Wprowadzenie do konstytucjonalizmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-WK-H.N-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do konstytucjonalizmu |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac3ea5303aa084097812cef18b0b93348%40thread.tacv2/conversations?groupId=f4293d08-b4c9-4fc3-a706-c157c35e1a98&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Wykład: 15h Konwersatorium: 30h Konsultacje indywidualne: 10 h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 40h Przygotowanie do zaliczenia: 25h Studiowanie literatury przedmiotu: 30h Razem: 150h = 5 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01, U01 Wykład: test W01, U01 Konwersatorium: kolokwium K01, K02 Konwersatorium: merytoryczna aktywność na zajęciach |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w problematykę konstytucjonalizmu, jako nauki. Analiza obejmuje ponadto genezę tworzenia się systemu konstytucyjnego w poszczególnych krajach świata ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Przedmiotem wykładu są również ustawy zasadnicze Rzeczypospolitej Polskiej w XX wieku. Zagadnienia realizowane w ramach modułu obejmują treści nauczania zawarte w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, branżowej szkoły I stopnia dla przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie |
Literatura: |
Konstytucjonalizm a doktryny polityczno-prawne. Najnowsze kierunki badań, pod red. R. M. Małajnego, Katowice 2008 Konstytucjonalizm we współczesnym świecie, pod red. K. Motyki, Seria: Społeczeństwa - demokracje - konstytucje, t. VI, Lublin 1998 Konstytucjonalizm, demokracja, wolność. Wybór tekstów, wybór P. Śpiewak, Warszawa 1996 J. Szymanek, Tradycje konstytucyjne. Szkice o roli ustawy zasadniczej w społeczeństwie demokratycznym, Warszawa 2006 W. Skrzydło, Ustrój polityczny RP w świetle konstytucji z 1997 r., Warszawa 2009 Podstawa programowa dla wiedzy o społeczeństwie dla szkoły podstawowej (klasy IV-VIII) Podstawa programowa dla wiedzy o społeczeństwie dla liceum i technikum Podstawa programowa dla wiedzy o społeczeństwie dla szkoły branżowej I stopnia L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
Student/ka ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą konstytucjonalizmu. Ma także świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności jej ustawicznego pogłębiania. Posiada właściwe przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela historii i wiedzo o społeczeństwie oraz świadomość konieczności ciągłego uzupełniania swoich umiejętności teoretycznych i praktycznych Wiedza K_W02: Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu główne pojęcia z zakresu studiowanej specjalności K_W03: Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorie i metody wyjaśniające złożone zależności podstawowych procesów historycznych K_W06: Student/ka zna i rozumie metody analizy i interpretacji wybranych zdarzeń dziejowych tradycji, teorii i szkół badawczych właściwych dla historii K_W08: Student/ka zna i rozumie paradygmaty historiograficzne służące wyjaśnianiu przeszłości oraz rozwiązywaniu podstawowych, fundamentalnych problemów współczesnej cywilizacji Umiejętności K_U01: Student/ka potrafi formułować i analizować złożone i nietypowe problemy związane z badaniami historycznymi oraz funkcjonowaniem historii w przestrzeni społecznej K_U03: Student/ka potrafi dokonać krytycznej analizy zgromadzonych informacji w kontekście aktualnej wiedzy historycznej i z zastosowaniem typowych metod oraz nowoczesnych technologii pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historycznym K_U04 Student/ka potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę historyczną do rozwiązywania problemów właściwych dla tej dziedziny w warunkach typowych oraz niestandardowych, odnosząc się w szczególności do toczących się w przestrzeni publicznej debat dotyczących problemów rozumienia i interpretowania wydarzeń historycznych K_U05 Student/ka potrafi komunikować się w środowisku naukowym i społecznym, używając właściwej terminologii z zakresu historii oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych K_U06 Student/ka potrafi uczestniczyć w debacie publicznej przedstawiając, oceniając i uzasadniając różne poglądy na temat przebiegu wydarzeń historycznych, specyfiki procesów dziejowych oraz ich odbioru i oddziaływań społecznych Kompetencje społeczne K_K01 Student/ka jest gotów/owa do krytycznej oceny posiadanej i nabywanej w procesie kształcenia się przez całe życie wiedzy ogólnej oraz z zakresu historii K_K03 Student/ka jest gotów/owa do uznania znaczenia wiedzy historycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących dawnych i współczesnych cywilizacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Sioma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Sioma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.