Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WMII-AR.AP-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny II
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 30.

Godziny kontaktowe w trakcie dyżurów: 30.

Praca własna studenta: 30 h.


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie ustne - weryfikacja wiedzy w formie dyskusji nad podanymi wcześniej zagadnieniami.

Pełny opis:

Wykład dotyczy wybranych etapów wytwórczości skał (poza)krzemionkowych na ziemiach polski na tle Europu Środkowe - w pradziejach i okresach historycznychj, m.in.:

- główne trendy technologiczno-typologiczne w wytwórczości krzemieniarskiej epoki kamienia na ziemiach polskich /repetytorium;

- formy bifacjalne na ziemiach polskich /geneza, chronologia, typologia, przynależność kulturowa, dyspersja, surowce, kontekst archeologiczny/;

- kamienne topory „bojowe” na ziemiach polskich /geneza, chronologia, typologia, przynależność kulturowa, dyspersja, surowce, kontekst archeologiczny/;

- krzemieniarstwo postneolityczne na ziemiach polskich /techniki stosowane w uzyskiwaniu debitażu i produkcji wytworów, formy przewodnie, przynależność kulturowa, surowce, kontekst archeologiczny, ważniejsze stanowiska/;

- obecność wytworów krzemiennych na stanowiskach okresu protohistorycznego i wczesnohistorycznego na ziemiach polskich /problem identyfikacji morfologiczne, surowce, funkcja, kontekst archeologiczny, przykłady stanowisk/;

- insygnia lityczne w inwentarzach kultur neolitu i epoki brązu na ziemiach polskich /typy prze-wodnie, przynależność chronologiczno-kulturowa, surowce, kontekst archeologiczny, dyspersja/;

- krzemieniarstwo późnoneolityczne na ziemiach polskich /techniki stosowane w uzyskiwaniu debi-tażu i produkcji wytworów, formy przewodnie, przynależność kulturowa, surowce, kontekst archeologiczny, ważniejsze stanowiska/;

- skałkarstwo – „renesans” wytwórczości krzemieniarskiej /geneza, morfologia, ośrodki produkcyjne, surowce, chronologia, kontekst archeologiczny, zastosowanie/.

W cyklu 2019/2020 wykład dotyczy procesów neolityzacji ziem polskich.

Literatura:

Balcer B., Wytwórczość narzędzi krzemiennych w neolicie ziem Polski. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1983;

Kopacz J., Początki epoki brązu w strefie karpackiej w świetle materiałów kamiennych, Kraków 2001;

Libera J., Krzemienne formy bifacjalne na terenach Polski i zachodniej Ukrainy (od środkowe-go neolitu do wczesnej epoki żelaza). Lublin 2001;

... topory

Lech J., Piotrowska D. red., Z badań nad krzemieniarstwem epoki brązu i wczesnej epoki żelaza, Warszawa 1997. („PAN. Komisja Nauk Pra- i Protohistorycznych. Prace” 2);

Zakościelna A. red. Kosin 10, Kopiec 4 i 8 – stanowiska osadniczo-pracowniane tarnobrzeskiej kultury łużyckiej na terenie wychodni krzemieni świeciechowskiego oraz gościeradowskiego. Lublin 2019

Efekty uczenia się:

Wiedza – absolwent zna i rozumie

K_W02 – pogłębioną problematykę z zakresu archeologii Polski na tle Europy i pozostałych obszarów Starego Świata

K_W06 – w stopniu pogłębionym rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych oraz trendów rozwojowych w obrębie archeologii

K_W07 – w stopniu pogłębionym historyczną zmienność dziejów kultury ludzkiej w kontekście dylematów współczesnej cywilizacji

Umiejętności – absolwent potrafi

KU_01 – formułować i analizować problemy badawcze z zakresu archeologii oraz innowacyjnie dobierać metody i narzędzia ich rozwiązywania

KU_02 – przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację zróżnicowanych źródeł archeologicznych; jest w stanie dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne

KU_03 – przeprowadzić krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów w obrębie studiowanej dyscypliny

Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do

K_K01 – aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym, korzystania z jego różnorodnych form oraz krytycznej oceny siebie, zespołu oraz odbieranych treści

K_K03 – podejmowania w interesie społecznym aktywnych działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy, oraz do działania w sposób przedsiębiorczy

K_K05 – do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, dbania o dorobek i tradycje zdobytego zawodu, przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0