Konwersatorium III (Zmiany klimatyczne i uwarunkowania środowiskowe)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | HA-KWIIIZK-AR-LS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium III (Zmiany klimatyczne i uwarunkowania środowiskowe) |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | godziny kontaktowe: - w trakcie zajęć: 15, - w trakcie dyżurów: 2; praca własna studenta (studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć i zaliczenia, przygotowywanie zadań pisemnych): 43 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Aktywny udział w zajęciach w tym wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie prezentacji na wybrany temat |
Pełny opis: |
Na przestrzeni dziejów klimat i uwarunkowania środowiskowe niejednokrotnie były źródłem opresji dla ludzi i generowały powstawanie konfliktów. Podczas zajęć przyjrzymy się jak klimat i środowisko naturalne wpływały na zachowanie ludzi, i czy źródła archeologiczne z epoki brązu i wczesnej epoki żelaza mogą potwierdzić istnienie konfliktów w tym czasie, powodowanych tymi czynnikami. Czy o tym zjawisku możemy mówić li tylko w wymiarze lokalnym, czy też szerszym – europejskim. |
Literatura: |
1. Tollmanowie Alexander i Edith. A jednak był potop. Od mitu do historycznej prawdy. Warszawa 1999. 2. Harper Kyle. Los Rzymu. Klimat, choroby i koniec imperium. Warszawa 2021. 3. Parker Geoffrey. Globalny kryzys. Wojna, zmiany klimatyczne i katastrofa w XVII wieku. Warszawa 2021. 4. Mechanizm klimatyczny Ziemi i społeczne skutki zmian klimatu.pdf (ceon.pl) 5. Chochorowski Jan. Die Vekerzug-Kultur. Charakteristik der Funde. Warszawa-Kraków 1985. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Archeologiczne 36 (1985). 6. Chochorowski Jan. Ekspansja kimmeryjska na tereny Europy Środkowej. Kraków 1993. 7. Chochorowski. Jan Kimmerowie i Scytowie – koczownicy Wielkiego Stepu na progu historii. W: Wędrówka i etnogeneza w starożytności i średniowieczu, red. M. Salamon, J. Strzelczyk. Kraków 2004, s. 91-102. 8. Borisov A. A. Klimat SSSR v prošlom, nastojaščem i buduščem. Leningrad 1975. 9. Bučinskij I. E. Klimat Ukrainy v prošlom, nastojaščem i buduščem. Kiev 1963. 10. Losev K. S. Klimat: včera, siegodnja, zavtra? Leningrad 1985. 11. Machortych S. V., Ievlev M. M. Über die Anfangsperiode der Geschichte der Kimmerer. Acta Archaeologica Carpathica 31: 1992, s. 107-121. 12. Zdanovič G. B., Chabdulina M. K. Landšafto-klimatičeskije kolebanija golocena i voprosy kul´turno-istoričeskoj situacii v Severnom Kazachstane. W: Bronzovyj vek Uralo-Irtyšskogo meždureč´ja. Čeljabinsk 1981, s. 35-48. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w pradziejach i okresie wczesnohistorycznym na ziemiach polskich na tle Starego Świata oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi: K_W03; - w zaawansowanym stopniu metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji, prowadzonych na gruncie zróżnicowanych tradycji, teorii lub szkół badawczych właściwych archeologii: K_W04. Umiejętności: - student potrafi samodzielnie dobierać źródła informacji i je oceniać, pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów starożytnych i czasów wczesnohistorycznych oraz antropologii historycznej i fizycznej, a także określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym: K_U01; - samodzielnie formułować problemy badawcze, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań: K_U02; - samodzielnie interpretować i oceniać różne typy źródeł, dostrzegać szerokie zależności między nimi: K_U04. Kompetencje społeczne: - student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania: K_K01; - korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych: K_K03. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Maciejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.