Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład fakultatywny III-IV

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: HA-WFIII-AR.AH-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykład fakultatywny III-IV
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego - wykład 30 h;


konsultacje: 2 h

samodzielna praca studenta:

- studiowanie literatury przedmiotu - 28 h

- przygotowanie do egzaminu - 30 h

razem: 90 h = 3 punkty ECTS







razem 90 h = 3 punkty

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

egzamin

Pełny opis:

Wykład fakultatywny "Archeologia cmentarzy" ma zapoznać z problematyką szeroko rozumianego obrządku pogrzebowego i cmentarzy w średniowiecznej i nowożytnej Europie. Omówiony zostanie obrządek pogrzebowy stosowany przez społeczności pogańskie, ze szczególnym uwzględnieniem praktykowanego przez Słowian, obrządek pogrzebowy "chrześcijański", sposoby traktowania szczątków zmarłych, formy i funkcje grobów, nagrobków i cmentarzy, w tym również w kontekście odwzorowywania przez nie zróżnicowania społecznego, etnicznego i religijnego społeczeństw średniowiecznej i nowożytnej Europy.

Literatura:

Aries P. Człowiek i śmierć, Warszawa 1989 (wybrane rozdziały)

Funeralia Lednickie (wybrane tomy i artykuły)

S. Czopek (red.), Hic mortui vivunt. Z badań nad archeologią funeralną, Rzeszów - Sanok 2012 (wybrane rozdziały)

Cygan S., Glinianowicz M., Kotowicz P. (red.), In silvis, campis ...et urbe. Średniowieczny obrządek pogrzebowy na pograniczu polsko-ruskim w średniowieczu, Rzeszów-Sanok 2011

Rysiewska T., Struktury pokrewieństwa utrwalone na cmentarzyskach [w:] Ziemie polskie w X wieku i ich znaczenie w kształtowaniu się nowej mapy Europy, red. H. Samsonowicz, Kraków 2000, s. 279-301

Vovelle M., Śmierć w cywilizacji Zachodu. Od roku 1300 po współczesność, Gdańsk 2004 (wybrane rozdziały)

Zoll-Adamikowa H., Wczesnośredniowieczne cmentarzyska szkieletowe Małopolski. Część 2. Analiza, Wrocław 1966

Zoll-Adamikowa H. Wczesnośredniowieczne cmentarzyska ciałopalne Słowian na terenie Polski. Część 2. Analiza. Wnioski, Wrocław 1979

Zoll-Adamikowa H., Modele recepcji rytuału szkieletowego u Słowian wschodnich i zachodnich, Światowit, t. 40, 1995, s. 174-184

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student w zaawansowanym stopniu zna fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w średniowieczu i czasach nowożytnych na ziemiach polskich oraz w Europie oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi: K_W03;

- student zna w zaawansowanym stopniu metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji, prowadzonych na gruncie zróżnicowanych tradycji, teorii lub szkół badawczych właściwych archeologii: K_W04;

Umiejętności

- student umie samodzielnie dobierać źródła informacji i je oceniać, pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów średniowiecza i okresu nowożytnego oraz antropologii historycznej i fizycznej, a także określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym: K_U01;

- student potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań: K_U02;

- student potrafi samodzielnie interpretować i oceniać różne typy źródeł, dostrzegać szerokie zależności między nimi: K_U04;

Kompetencje społeczne

- student jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania: K_K01;

- student jest gotowy do korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych: K_K03;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marek Florek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0