Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie informacją w wydawnictwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-ZIW-ETR.W-1S.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie informacją w wydawnictwie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Nie dotyczy.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

- konwersatorium: 15 h

- konsultacje indywidualne: 1 h


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

- przygotowanie do zaliczenia: 4 h

- korzystanie ze wskazanych, bezpłatnych materiałów szkoleniowych dostępnych w Internecie oraz studiowanie literatury przedmiotu: 10 h


Łączna liczba godzin przedmiotu - 30

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Test zaliczeniowy z nauczanych treści.


Forma i warunki zaliczenia:

1. Obecność za zajęciach.

2. Zaliczenie testu weryfikującego przyswojoną wiedzę.


Pełny opis:

Uzyskanie kompetencji w zakresie zarządzania informacją w wydawnictwie.

W realizacji tego celu pomocne będą następujące treści merytoryczne:

1. Społeczeństwo informacyjne jako nowy typ społeczeństwa – warunki i cechy jego istnienia.

2. Informacja w kontekście schematu komunikacji:

– funkcja informacji;

– struktura informacji;

– strumienie informacyjne i ich rodzaje;

– procesy informacyjne.

3. Geneza i istota zarządzania informacją.

4. „Zarządzanie informacją” – definicje pojęcia, jego zakres i cele.

5. Narzędzia zarządzania informacją.

6. Procedura produkcji książek i czasopism w Wydawnictwie UMCS.

7. Funkcje zarządzania służące realizacji zadań i osiągania celów firmy (wydawnictwa):

– planowanie;

– organizowanie;

– motywowanie;

– kontrolowanie.

8. Komunikacja w wydawnictwie.

9. Zrządzanie a obieg informacji (zewnętrzny i wewnętrzny).

10. Rola informacji w procesie decyzyjnym.

11. Etapy procesu decyzyjnego.

Literatura:

1. Drucker P.F., Zarządzanie w XXI wieku, Warszawa 2000.

2. Goban-Klas T., Sienkiewicz P., Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania, Kraków 1999.

3. Huenefeld J., Zarządzanie wydawnictwem w warunkach gospodarki wolnorynkowej, Kraków 1996.

4. Ober J., Informacja i komunikacja w zarządzaniu, Gliwice 2007.

5. Roman K.W., Podstawy zarządzania informacją, Toruń 2012.

6. Zygała R., Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wrocław 2007.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W02. Student zna podstawową terminologię naukową w zakresie dyscyplin komplementarnych dla studiowanego kierunku – H1A_W02

K_W04. Ma podstawową wiedzę o instytucjach wydawniczych, ich strukturach i zasadach funkcjonowania, zakresie i formie działalności – H1A_W10

K_W05. Posiada podstawową wiedzę na temat współczesnych tendencji rozwojowych edytorstwa i zasad funkcjonowania rynku wydawniczego – H1A_W04, H1A_W05

K_W09. Posiada wiedzę wymaganą przy przygotowywaniu różnogatunkowych tekstów do druku i ich rozpowszechnianiu

w formie tradycyjnej (papierowej) i elektronicznej – H1A_W04.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U02. Umie w pracy indywidualnej oraz zespołowej formułować

i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia pozwalające na

rozwiązywanie typowych problemów w obrębie studiowanych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych – H1A_U02, H1A_U03, H1A_U04

K_U05. Potrafi posługiwać się podstawowymi umiejętnościami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa, edytorstwa tradycyjnego

i elektronicznego w typowych sytuacjach profesjonalnych – H1A_U04

K_U08. Potrafi ocenić poprawność językową wypowiedzi, wskazywać błędy językowe, stosować strategie etykiety językowej; analizować język wypowiedzi publicznych pod kątem stosowanych

w nim środków językowych służących manipulacji, perswazji, kreowaniu własnego wizerunku i wizerunków innych osób – H1A_U02, H1A_U04, H1A_U05, H1A_U07.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01. Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz kulturalnego – H1A_K01

K_K03. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej – H1A_K04

K_K04. Uczestniczy w sposób bezpośredni lub przy wykorzystaniu różnych mediów w różnorodnych formach życia kulturalnego

w regionie i kraju, świadomie kształtuje i pielęgnuje własne zainteresowania kulturalne w odniesieniu do dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy – H1A_K05, H1A_K06

K_K05. Ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo, staranności w przygotowaniu tekstów do publikacji; postępowania w działaniach profesjonalnych zgodnie z zasadami etyki wydawniczej – H1A_K04.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Sanetra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0