Nowe technologie w archeologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | HA-NTA-AR-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowe technologie w archeologii |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | godziny kontaktowe: 60h (30h semestr zimowy, 30h semestr letni) konsultacje: 4 h (2h semestr zimowy, 2h semestr letni) praca własna studenta: - studiowanie literatury przedmiotu: 26 (13h semestr zimowy, 13h semestr letni) - opracowanie wystąpienia / prezentacji: 30 (15h semestr zimowy, 15h semestr letni) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Pod względem praktycznym pod uwagę są brane następujące kryteria: - aktywność i stosunek do obowiązków w czasie ćwiczeń - umiejętność organizacji pracy własnej i w zespole - dokładność w wypełnianiu powierzonych czynności - stopień samodzielności w wypełnianiu powierzonych czynności Umiejętność porządkowania i prezentowania informacji na temat metod analitycznych oceniana na podstawie prezentacji ustnej. Metody i kryteria oceniania są zgodne z procedurami Systemu Jakości Kształcenia WHiA UMCS. |
Pełny opis: |
Kurs składa się z kilku modułów mających głównie charakter praktyczny. Opierać będą się na praca z konkretnymi urządzeniami bądź oprogramowaniem, którym dysponuje IA UMCS, w miarę możliwości związane będą one z aktualnie realizowanymi projektami badawczymi. Wykonywanie ćwiczenia poprzedzone będzie omówieniem zagadnień teoretycznych związanymi z podstawami funkcjonowania aparatury, potencjalnymi zagrożeniami dla użytkownika w czasie korzystania z aparatury, zagadnieniami ochrony dziedzictwa archeologicznego, możliwościami poznawczymi i ograniczeniami metod oraz przykładami aplikacji. Część prac studenci wykonują samodzielnie w oparciu o oprogramowanie OPEN SOURCE (np. przygotowanie fotografii do tworzenia modeli 3D metodą fotogrametryczną). Moduły: - rozwiązania geodezyjne w badaniach archeologicznych, - geofizyka archeologiczna z wykorzystaniem magnetometru i georadaru (bez ATV), - archeologia lotnicza z wykorzystaniem dronów, - ukształtowanie terenu jako źródło w archeologii – wykorzystanie technologii LIDAR, - fotografia w archeologii – dokumentacja fotograficzna artefaktów z wykorzystanie profesjonalnego studia fotograficznego, - skanowanie dokumentacji i archiwaliów – nie tak proste zadanie - różne metody modelowania 3D – metoda fotogrametryczna i skanowanie laserowe, - BIG DATA i sztuczna inteligencja (AI) wyzwania i możliwości dla współczesnej archeologii (moduł teoretyczny). Zakres zajęć może być poszerzany wraz z pozyskiwaniem nowej aparatury badawczej. |
Literatura: |
Banaszek Ł. 2015 Przeszłe krajobrazy w chmurze punktów, Poznań. Ciołkosz A., Miszalski J. i Olędzki J.R. 1999 Interpretacja zdjęć lotniczych, Warszawa. Miśkiewicz K. 1998 Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych, Warszawa. Miśkiewicz K. 2006 Geofizyka archeologiczna, Warszawa. Pawleta M. i Zapłata R. red. 2015 Nieinwazyjne rozpoznanie zasobów dziedzictwa archeologicznego: potencjał i możliwości, Lublin. Rączkowski W. 2002 Archeologia lotnicza - metoda wobec teorii, Poznań. Tabaczyński S., Cyngot D., Marciniak M., Zalewska A. red. 2012 Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań. Instrukcje do konkretnych urządzeń i programów komputerowych dostępne za pomocą internetu. Wideotutoriale różnych różnych urządzeń i programów komputerowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna i rozumie interdyscyplinarny charakter archeologii, a także główne zagadnienia, terminologię i pojęcia nauk subsydialnych archeologii: humanistycznych, biologicznych, ścisłych oraz nauk o Ziemi: K_W02 - student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metodykę pozyskiwania i dokumentowania źródeł archeologicznych; metody identyfikacji kulturowo-chronologicznej źródeł archeologicznych, ich analizy i interpretacji: K_W05 - student zna i rozumie cele, metody, organizację i funkcjonowanie instytucji związanych z ochroną zabytków i dziedzictwa kulturowego oraz zagadnienia konserwatorstwa i muzealnictwa archeologicznego; sposoby popularyzacji archeologii i konieczność udostępniania jej osiągnięć oraz znaczenie dziedzictwa archeologicznego: K_W07 Umiejętności: - student potrafi pozyskiwać, dokumentować i identyfikować źródła archeologiczne, przy zastosowaniu różnych technik badawczych (archeologicznych, geodezyjnych, cyfrowych); stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; skutecznie interweniować w przypadkach zagrożenia zniszczeniem dziedzictwa kulturowego: K_U03 - student potrafi stosować w praktyce zasady etyki zawodowej oraz przepisy z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego; K_U05 - student potrafi posługiwać się właściwymi technikami badawczymi i dokumentacyjnymi (archeologicznymi, geodezyjnymi, cyfrowymi) w badaniach terenowych; zabezpieczać w ich trakcie zabytki archeologiczne oraz skutecznie interweniować w przypadkach zagrożenia zniszczeniem substancji zabytkowej: K_U05 Kompetencje społeczne: - student jest gotów do aktywności w samodzielnym podejmowaniu odpowiedzialnych działań profesjonalnych oraz jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań; K_K02 - korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych: K_K03 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Maciejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT LB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Maciejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.