Wprowadzenie do wiedzy o filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-WWF-KUL.TF-1S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do wiedzy o filmie |
Jednostka: | Zakład Kultury Wizualnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 15 W, 15 KW / 2 ETCS / Łączna ilość godzin: 60 Godziny kontaktowe: Wykład: 15 Konwersatorium: 15 Indywidualne konsultacje: 2 Praca własna studenta: Przygotowanie do zaliczenia: 10 h Przygotowanie do egzaminu: 10 h Studiowanie literatury przedmiotu: 8 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Prezentacja: K_W15, K_W17, K_U05, K_U18 Dyskusja: K_U05, K_U18 Egzamin pisemny: K_W15, K_W17, K_U05, K_U18 |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest: - przedstawienie podstawowych zagadnień wiedzy o filmie, - zapoznanie z możliwościami wykorzystania filmu w działaniach edukacyjnych - przybliżenie specyfiki przekazu filmowego oraz charakterystyki medium filmowego w kontekście kultury współczesnej - rozpoznanie głównych nurtów w rozwoju światowej i polskiej kinematografii Celem ćwiczeń jest: - poznanie zagadnień wiedzy o filmie poprzez studium przypadku (wybranych tematów i twórców) - poznanie głównych kierunków rozwoju sztuki filmowej - rozpoznanie środków wyrazu, cech narracji, języku filmu - rozpoznanie rodzajów i gatunków filmowych - dokonanie prób analizy i interpretacji dzieła filmowego Po cyklu zajęć student powinien zrozumieć rolę kina w kulturze, dostrzec związki medium filmowego z szerszą kulturą wizualną, docenić znaczenie wkładu kinematografii w rozwój współczesnej kultury. |
Literatura: |
A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008 J. Wojnicka, O. Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Bielsko-Biała 2005 M. Przylipiak, Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994 S. Czyżewski, P. Sitarski, Kamera – światło – montaż, Kraków 2001 R. Altman, Gatunki filmowe, Warszawa 2012 Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001 M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004 Polskie kino dokumentalne 1989-2009. Historia polityczna, pod red. A. Wiśniewskiej, Warszawa 2011 Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego, red. J. Beck, Warszawa 2006 B. Hollender, Od Wajdy do Komasy, Warszawa 2014 Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna, red. A. Wiśniewska, P. Marecki, 2010 Kino najnowsze: dialog ze współczesnością, red. E. Ciszewska i M.Saryusz-Wolska, Kraków 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma wiedzę dotyczącą poszczególnych dziedzin kultury i jej szczegółowych obszarów K_W15 zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie dotyczące szczegółowego obszaru badań określanego jako kultura audiowizualna K_W17 Umiejętności: potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury, przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego K_U05 potrafi przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację wytworów kultury z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego K_U18 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Bobrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.