Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium III (Od Tollensee po Troję. Walka, broń, konflikty w epoce brązu)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: HA-KWIII-AR-LS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium III (Od Tollensee po Troję. Walka, broń, konflikty w epoce brązu)
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

godziny kontaktowe:

- w trakcie zajęć: 15,

- w trakcie dyżurów: 2;

praca własna studenta (studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć i zaliczenia, przygotowywanie zadań pisemnych): 43 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Aktywny udział w zajęciach w tym wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie prezentacji na wybrany temat

Pełny opis:

Zajęcia konwersatoryjne "Od Tollensee po Troję. Walka, broń, konflikty w epoce brązu i wczesnej epoce żelaza" obejmują szeroki terytorialnie i chronologicznie zakres, badań i dyskusję nad różnymi aspektami konfliktów zbrojnych, zarówno lokalnych, jak też działań wojennych, prowadzonych na większą skalę. Bloki tematyczne dotyczą m.in. takich zagadnień, jak: rodzaj uzbrojenia i wyszkolenia ówczesnych wojowników, ze wskazaniem na zróżnicowanie wynikające z odmiennych tradycji i strategii walki, analizy obrażeń czytelnych w materiale kostnym – wygojonych oraz będących przyczyną śmierci, śladów najazdów i walk toczonych w osadach fortyfikowanych, a także – w oparciu o przekazy literackie, ikonograficzne oraz źródła archeologiczne – omówione zostaną wielkie bitwy epoki brązu.

Literatura:

1. Chochorowski J. (red.) 1996 Koczownicy Ukrainy, Katowice.

2. Curry A. 2016 Slaughter at the bridge: Uncovering a colossal Bronze Age battle, Science 1384–1389.

3. Dzieduszycki W., Wrzesiński J. (red.) 2008 Epidemie, klęski, wojny (Funeralia Lednickie. Spotkanie 10), Poznań.

4. Fernández-Götz M., Roymans N. (red.) 2018 Conflict Archaeology: Materialities of Collective Violence from Prehistory to Late Antiquity. (Themes in Contemporary Archaeology 5) London.

5. Harding A.F. 2000 European societies in the Bronze Age, Cambridge.

6. Homer, Iliada, [różne przekłady i wydania]

7. Homer Odyseja [różne przekłady i wydania]

8. Kristiansen K., Larsson T.B. 2005 The rise of bronze age society: travels transmissions and transformations, Cambridge.

9. Kristiansen, K., Larsson, TM. 2007 Contacts and travels during the 2nd millenium BC. Warriors on the move. W: I. Galanaki; H. Tomas; Y. Galanakis, R. Laffineur (red.), Between the Aegean and Baltic Seas. Prehistory across borders, Liège, 25-33.

10. Krüger J. Lidke G., Lübke H., Lampe R., Lorenz S., Schult M., Terberger T. 2011 A Bronze Age battlefield? Weapons and trauma in the Tollense Valley, north-eastern Germany, Antiquity 85, 417–433.

11. Skrzyniecki R. 2014 Konflikty zbrojne w pradziejach. Perspektywy badawcze, Folia Praehistorica Posnaniensia 19, 133-149.

12. Skrzyniecki R. 2015 Problem genezy zorganizowanej przemocy w świetle źródeł archeologicznych, Folia Praehistorica Posnaniensia 20, 449-471.

13. Skrzyniecki R., Romaniszyn J. 2016 Biologia versus kultura. Przegląd bioewolucyjnych i kulturowych teorii wojny w przedpaństwowych społecznościach pradziejowych, Folia Praehistorica Posnaniensia 21, 437-458.

14. Suchowska-Ducke P., Skrzyniecki R. 2019 Opowieści o chwale i mieczu. Kilka uwag o wojnie i wojownikach w epoce brązu. W: red. M. Szmyt, P. Chachlikowski, J. Czebreszuk, M. Ignaczak, P. Makarowicz (red.) Vir Bimaris. Od kujawskiego matecznika do stepów nadczarnomorskich. Studia z dziejów międzymorza bałtycko-pontyjskiego ofiarowane Profesorowi Aleksandrowi Kośko, Poznań, 813-827.

15. Vandkilde H. 2015 Conflict and War, Archaeology of: Weapons and Artifacts. W: James D. Wright I in. (red.) International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, T. 4, Amsterdam, 607–613.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w pradziejach i okresie wczesnohistorycznym na ziemiach polskich na tle Starego Świata oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi: K_W03;

- w zaawansowanym stopniu metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji, prowadzonych na gruncie zróżnicowanych tradycji, teorii lub szkół badawczych właściwych archeologii: K_W04.

Umiejętności:

- student potrafi samodzielnie dobierać źródła informacji i je oceniać, pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów starożytnych i czasów wczesnohistorycznych oraz antropologii historycznej i fizycznej, a także określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym: K_U01;

- samodzielnie formułować problemy badawcze, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań: K_U02;

- samodzielnie interpretować i oceniać różne typy źródeł, dostrzegać szerokie zależności między nimi: K_U04.

Kompetencje społeczne:

- student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania: K_K01;

- korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych: K_K03.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Maciejewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Maciejewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0