Konwersatorium III (Od Tollensee po Troję. Walka, broń, konflikty w epoce brązu)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | HA-KWIII-AR-LS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium III (Od Tollensee po Troję. Walka, broń, konflikty w epoce brązu) |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | godziny kontaktowe: - w trakcie zajęć: 15, - w trakcie dyżurów: 2; praca własna studenta (studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć i zaliczenia, przygotowywanie zadań pisemnych): 43 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Aktywny udział w zajęciach w tym wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie prezentacji na wybrany temat |
Pełny opis: |
Zajęcia konwersatoryjne "Od Tollensee po Troję. Walka, broń, konflikty w epoce brązu i wczesnej epoce żelaza" obejmują szeroki terytorialnie i chronologicznie zakres, badań i dyskusję nad różnymi aspektami konfliktów zbrojnych, zarówno lokalnych, jak też działań wojennych, prowadzonych na większą skalę. Bloki tematyczne dotyczą m.in. takich zagadnień, jak: rodzaj uzbrojenia i wyszkolenia ówczesnych wojowników, ze wskazaniem na zróżnicowanie wynikające z odmiennych tradycji i strategii walki, analizy obrażeń czytelnych w materiale kostnym – wygojonych oraz będących przyczyną śmierci, śladów najazdów i walk toczonych w osadach fortyfikowanych, a także – w oparciu o przekazy literackie, ikonograficzne oraz źródła archeologiczne – omówione zostaną wielkie bitwy epoki brązu. |
Literatura: |
1. Chochorowski J. (red.) 1996 Koczownicy Ukrainy, Katowice. 2. Curry A. 2016 Slaughter at the bridge: Uncovering a colossal Bronze Age battle, Science 1384–1389. 3. Dzieduszycki W., Wrzesiński J. (red.) 2008 Epidemie, klęski, wojny (Funeralia Lednickie. Spotkanie 10), Poznań. 4. Fernández-Götz M., Roymans N. (red.) 2018 Conflict Archaeology: Materialities of Collective Violence from Prehistory to Late Antiquity. (Themes in Contemporary Archaeology 5) London. 5. Harding A.F. 2000 European societies in the Bronze Age, Cambridge. 6. Homer, Iliada, [różne przekłady i wydania] 7. Homer Odyseja [różne przekłady i wydania] 8. Kristiansen K., Larsson T.B. 2005 The rise of bronze age society: travels transmissions and transformations, Cambridge. 9. Kristiansen, K., Larsson, TM. 2007 Contacts and travels during the 2nd millenium BC. Warriors on the move. W: I. Galanaki; H. Tomas; Y. Galanakis, R. Laffineur (red.), Between the Aegean and Baltic Seas. Prehistory across borders, Liège, 25-33. 10. Krüger J. Lidke G., Lübke H., Lampe R., Lorenz S., Schult M., Terberger T. 2011 A Bronze Age battlefield? Weapons and trauma in the Tollense Valley, north-eastern Germany, Antiquity 85, 417–433. 11. Skrzyniecki R. 2014 Konflikty zbrojne w pradziejach. Perspektywy badawcze, Folia Praehistorica Posnaniensia 19, 133-149. 12. Skrzyniecki R. 2015 Problem genezy zorganizowanej przemocy w świetle źródeł archeologicznych, Folia Praehistorica Posnaniensia 20, 449-471. 13. Skrzyniecki R., Romaniszyn J. 2016 Biologia versus kultura. Przegląd bioewolucyjnych i kulturowych teorii wojny w przedpaństwowych społecznościach pradziejowych, Folia Praehistorica Posnaniensia 21, 437-458. 14. Suchowska-Ducke P., Skrzyniecki R. 2019 Opowieści o chwale i mieczu. Kilka uwag o wojnie i wojownikach w epoce brązu. W: red. M. Szmyt, P. Chachlikowski, J. Czebreszuk, M. Ignaczak, P. Makarowicz (red.) Vir Bimaris. Od kujawskiego matecznika do stepów nadczarnomorskich. Studia z dziejów międzymorza bałtycko-pontyjskiego ofiarowane Profesorowi Aleksandrowi Kośko, Poznań, 813-827. 15. Vandkilde H. 2015 Conflict and War, Archaeology of: Weapons and Artifacts. W: James D. Wright I in. (red.) International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, T. 4, Amsterdam, 607–613. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w pradziejach i okresie wczesnohistorycznym na ziemiach polskich na tle Starego Świata oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi: K_W03; - w zaawansowanym stopniu metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji, prowadzonych na gruncie zróżnicowanych tradycji, teorii lub szkół badawczych właściwych archeologii: K_W04. Umiejętności: - student potrafi samodzielnie dobierać źródła informacji i je oceniać, pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów starożytnych i czasów wczesnohistorycznych oraz antropologii historycznej i fizycznej, a także określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym: K_U01; - samodzielnie formułować problemy badawcze, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań: K_U02; - samodzielnie interpretować i oceniać różne typy źródeł, dostrzegać szerokie zależności między nimi: K_U04. Kompetencje społeczne: - student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania: K_K01; - korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych: K_K03. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Maciejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Maciejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.