Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowe technologie w archeologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: HA-NTA-AR-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowe technologie w archeologii
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

godziny kontaktowe: 60h (30h semestr zimowy, 30h semestr letni)

konsultacje: 4 h (2h semestr zimowy, 2h semestr letni)


praca własna studenta:

- studiowanie literatury przedmiotu: 26 (13h semestr zimowy, 13h semestr letni)


- opracowanie wystąpienia / prezentacji: 30 (15h semestr zimowy, 15h semestr letni)

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Pod względem praktycznym pod uwagę są brane następujące kryteria:

- aktywność i stosunek do obowiązków w czasie ćwiczeń

- umiejętność organizacji pracy własnej i w zespole

- dokładność w wypełnianiu powierzonych czynności

- stopień samodzielności w wypełnianiu powierzonych czynności


Umiejętność porządkowania i prezentowania informacji na temat metod analitycznych oceniana na podstawie prezentacji ustnej.


Metody i kryteria oceniania są zgodne z procedurami Systemu Jakości Kształcenia WHiA UMCS.

Pełny opis:

Kurs składa się z kilku modułów mających głównie charakter praktyczny. Opierać będą się na praca z konkretnymi urządzeniami bądź oprogramowaniem, którym dysponuje IA UMCS, w miarę możliwości związane będą one z aktualnie realizowanymi projektami badawczymi. Wykonywanie ćwiczenia poprzedzone będzie omówieniem zagadnień teoretycznych związanymi z podstawami funkcjonowania aparatury, potencjalnymi zagrożeniami dla użytkownika w czasie korzystania z aparatury, zagadnieniami ochrony dziedzictwa archeologicznego, możliwościami poznawczymi i ograniczeniami metod oraz przykładami aplikacji. Część prac studenci wykonują samodzielnie w oparciu o oprogramowanie OPEN SOURCE (np. przygotowanie fotografii do tworzenia modeli 3D metodą fotogrametryczną).

Moduły:

- rozwiązania geodezyjne w badaniach archeologicznych,

- geofizyka archeologiczna z wykorzystaniem magnetometru i georadaru (bez ATV),

- archeologia lotnicza z wykorzystaniem dronów,

- ukształtowanie terenu jako źródło w archeologii – wykorzystanie technologii LIDAR,

- fotografia w archeologii – dokumentacja fotograficzna artefaktów z wykorzystanie profesjonalnego studia fotograficznego,

- skanowanie dokumentacji i archiwaliów – nie tak proste zadanie

- różne metody modelowania 3D – metoda fotogrametryczna i skanowanie laserowe,

- BIG DATA i sztuczna inteligencja (AI) wyzwania i możliwości dla współczesnej archeologii (moduł teoretyczny).

Zakres zajęć może być poszerzany wraz z pozyskiwaniem nowej aparatury badawczej.

Literatura:

Banaszek Ł. 2015 Przeszłe krajobrazy w chmurze punktów, Poznań.

Ciołkosz A., Miszalski J. i Olędzki J.R. 1999 Interpretacja zdjęć lotniczych, Warszawa.

Miśkiewicz K. 1998 Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych, Warszawa.

Miśkiewicz K. 2006 Geofizyka archeologiczna, Warszawa.

Pawleta M. i Zapłata R. red. 2015 Nieinwazyjne rozpoznanie zasobów dziedzictwa archeologicznego: potencjał i możliwości, Lublin.

Rączkowski W. 2002 Archeologia lotnicza - metoda wobec teorii, Poznań.

Tabaczyński S., Cyngot D., Marciniak M., Zalewska A. red. 2012 Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań.

Instrukcje do konkretnych urządzeń i programów komputerowych dostępne za pomocą internetu.

Wideotutoriale różnych różnych urządzeń i programów komputerowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student zna i rozumie interdyscyplinarny charakter archeologii, a także główne zagadnienia, terminologię i pojęcia nauk subsydialnych archeologii: humanistycznych, biologicznych, ścisłych oraz nauk o Ziemi: K_W02

- student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metodykę pozyskiwania i dokumentowania źródeł archeologicznych; metody identyfikacji kulturowo-chronologicznej źródeł archeologicznych, ich analizy i interpretacji: K_W05

- student zna i rozumie cele, metody, organizację i funkcjonowanie instytucji związanych z ochroną zabytków i dziedzictwa kulturowego oraz zagadnienia konserwatorstwa i muzealnictwa archeologicznego; sposoby popularyzacji archeologii i konieczność udostępniania jej osiągnięć oraz znaczenie dziedzictwa archeologicznego: K_W07

Umiejętności:

- student potrafi pozyskiwać, dokumentować i identyfikować źródła archeologiczne, przy zastosowaniu różnych technik badawczych (archeologicznych, geodezyjnych, cyfrowych); stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; skutecznie interweniować w przypadkach zagrożenia zniszczeniem dziedzictwa kulturowego: K_U03

- student potrafi stosować w praktyce zasady etyki zawodowej oraz przepisy z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego; K_U05

- student potrafi posługiwać się właściwymi technikami badawczymi i dokumentacyjnymi (archeologicznymi, geodezyjnymi, cyfrowymi) w badaniach terenowych; zabezpieczać w ich trakcie zabytki archeologiczne oraz skutecznie interweniować w przypadkach zagrożenia zniszczeniem substancji zabytkowej: K_U05

Kompetencje społeczne:

- student jest gotów do aktywności w samodzielnym podejmowaniu odpowiedzialnych działań profesjonalnych oraz jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań; K_K02

- korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych: K_K03

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Maciejewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Maciejewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0