule, George. The Study of Language. Cambridge: CUP. 2. Fromkin, Victoria, Robert Rodman, and Nina Hyams. An introduction to language. Cengage Learning. 3. Dirven, Rene and Marjolijn Verspoor (eds.). Cognitive Exploration of Language and Linguistics. Uzupełniająca: 1. Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge: CUP. |
Efekty uczenia się: |
W1 posiada szczegółową wiedzę językoznawczą i wie jak ją odnieść do analizy konkretnych danych językowych w postaci języka literatury, mediów, przekładu, reklamy poprzez identyfikowanie i scharakteryzowanie występujących w nich zjawisk językowych (np. polisemii, kalki, metafory) W2 zdefiniować i egzemplifikować podstawowe koncepcje języka w kontekście sporów o jego naturę (np. arbitralny/niearbitralny związek form i treści językowych i strukturalny/funkcjonalny charakter znaku językowego), także w oparciu o dane, które nie zostały przedstawione w programie, ale ilustrują uwzględnione w programie tezy i założenia ogólne U1 potrafi opisać zadania i metody badawcze głównych działów językoznawstwa (takich jak morfologia i semantyka) poprzez aplikowanie stosownych pojęć operacyjnych i analitycznych U2 potrafi samodzielnie analizować strukturę i znaczenie podstawowych strukturalnych (np. procesy słowotwórcze) i funkcjonalnych (np. ikoniczność i metaforyzacja) kategorii języka angielskiego z zastosowaniem anglojęzycznej terminologii językoznawczej U3 potrafi przejawiać aktywną postawę w stosunku do pogłębiania wiedzy o języku, w tym szczególnie wiedzy o języku angielskim, poprzez dobieranie i wykorzystywanie materiałów umożliwiających realizację podstawowych zadań językoznawczych, jak i poprzez wypowiadanie się w języku angielskim na temat zagadnień języka (takich jak struktura zdania, znaczenia wyrazów, definicje leksykograficzne, związek języka z kulturą, użycie wyrazów w kontekście, itp.) K1 zachowuje świadomość złożoności języka jako systemu znaków i narzędzia poznania, także w sytuacjach nietypowych i nie w pełni przewidywalnych, takich jak konteksty przekładoznawcze i różnice kulturowe |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Daria Bębeniec, Adam Głaz, Przemysław Łozowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Głaz, Przemysław Łozowski, Katarzyna Stadnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Głaz, Przemysław Łozowski, Katarzyna Stadnik, Konrad Żyśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.