Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane problemy ludologii - przedmiot do wyboru

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WPL-KUL-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane problemy ludologii - przedmiot do wyboru
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Przedmioty do wyboru kulturoznawstwo I stopień 4 semestr
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

W1,U1 - aktywność na zajęciach

K1- projekt zaliczeniowy

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- aktywność na zajęciach,

- projekt zaliczeniowy,


Pełny opis:

Zasadniczym celem przedmiotu "Wybrane problemy ludologii" jest zapoznanie studentów kulturoznawstwa ze współczesnymi teoriami i metodami badań gier cyfrowych określanych jako ludologia lub groznawstwo. Podczas zajęć studenci mają także okazję zapoznania się ze specyfiką współczesnej kultury gier komputerowych.

Na zajęciach poruszane będą następujące tematy:

1. Wprowadzenie do ludologii: Omówienie zakresu i znaczenia ludologii jako dyscypliny naukowej.

2. Historia gier cyfrowych: Przegląd kluczowych momentów w historii gier.

3. Teorie gier: Główne teorie gier, w tym te grywalności i narracji (konflikt między ludologami a narratologami).

4. Gry i społeczeństwo: Jak gry odzwierciedlają i wpływają na kulturowe i społeczne normy.

5. Psychologia gier: Badanie wpływu gier na zachowanie i doświadczenia graczy.

6. Gry niezależne vs. gry AAA: Analiza różnic i wpływu na przemysł i kulturę.

7. Gry a edukacja: Potencjał gier jako narzędzi edukacyjnych i treningowych.

8. E-sport i kultura konkurencyjna: Rozwój e-sportu i jego miejsce w kulturze masowej.

9. Wirtualna rzeczywistość i rozszerzona rzeczywistość w grach: Przyszłość gier i ich wpływ na percepcję rzeczywistości.

10. Gry mobilne i ich wpływ na codzienne życie.

11. Gry a ekonomia.

12. Gry – dzieła sztuki czy rzemieślnicza robota?

13. Etyka i kontrowersje w grach: Przegląd etycznych dylematów i kontrowersji związanych z grami.

Literatura:

R.Bomba, Gry komputerowe w perspektywie antropologii codzienności, Toruń 2014.

M.Kosman, Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych, Warszawa 2015.

Rethinking gamification, ed. M.Fuschs, S.Fizek, P.Ruffino, N.Schrape, German National Library, 2014

Maria Garda, Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych, Łódź 2016.

Tomasz Z. Majkowski, Języki gropowieści. Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych, Kraków 2019

Joanna Pigulak, Gra w film. Z zagadnień relacji między filmem i grami wideo, Kraków 2022

Justyna Janik, Gra jako obiekt oporny, Kraków 2022

Piotr Kubiński, Gry wideo zarys poetyki, Kraków 2016

Efekty uczenia się:

W1 -zna podstawowe pojęcia, terminy z zakresu dyscyplin komplementarnych dla kulturoznawstwa, takich jak współczesna ludologia i groznawstwo (K_W02 )

U1- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawczych badań nad kulturą gier komputerowych (K_U04)

K1- potrafi współdziałać w grupie przy realizacji projektów na zajęcia tj. prototypy gier komputerowych (K_K02 )

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wiktor Tarapacki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0