Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Źródłoznawstwo archeologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-ZA-AR-1S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Źródłoznawstwo archeologiczne
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Obecność i aktywność na zajęciach

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 15 h.

Godziny kontaktowe w trakcie konsultacji: 45 h.

Praca własna studenta: 60 h (czas poświęcony na studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć).



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Prace/ kolokwia pisemne w semestrze.


Pełny opis:

Celem zajęć jest jest zapoznanie z podstawami problematyki źródeł kamiennych w aspekcie surowcowym, technologicznym, typologicznym i funkcjonalnym, a także uświadomienie możliwości poznawczych tkwiących w tego typu źródłach ruchomych w zakresie starszej i środkowej epoki kamienia Starego Świata. Zapoznanie z głównymi definicjami, terminologią i zróżnicowaniem typologicznym przemysłów krzemiennych. Zajęcia prowadzone są w oparciu o prezentacje multimedialne, zestawy oryginalnych zabytków, literaturę. Przewidziano również zapoznanie z podstawowymi zasadami dokumentowanie graficznego zabytków kamiennych.

Literatura:

Andrefsky W., Lithics: Macroscopic Approaches to Analysis, Cambridge 2005;

Gawrysiak-Leszczyńska W., Jak rysować zabytki archeologiczne. Podstawowe zasady dokumentacji, Biskupin 2003;

Ginter B., Wydobywanie, przetwórstwo i dystrybucja surowców i wyrobów krzemiennych w schyłkowym paleolicie północnej części Europy środkowej, „Przegląd Archeologiczny”, t. 22: 1974, s. 5-122 /wybrane zagadnienia/;

Ginter B., Kozłowski J. K., Technika obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu, mezolitu i neolitu, Warszawa 1990 (wyd. III);

Griffiths N., Jenner A., Wilson Ch., Drawing Archaeological Finds: A Handbook, Archetype Publications 1990 /wybrane zagadnienia/;

Korobkowa G. F., Narzędzia w pradziejach. Podstawy badania funkcji metodą traseologiczną. Toruń 1999;

Inizian M.-L., Reduron-Ballinger M., Roche H., Tixier J., Technology and terminology of knapped stone, Nanterre 1999;

Król P. (red.), Historia krzemienia, Kielce 2009 /wybrane zagadnienia/;

Dzieduszycka-Machnikowa A., Lech J., Neolityczne zespoły pracowniane z kopalni krzemienia w Sąspowie (= Polskie Badania Archeologiczne tom 19), Wrocław 1976 /wybrane zagadnienia/;

Martingell H., Seville A., The illustration of lithic artefacts: a guide to drawing stone tools for specialist reports 1988;

Nowak M., Stefański D., Zając M., Retusz – jak i dlaczego? „Wielperspektywiczność elementu twardzowego” (= Prace Archeologiczne 66). Kraków 2013;

Pyżewicz K., Inwentarze krzemienne społeczności mezolitycznych w zachodniej części Niżu polskiego. Analiza funkcjonalna, Zielona Góra 2013 /wybrane zagadnienia/;

Schild R., Marczak M., Królik H., Późny mezolit. Próba wieloaspektowej analizy otwartych stanowisk piaskowych, Wrocław 1975 /wybrane zagadnienia/;

Wąs M. Technologia krzemieniarstwa kultury janisławickiej, Łódź 2005;

Wiśniewski A., Płonka T., BurdukiewiczJ. M. (eds.), The Stone: Technique and Technology, Wrocław 2006 /wybrane zagadnienia/;

A. Zakościelna (red.), Kosin 10, Kopiec 4 i 8 – stanowiska osadniczo-pracowniane tarnobrzeskiej kultury łużyckiej na terenie wychodni krzemieni świeciechowskiego oraz gościeradowskiego. Lublin 2019.

Efekty uczenia się:

Wiedza - student zna i rozumie:

K_W08 - metody identyfikacji kulturowo-chronologicznej źródeł archeologicznych, ich analizy i interpretacji w kontekście interakcji człowiek-środowisko.

Umiejętności - student potrafi:

K_U04 - samodzielnie interpretować i oceniać różne typy źródeł, dostrzegać szerokie zależności między nimi.

Kompetencje - student jest gotów do:

K_K01 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania

K_K03 - korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jerzy Libera, Piotr Mączyński, Marcin Szeliga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Mączyński, Marcin Szeliga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)