Źródłoznawstwo archeologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-ZA-AR-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Źródłoznawstwo archeologiczne |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Obecność i aktywność na zajęciach |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 15 h. Godziny kontaktowe w trakcie konsultacji: 45 h. Praca własna studenta: 60 h (czas poświęcony na studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć). |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Prace/ kolokwia pisemne w semestrze. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest jest zapoznanie z podstawami problematyki źródeł kamiennych w aspekcie surowcowym, technologicznym, typologicznym i funkcjonalnym, a także uświadomienie możliwości poznawczych tkwiących w tego typu źródłach ruchomych w zakresie starszej i środkowej epoki kamienia Starego Świata. Zapoznanie z głównymi definicjami, terminologią i zróżnicowaniem typologicznym przemysłów krzemiennych. Zajęcia prowadzone są w oparciu o prezentacje multimedialne, zestawy oryginalnych zabytków, literaturę. Przewidziano również zapoznanie z podstawowymi zasadami dokumentowanie graficznego zabytków kamiennych. |
Literatura: |
Andrefsky W., Lithics: Macroscopic Approaches to Analysis, Cambridge 2005; Gawrysiak-Leszczyńska W., Jak rysować zabytki archeologiczne. Podstawowe zasady dokumentacji, Biskupin 2003; Ginter B., Wydobywanie, przetwórstwo i dystrybucja surowców i wyrobów krzemiennych w schyłkowym paleolicie północnej części Europy środkowej, „Przegląd Archeologiczny”, t. 22: 1974, s. 5-122 /wybrane zagadnienia/; Ginter B., Kozłowski J. K., Technika obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu, mezolitu i neolitu, Warszawa 1990 (wyd. III); Griffiths N., Jenner A., Wilson Ch., Drawing Archaeological Finds: A Handbook, Archetype Publications 1990 /wybrane zagadnienia/; Korobkowa G. F., Narzędzia w pradziejach. Podstawy badania funkcji metodą traseologiczną. Toruń 1999; Inizian M.-L., Reduron-Ballinger M., Roche H., Tixier J., Technology and terminology of knapped stone, Nanterre 1999; Król P. (red.), Historia krzemienia, Kielce 2009 /wybrane zagadnienia/; Dzieduszycka-Machnikowa A., Lech J., Neolityczne zespoły pracowniane z kopalni krzemienia w Sąspowie (= Polskie Badania Archeologiczne tom 19), Wrocław 1976 /wybrane zagadnienia/; Martingell H., Seville A., The illustration of lithic artefacts: a guide to drawing stone tools for specialist reports 1988; Nowak M., Stefański D., Zając M., Retusz – jak i dlaczego? „Wielperspektywiczność elementu twardzowego” (= Prace Archeologiczne 66). Kraków 2013; Pyżewicz K., Inwentarze krzemienne społeczności mezolitycznych w zachodniej części Niżu polskiego. Analiza funkcjonalna, Zielona Góra 2013 /wybrane zagadnienia/; Schild R., Marczak M., Królik H., Późny mezolit. Próba wieloaspektowej analizy otwartych stanowisk piaskowych, Wrocław 1975 /wybrane zagadnienia/; Wąs M. Technologia krzemieniarstwa kultury janisławickiej, Łódź 2005; Wiśniewski A., Płonka T., BurdukiewiczJ. M. (eds.), The Stone: Technique and Technology, Wrocław 2006 /wybrane zagadnienia/; A. Zakościelna (red.), Kosin 10, Kopiec 4 i 8 – stanowiska osadniczo-pracowniane tarnobrzeskiej kultury łużyckiej na terenie wychodni krzemieni świeciechowskiego oraz gościeradowskiego. Lublin 2019. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna i rozumie: K_W08 - metody identyfikacji kulturowo-chronologicznej źródeł archeologicznych, ich analizy i interpretacji w kontekście interakcji człowiek-środowisko. Umiejętności - student potrafi: K_U04 - samodzielnie interpretować i oceniać różne typy źródeł, dostrzegać szerokie zależności między nimi. Kompetencje - student jest gotów do: K_K01 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania K_K03 - korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jerzy Libera, Piotr Mączyński, Marcin Szeliga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Mączyński, Marcin Szeliga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.