Wykład fakultatywny I-II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | HA-WFII-AR.AP-2S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład fakultatywny I-II |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 30 Godziny kontaktowe w trakcie dyżurów: 30 Praca własna studenta: 30 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | egzamin ustny |
Pełny opis: |
Wykład fakultatywny dotyczy wybranych zagadnień z eneolitu i epoki brązu w Europie na tle Bliskiego Wschodu. Główne bloki tematyczne dotyczące eneolitu koncentrują się wokół: przełomu cywilizacyjnego na obszarze wschodnich Bałkanów, przebiegu i efektów transformacji bałkańskich wzorców kulturowych na obszar wschodniej części Kotliny Karpackiej i na północnym przedpolu Karpat, modeli ich adaptacji do miejscowych warunków kulturowych i środowiskowych. W zakresie epoki brązu i początków epoki żelaza tematyka wykładów dotyczy cywilizacji i protocywilizacji na terenie Europy i Bliskiego Wschodu. Rozważane są warunki, które umożliwiły ich ukształtowanie, kluczowe dziedziny gospodarki, zagadnienia związane z obrzędowością, sztuką i inne. |
Literatura: |
1. Chochorowski J. 1999. Cywilizacyjna szansa barbarzyńskiej Europy – kultura halsztacka i jej oddziaływania. W: Prehistoria, red. nauk. J. K. Kozłowski. Kraków, s. 258-383. Encyklopedia historyczna świata. T. I. 2. Clemens C., Eibner A. (red.) 1981. Die Hallstatt-Kultur. Bericht über das Symposium In Steyr 1980 aus Anlass der Internationalen Ausstellung drs Landes Oberösterreich. Linz. 3. Demontis A.2005. Il Popolo di Bronzo. Cagliari. 4. Kimming W. 1983. Die Heuneburg an der oberen Donau. Führen zu archäologischen Denkmälern in Baden-Württemberg 1. Stuttgart. 5. Kristiansen K., Larsson T. B. 2005. The rise of Bronze Age society: travels, transmissions and transformations. Cambridge. 6. Lewartowski K., Ulanowska A. 1999. Archeologia egejska. Warszawa. 7. Lilliu G. 2005. I nuraghi. Torri preistoriche di Sardegna. Cagliari. 8. Lilliu G., Schubart H. 1970. Civilisations anciennes du basin Méditerranéen. Corse, Sardaigne, Baléares, Les Ibères. Paris. 9. Trump D. 1990. Nuraghe Noeddos and the Bonu Ighinu Valley. Excavation and Survey in Sardinia. Oxford. 10. Webster G. S. 1996. A Prehistory of Sardinia. Sheffield. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W01 - w stopniu pogłębionym specyfikę przedmiotową i metodologiczną (fakty, teorie, metody) archeologii, nauk humanistycznych i innych współpracujących z archeologią, zna terminologię związaną ze wskazanymi obszarami wiedzy. K_W06 - rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych oraz trendów rozwojowych w obrębie archeologii. Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01 - formułować i analizować problemy badawcze z zakresu archeologii oraz innowacyjnie dobierać metody i narzędzia ich rozwiązywania K_U07 - samodzielnie permanentnie planować i realizować rozwój własny i innych osób dzięki kompetencjom międzykulturowym nabytym podczas studiów Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K01 - aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym, korzystania z jego różnorodnych form oraz krytycznej oceny siebie, zespołu oraz odbieranych treści |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.