Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Źródłoznawstwo archeologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: HA-ZA-AR-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Źródłoznawstwo archeologiczne
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Referaty. Dyskusja. Testy pisemne. Zaliczenie na ocenę.

Pełny opis:

Praca z materiałem archeologicznym.

Źródła ruchome (surowce, produkcja, typologia i chronologia):

- ceramika naczyniowa

- ozdoby z różnych surowców

- uzbrojenie

- oporządzenie jeździeckie

- dewocjonalia

- mennictwo

Literatura:

Buko A., Ceramika wczesnopolska. Wprowadzenie do badań, Wrocław, 1990.

Hoczyk-Siwkowa S., Chronologia ceramiki wczesnośredniowiecznej (VI-IX w.) z Lublina, Slavia Antiqua, t. 25, 1978, s. 189-223.

Kurnatowska Z., Główne momenty w rozwoju wczesnośredniowiecznego garncarstwa polskiego, KHKM, r. XXI: 1973, nr 3, s. 435-447.

Jaskanis D., Święck. Wczesnośredniowieczny zespół osadniczy na północno-wschodnim Mazowszu, Warszawa 2008 (część dot. zabytków).

Kóčka–Krenz H., Biżuteria północno-zachodnio-słowiańska we wczesnym średniowieczu, Poznań 1993.

Kotowicz P.N., Problematyka badań bronioznawczych nad wczesnośredniowiecznym uzbrojeniem Lubelszczyzny, Materiały i Sprawozdania Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego, Tom XXXIV, s. 51-72. (wersja pdf)

Kotowicz P.N. Topory wczesnośredniowieczne z ziem polskich. Katalog źródeł, Rzeszów, 2014.

Nowakowski A., Uzbrojenie średniowieczne w Polsce (na tle środkowoeuropejskim), Toruń 1991.

Musianowicz K., 1949 Kabłączki skroniowe – próba typologii i chronologii, Światowit, t. 20 (1948-1949), s. 115-232.

Strzyż P., Uzbrojenie we wczesnośredniowiecznej Małopolsce, Łódź, 2006.

Wołoszyn M., Archeologiczne zabytki sakralne pochodzenia wschodniego w Polsce od X do

połowy XIII wieku (wybrane przykłady), [w:] Cerkiew – wielka tajemnica. Sztuka cerkiewna

od XI wieku do 1917 roku ze zbiorów polskich. Katalog wystawy, Gniezno 2001, s. 25-45.

Wołoszyn M., Między Gnieznem, Krakowem a Kijowem. Archeologia o wczesnośredniowiecznych relacjach polsko-ruskich i formowaniu polsko-ruskiego pogranicza,

[w:] U źródeł Europy Środkowo-Wschodniej: pogranicze polsko-ukraińskie w perspektywie

badań archeologicznych, Rzeszów, 2007, s. 177-206.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

- metody identyfikacji kulturowo-chronologicznej źródeł archeologicznych, ich analizy i interpretacji K_W07

- rozumie interdyscyplinarny charakter archeologii oraz możliwości i pożytki ze współpracy z naukami humanistycznymi, ścisłymi i

przyrodniczymi K_W03

Student potrafi:

- właściwie rozumieć, analizować, interpretować omawiane zagadnienia z dziedziny archeologii, w celu określenia ich znaczenia,

oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U04

- identyfikować, analizować i interpretować źródła archeologiczne w aspekcie interakcji człowiek – środowisko K_U05

- przygotowywać wystąpienia ustne i pisemne w oparciu o pozyskaną wiedzę praktyczną i teoretyczną w języku ojczystym i obcym,

dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz źródeł archeologicznych K_U08

Student jest gotów:

- krytycznej oceny swojej wiedzy oraz samodzielnego jej pogłębiania K_K01

- poszanowania dziedzictwa archeologicznego, zarówno w sensie lokalnym jak i globalnym K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Dzieńkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Dzieńkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0