Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat redaktora prasowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WRP-FP.RM-1S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat redaktora prasowego
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

W laboratorium uczestniczą studenci filologii polskiej, którzy wybrali specjalność redaktorsko-medialną.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:


- konwersatorium: 30 h

- konsultacje indywidualne: 1 h


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):


- przygotowanie do zajęć: 14 h

- przygotowanie do zaliczenia: 5 h

- studiowanie literatury przedmiotu: 25 h


Łączna liczba godzin - 75

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Ocenie podlegają:


1. wartość merytoryczna głosów zabieranych w dyskusjach dydaktycznych: W1, U1, U3, K1, K2, K3;

2. poprawność wykonania ćwiczeń przedmiotowych (redakcja, korekta): U1, U2, U3, K1,

3. indywidualne prace pisemne (wzmianka i notatka prasowa, artykuł informacyjny, recenzja, wywiad): W1, U2, U3, K1, K2, K3.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu kształcenie i doskonalenie kompetencji warsztatowych, niezbędnych w pracy dziennikarza prasowego. Służą zdobywaniu umiejętności tworzenia wypowiedzi reprezentujących różne gatunki prasowe – merytorycznie wartościowych, fortunnych i poprawnych pod względem językowym. Uczą również procedur redagowania tekstów informacyjnych i publicystycznych.

Literatura:

1. Bańko M. (red.), 2006, Polszczyzna na co dzień, Warszawa, PWN.

2. Biblia dziennikarstwa, 2010, red. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków, Znak.

3. Fras J., 1999, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. (Można również korzystać z drugiego wydania z 2005 roku).

4. Goban-Klas T., 2004, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa, PWN.

5. Pisarek W., 2002, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków, Universitas. (Można również korzystać z drugiego wydania z 2011 roku).

6. Wojtak M., 2008, Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1: Student w zaawansowanym stopniu zna zasady tworzenia oraz metody analizy, interpretacji i redagowania najważniejszych gatunków wypowiedzi prasowych: informacyjnych oraz publicystycznych. K_W05

Umiejętności:

U1: Student potrafi dokonać poprawnej analizy tekstu prasowego reprezentującego konkretny gatunek i wskazać cechy decydujące o przynależności gatunkowej, z uwzględnieniem kontekstu społecznego i kulturowego. K_U05

U2: Student potrafi tworzyć i redagować teksty przeznaczone do publikacji w środkach masowego przekazu w sposób zgodny z konwencją gatunkową oraz edytorską; dostosowuje styl tekstu prasowego zarówno do tematu, jak i do adresata; umie uzasadniać swoje stanowisko i kreować wizerunek, odwołując się do technik retorycznych i komunikacyjnych. K_U09

U3: Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować, porządkować i oceniać informacje przydatne do tworzenia własnych tekstów prasowych; umie skorzystać z różnorodnych źródeł danych. K_U06

Kompetencje społeczne:

K1: Student jest przygotowany do świadomej, krytycznej oceny poziomu swoich umiejętności redaktorskich i w miarę potrzeb korzysta z wiedzy eksperckiej. K_K01

K2: Student jest przygotowany do diagnozowania i rozwiązywania problemów etycznych związanych z pracą redakcyjną; ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo. K_K02

K3: Student jest przygotowany do tego, by poprzez swoje teksty przeznaczone do publikacji w mediach masowych wziąć udział w debacie publicznej, z poszanowaniem poglądów drugiej strony. K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aneta Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aneta Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)