Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium III (Zmiany klimatyczne i uwarunkowania środowiskowe)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: HA-KWIIIZK-AR-LS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium III (Zmiany klimatyczne i uwarunkowania środowiskowe)
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

godziny kontaktowe:

- w trakcie zajęć: 15,

- w trakcie dyżurów: 2;

praca własna studenta (studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć i zaliczenia, przygotowywanie zadań pisemnych): 43 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Aktywny udział w zajęciach w tym wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie prezentacji na wybrany temat

Pełny opis:

Na przestrzeni dziejów klimat i uwarunkowania środowiskowe niejednokrotnie były źródłem opresji dla ludzi i generowały powstawanie konfliktów. Podczas zajęć przyjrzymy się jak klimat i środowisko naturalne wpływały na zachowanie ludzi, i czy źródła archeologiczne z epoki brązu i wczesnej epoki żelaza mogą potwierdzić istnienie konfliktów w tym czasie, powodowanych tymi czynnikami. Czy o tym zjawisku możemy mówić li tylko w wymiarze lokalnym, czy też szerszym – europejskim.

Literatura:

1. Tollmanowie Alexander i Edith. A jednak był potop. Od mitu do historycznej prawdy. Warszawa 1999.

2. Harper Kyle. Los Rzymu. Klimat, choroby i koniec imperium. Warszawa 2021.

3. Parker Geoffrey. Globalny kryzys. Wojna, zmiany klimatyczne i katastrofa w XVII wieku. Warszawa 2021.

4. Mechanizm klimatyczny Ziemi i społeczne skutki zmian klimatu.pdf (ceon.pl)

5. Chochorowski Jan. Die Vekerzug-Kultur. Charakteristik der Funde. Warszawa-Kraków 1985. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Archeologiczne 36 (1985).

6. Chochorowski Jan. Ekspansja kimmeryjska na tereny Europy Środkowej. Kraków 1993.

7. Chochorowski. Jan Kimmerowie i Scytowie – koczownicy Wielkiego Stepu na progu historii. W: Wędrówka i etnogeneza w starożytności i średniowieczu, red. M. Salamon, J. Strzelczyk. Kraków 2004, s. 91-102.

8. Borisov A. A. Klimat SSSR v prošlom, nastojaščem i buduščem. Leningrad 1975.

9. Bučinskij I. E. Klimat Ukrainy v prošlom, nastojaščem i buduščem. Kiev 1963.

10. Losev K. S. Klimat: včera, siegodnja, zavtra? Leningrad 1985.

11. Machortych S. V., Ievlev M. M. Über die Anfangsperiode der Geschichte der Kimmerer. Acta Archaeologica Carpathica 31: 1992, s. 107-121.

12. Zdanovič G. B., Chabdulina M. K. Landšafto-klimatičeskije kolebanija golocena i voprosy kul´turno-istoričeskoj situacii v Severnom Kazachstane. W: Bronzovyj vek Uralo-Irtyšskogo meždureč´ja. Čeljabinsk 1981, s. 35-48.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w pradziejach i okresie wczesnohistorycznym na ziemiach polskich na tle Starego Świata oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi: K_W03;

- w zaawansowanym stopniu metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji, prowadzonych na gruncie zróżnicowanych tradycji, teorii lub szkół badawczych właściwych archeologii: K_W04.

Umiejętności:

- student potrafi samodzielnie dobierać źródła informacji i je oceniać, pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów starożytnych i czasów wczesnohistorycznych oraz antropologii historycznej i fizycznej, a także określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym: K_U01;

- samodzielnie formułować problemy badawcze, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań: K_U02;

- samodzielnie interpretować i oceniać różne typy źródeł, dostrzegać szerokie zależności między nimi: K_U04.

Kompetencje społeczne:

- student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania: K_K01;

- korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych: K_K03.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Maciejewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0