Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny I-II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WMI-AR.AP-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny I-II
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Obecność na zajęciach

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 30

Godziny kontaktowe w trakcie konsultacji: 30

Praca własna studenta: 30

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin ustny/ pisemny.

Pełny opis:

Zasadnicza tematyka wykładów:

1/ główne trendy technologiczno-typologiczne w wytwórczości kamieniarskiej (surowce skał (poza)krzemienionkowych) i rogowniczej w pradziejach na ziemiach polskich na tle Europy Środkowej /repetytorium - wiedza w zakresie zagadnień wymaganego programu studiów I stopnia;

2/ formy bifacjalne na ziemiach polskich /geneza, chronologia, typologia, przynależność kulturowa, dyspersja, surowce, kontekst archeologiczny/ na tle Europy Środkowej;

3/ kamienne topory „bojowe” na ziemiach polskich /geneza, chronologia, typologia, przynależność kulturowa, dyspersja, surowce, kontekst archeologiczny/ na tle Europy Środkowej;

4/ krzemieniarstwo schyłkowe na ziemiach polskich /techniki stosowane w uzyskiwaniu debitażu i produkcji wytworów, formy przewodnie, przynależność kulturowa, surowce, kontekst archeologiczny, kluczowe stanowiska/;

5/ obecność wytworów krzemiennych na stanowiskach okresu protohistorycznego i wczesnohistorycznego na ziemiach polskich /problem identyfikacji morfologicznej, surowce, funkcja, kontekst archeologiczny, przykłady stanowisk/;

6/ insygnia lityczne w inwentarzach kultur neolitu i epoki brązu na ziemiach polskich /typy przewodnie, przynależność chronologiczno-kulturowa, surowce, kontekst archeologiczny, dyspersja/;

7/ skałkarstwo – „renesans” wytwórczości krzemieniarskiej /geneza, morfologia, ośrodki produkcyjne, surowce, chronologia, kontekst archeologiczny, zastosowanie/.

Literatura:

B. Balcer, Wytwórczość narzędzi krzemiennych w neolicie ziem Polski. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1983;

J. Libera, A. Zakościelna, Retusz rynienkowaty w eneolicie i wczesnej epoce brązu na ziemiach polskich. W: Retusz – jak i dlaczego? "Wielperspektywiczność elementu twardzowego”, red. M. Nowak, D. Stefański, M. Zając. Kraków 2013 („Prace Archeologiczne” 66);

B. Bargieł, J. Libera, Kultura strzyżowska na Lubelszczyźnie w świetle znalezisk grobowych. W: ред. В. В. Отрощенко i in., На пошану Софії Станіславівни Березанскої (збірка науових праць). Київ 2005;

B. Bargieł, J. Libera, „Groty typu strzyżowskiego” – mit a rzeczywistość. W: red. J. Libera, A. Zakościelna, Przez pradzieje i wczesne średniowiecze. Księga jubileuszowa na siedemdziesiąte piąte urodziny docenta doktora Jana Gurby. Lublin 2004;

J. Libera, Krzemienne formy bifacjalne na terenach Polski i zachodniej Ukrainy (od środkowego neolitu do wczesnej epoki żelaza). Lublin 2001;

J. Fogel, Studia nad uzbrojeniem ludności kultury łużyckiej w dorzeczu Odry i Wisły. Broń zaczepna, Poznań 1979;

J. Libera, J. Sobieraj, Topory z łopatkowatym ostrzem na ziemiach wschodniej Polski. W: red. J. Bednarczyk, J. Czebreszuk, P. Makarowicz, M. Szmyt, Na pograniczu światów. Studia z pradziejów międzymorza bałtycko-pontyjskiego ofiarowane Profesorowi Aleksandrowi Kośko w 60 rocznicę urodzin. Poznań 2008;

W. Wojciechowski, Próba lokalizacji ośrodków produkcyjnych toporów ślężańskich w świetle badań petrograficznych. „Przegląd Archeologiczny” 35: 1988;

B. Bargieł, J. Libera, Zespoły grobowe z krzemiennymi płoszczami w Małopolsce i na Wołyniu. „Wiadomości Archeologiczne” 57 (2004-2005): 2005;

J. Lech, D. Piotrowska (red.), Z badań nad krzemieniarstwem epoki brązu i wczesnej epoki żelaza, Warszawa 1997. („PAN. Komisja Nauk Pra- i Protohistorycznych. Prace” 2);

A. Zakościelna (red.), Kosin 10, Kopiec 4 i 8 – stanowiska osadniczo-pracowniane tarnobrzeskiej kultury łużyckiej na terenie wychodni krzemieni świeciechowskiego oraz gościeradowskiego. Lublin 2019;

B. Ginter, S. Kowalski, Produkcja skałek do broni palnej i jej znaczenie dla poznania krzemieniarstwa czasów przedhistorycznych. „Materiały Archeologiczne” 5: 1964;

J. Libera, Skałki z twierdzy Zamość – przyczynek do studiów nad krzemieniarstwem czasów historycznych. „Zamojsko-Wołyńskie Zeszyty Muzealne” 6: 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza - student zna i rozumie:

K_W01 - w stopniu pogłębionym specyfikę przedmiotową i metodologiczną (fakty, teorie, metody) archeologii, nauk humanistycznych i innych współpracujących z archeologią, zna terminologię związaną ze wskazanymi obszarami wiedzy.

K_W07 - w stopniu pogłębionym historyczną zmienność dziejów kultury ludzkiej w kontekście dylematów współczesnej cywilizacji.

Umiejętności - student potrafi:

K_U02 - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację zróżnicowanych źródeł archeologicznych; jest w stanie dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne;

K_U03 - przeprowadzić krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów w obrębie studiowanej dyscypliny.

Kompetencje społeczne - student jest gotów do:

K_K01 - aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym, korzystania z jego różnorodnych form oraz krytycznej oceny siebie, zespołu oraz odbieranych treści;

K_K02 - rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, identyfikacji problemów etycznych związanych z własną pracą, odpowiedzialności przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz wykazuje aktywność w ich rozwiązywaniu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Kadrow, Anna Zakościelna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0