Wolność słowa w sieci i mediach (pdw)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-WSSMPW-AI-1S.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wolność słowa w sieci i mediach (pdw) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie problematyką zajęć powiązane z osobistym zaangażowaniem w proces przyswajania funkcjonalnej wiedzy o wolności słowa w sieci i mediach oraz etycznych aspektach języka, informacji i komunikacji społecznej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: 15 h Konsultacje indywidualne: 1 h Godziny niekontaktowe (praca własna ST): przygotowanie się do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Aktywność i systematyczny udział w zajęciach. Realizacja zadań przedmiotowych. Przygotowanie pracy zaliczeniowej/prezentacji zgodnej z problematyką zajęć. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ogólne zapoznanie ST z problematyką etycznych aspektów komunikacji językowej w sieci i w mediach, w tym przykładami wolności słowa jako wartości różnie rozumianej i realizowanej. Przedmiotem analitycznych ustaleń będą wybrane zjawiska egzemplifikujące „działanie słowa” w przestrzeni medialnej i wirtualnej, ich językowo-stylistyczne ukształtowanie, funkcjonalność, konteksty oraz inne uwarunkowania. |
Literatura: |
Bibliografia (wybór): Anna Cegieła, Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa 2014. Etyka słowa. Wybór opracowań. T.1, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M.Nowosad-Bakalarczyk, J.Puzynina, Lublin 2017. Obserwatorium Etyki Słowa http://oes.uw.edu.pl/2015/01/26/o-retoryce-pogardy-i-wykluczenia-w-polskim-dyskursie-publicznym/ Z. Sareło, Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2002. M. Mycawka, R. Mazur, B. Żebrowska (red.), Nasz język ojczysty – etyka i estetyka słowa, Kraków 2018. Z. Bauer, Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji”? [w:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009, s. 46-59. E. Bendyk, Dyktatura kłamstwa. Polityka i postprawda. Polityka 10.09.2016. https://antymatrix.blog.polityka.pl/2016/09/10/ W. Chudy, Kłamstwo jako korupcja antropologiczna, https://philpapers.org/rec/CHUKJK [20.12.23]. T. Grabowski, M. Lakomy, K. Oświecimski, Bezpieczeństwo informacyjne w dobie postprawdy, Kraków 2018. L. Manovich, Język nowych mediów, tł. P. Cypryański, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. J. Bralczyk J., G.Majkowska, Język mediów – perspektywa aksjologiczna, [w:] J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Język mediów masowych, Warszawa 2000. I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, M. Potent-Ambroziewicz (red.), Edukacja a nowe media, Lublin, ss.303; I. Morawska, Trwałość i zmienność wartości jako wyzwanie edukacyjne, [w:] Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, red. M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S. J. Żurek, Lublin 2019, s. 213-228. M. Drożdż, Etyka mediów w obronie wartości, Kraków 2019. |
Efekty uczenia się: |
Student / Studentka: 01 ma wiedzę o mediach jako nośnikach wartości i aksjologicznym wymiarze języka, informacji i komunikacji K_W01, K_W02 02 zna stosowane w mediach środki oddziaływania na świat wartości, język i komunikację K_W09 03 posługuje się językiem wartości i aksjologii medialnej K_U02, K_U08 04 wskazuje sposoby i środki wyrażania wartościowań w mediach i tekstach medialnych K_U08 05 charakteryzuje media jako narzędzia wartościowania, źródło poznania wartości i środki oddziaływania na język i komunikację K_U11 06 odwołuje się do problematyki aksjologicznej w omawianiu i wartościowaniu mediów i ich roli w kulturze K_U14 08 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego w obszarze aksjologii medialnej K_K01, K_K02 09 przywiązuje znaczenie do etyki słowa, komunikacji i informacji w badaniu przestrzeni medialnej, informacji i komunikacji społecznej K_K03, K_K05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Morawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.