Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wolność słowa w sieci i mediach (pdw)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WSSMPW-AI-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wolność słowa w sieci i mediach (pdw)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Zainteresowanie problematyką zajęć powiązane z osobistym zaangażowaniem w proces przyswajania funkcjonalnej wiedzy o wolności słowa w sieci i mediach oraz etycznych aspektach języka, informacji i komunikacji społecznej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: 15 h

Konsultacje indywidualne: 1 h

Godziny niekontaktowe (praca własna ST): przygotowanie się do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15 h


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Aktywność i systematyczny udział w zajęciach.

Realizacja zadań przedmiotowych.

Przygotowanie pracy zaliczeniowej/prezentacji zgodnej z problematyką zajęć.



Pełny opis:

Celem zajęć jest ogólne zapoznanie ST z problematyką etycznych aspektów komunikacji językowej w sieci i w mediach, w tym przykładami wolności słowa jako wartości różnie rozumianej i realizowanej. Przedmiotem analitycznych ustaleń będą wybrane zjawiska egzemplifikujące „działanie słowa” w przestrzeni medialnej i wirtualnej, ich językowo-stylistyczne ukształtowanie, funkcjonalność, konteksty oraz inne uwarunkowania.

Literatura:

Bibliografia (wybór):

Anna Cegieła, Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa 2014.

Etyka słowa. Wybór opracowań. T.1, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M.Nowosad-Bakalarczyk, J.Puzynina, Lublin 2017.

Obserwatorium Etyki Słowa http://oes.uw.edu.pl/2015/01/26/o-retoryce-pogardy-i-wykluczenia-w-polskim-dyskursie-publicznym/

Z. Sareło, Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2002.

M. Mycawka, R. Mazur, B. Żebrowska (red.), Nasz język ojczysty – etyka i estetyka słowa, Kraków 2018.

Z. Bauer, Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji”? [w:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009, s. 46-59.

E. Bendyk, Dyktatura kłamstwa. Polityka i postprawda. Polityka 10.09.2016. https://antymatrix.blog.polityka.pl/2016/09/10/

W. Chudy, Kłamstwo jako korupcja antropologiczna, https://philpapers.org/rec/CHUKJK [20.12.23].

T. Grabowski, M. Lakomy, K. Oświecimski, Bezpieczeństwo informacyjne w dobie postprawdy, Kraków 2018.

L. Manovich, Język nowych mediów, tł. P. Cypryański, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.

J. Bralczyk J., G.Majkowska, Język mediów – perspektywa aksjologiczna, [w:] J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Język mediów masowych, Warszawa 2000.

I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, M. Potent-Ambroziewicz (red.), Edukacja a nowe media, Lublin, ss.303; I. Morawska, Trwałość i zmienność wartości jako wyzwanie edukacyjne, [w:] Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, red. M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S. J. Żurek, Lublin 2019, s. 213-228.

M. Drożdż, Etyka mediów w obronie wartości, Kraków 2019.

Efekty uczenia się:

Student / Studentka:

01 ma wiedzę o mediach jako nośnikach wartości i aksjologicznym wymiarze języka, informacji i komunikacji K_W01, K_W02

02 zna stosowane w mediach środki oddziaływania na świat wartości, język i komunikację K_W09

03 posługuje się językiem wartości i aksjologii medialnej K_U02, K_U08

04 wskazuje sposoby i środki wyrażania wartościowań w mediach i tekstach medialnych K_U08

05 charakteryzuje media jako narzędzia wartościowania, źródło poznania wartości i środki oddziaływania na język i komunikację K_U11

06 odwołuje się do problematyki aksjologicznej w omawianiu i wartościowaniu mediów i ich roli w kulturze K_U14

08 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego w obszarze aksjologii medialnej K_K01, K_K02

09 przywiązuje znaczenie do etyki słowa, komunikacji i informacji w badaniu przestrzeni medialnej, informacji i komunikacji społecznej K_K03, K_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Iwona Morawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3708b8fbb (2024-12-19)