Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do konstytucjonalizmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WK-H.N-1S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do konstytucjonalizmu
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac3ea5303aa084097812cef18b0b93348%40thread.tacv2/conversations?groupId=f4293d08-b4c9-4fc3-a706-c157c35e1a98&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Wykład: 15h

Konwersatorium: 30h

Konsultacje indywidualne: 10 h

- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zajęć: 40h

Przygotowanie do zaliczenia: 25h

Studiowanie literatury przedmiotu: 30h

Razem: 150h = 5 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01, U01

Wykład: test

W01, U01

Konwersatorium: kolokwium

K01, K02

Konwersatorium: merytoryczna aktywność na zajęciach


Pełny opis:

Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w problematykę konstytucjonalizmu, jako nauki. Analiza obejmuje ponadto genezę tworzenia się systemu konstytucyjnego w poszczególnych krajach świata ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Przedmiotem wykładu są również ustawy zasadnicze Rzeczypospolitej Polskiej w XX wieku.

Zagadnienia realizowane w ramach modułu obejmują treści nauczania zawarte w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, branżowej szkoły I stopnia dla przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie

Literatura:

Konstytucjonalizm a doktryny polityczno-prawne. Najnowsze kierunki badań, pod red. R. M. Małajnego, Katowice 2008

Konstytucjonalizm we współczesnym świecie, pod red. K. Motyki, Seria: Społeczeństwa - demokracje - konstytucje, t. VI, Lublin 1998

Konstytucjonalizm, demokracja, wolność. Wybór tekstów, wybór P. Śpiewak, Warszawa 1996

J. Szymanek, Tradycje konstytucyjne. Szkice o roli ustawy zasadniczej w społeczeństwie demokratycznym, Warszawa 2006

W. Skrzydło, Ustrój polityczny RP w świetle konstytucji z 1997 r., Warszawa 2009

Podstawa programowa dla wiedzy o społeczeństwie dla szkoły podstawowej (klasy IV-VIII)

Podstawa programowa dla wiedzy o społeczeństwie dla liceum i technikum

Podstawa programowa dla wiedzy o społeczeństwie dla szkoły branżowej I stopnia

L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2012

Efekty uczenia się:

Student/ka ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą konstytucjonalizmu. Ma także świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności jej ustawicznego pogłębiania. Posiada właściwe przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela historii i wiedzo o społeczeństwie oraz świadomość konieczności ciągłego uzupełniania swoich umiejętności teoretycznych i praktycznych

Wiedza

K_W02: Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu główne pojęcia z zakresu studiowanej specjalności

K_W03: Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorie i metody wyjaśniające złożone zależności podstawowych procesów historycznych

K_W06: Student/ka zna i rozumie metody analizy i interpretacji wybranych zdarzeń dziejowych tradycji, teorii i szkół badawczych właściwych dla historii

K_W08: Student/ka zna i rozumie paradygmaty historiograficzne służące wyjaśnianiu przeszłości oraz rozwiązywaniu podstawowych, fundamentalnych problemów współczesnej cywilizacji

Umiejętności

K_U01: Student/ka potrafi formułować i analizować złożone i nietypowe problemy związane z badaniami historycznymi oraz funkcjonowaniem historii w przestrzeni społecznej

K_U03: Student/ka potrafi dokonać krytycznej analizy zgromadzonych informacji w kontekście aktualnej wiedzy historycznej i z zastosowaniem typowych metod oraz nowoczesnych technologii pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historycznym

K_U04 Student/ka potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę historyczną do rozwiązywania problemów właściwych dla tej dziedziny w warunkach typowych oraz niestandardowych, odnosząc się w szczególności do toczących się w przestrzeni publicznej debat dotyczących problemów rozumienia i interpretowania wydarzeń historycznych

K_U05 Student/ka potrafi komunikować się w środowisku naukowym i społecznym, używając właściwej terminologii z zakresu historii oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych

K_U06 Student/ka potrafi uczestniczyć w debacie publicznej przedstawiając, oceniając i uzasadniając różne poglądy na temat przebiegu wydarzeń historycznych, specyfiki procesów dziejowych oraz ich odbioru i oddziaływań społecznych

Kompetencje społeczne

K_K01 Student/ka jest gotów/owa do krytycznej oceny posiadanej i nabywanej w procesie kształcenia się przez całe życie wiedzy ogólnej oraz z zakresu historii

K_K03 Student/ka jest gotów/owa do uznania znaczenia wiedzy historycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących dawnych i współczesnych cywilizacji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marek Sioma
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marek Sioma
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)