Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Univesity - Wide Course: "15 books for our times: A.I., gender, ecology, identity, etc. How literary works can help us navigate our world"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-11-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Univesity - Wide Course: "15 books for our times: A.I., gender, ecology, identity, etc. How literary works can help us navigate our world"
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Wykłady ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza humanistyczna.

Dobra znajomość języka angielskiego.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwium w formie prezentacja ustna – W1, W2, W3, U4, U5, K6, K7.

Pełny opis:

In the current social climate, well into the XXI century, humanity is faced with several challenges, some new and some that emerged into the forefront in the past decades.

Possible solutions are not straightforward and definitely not easy to find. Literature, even though not a provider of solutions or a cure-for-all-evils, can undoubtedly have an important role to play by serving as a source of questioning, comfort and by challenging our preconceptions.

In this module, we will explore how literary works can help us navigate the complex issues we face, whether by unearthing different ways of being and perceiving the world or by confronting us with new perspectives that contribute to the widening of our awareness of the world.

Questions about the importance of literature - in several of its incarnations - for the contemporary world will also be addressed and explored.

Literatura:

The main corpus of the course consists of 15 literary works, divided in two per section, There are also alternative readings for those who wish to explore the topics further and critical bibliographical material relevant to the topics chosen for the course.

Topics:

1) Artificial Intelligence

- "Klara and the Sun", Kazuo Ishiguro

- "Do androids dream of electric sheep?", Philip K. Dick

Alternative reading: "Never Let Me Go", Kazuo Ishiguro

2) Gender

- "Orlando", Virgina Woolf

- "Middlesex", Jeffrey Eugenides

Alternative reading: "Written on the body", Jeannete Winterson

3) Identity

- "Returning to Reims", Didier Eribon

- "Americanah", Chimamanda Ngozi Adichie

Alternative reading :"A Man's Place", Annie Ernaux

4) Ecology and Animal Rights

- "Silent Spring", Rachel Carson

- "The Lives of Animals", J.M Coetzee

Alternative reading: "Drive Your Plough Over the Bones of the Dead", Olga Tokarczuk

5) Globalisation, Migrations and Multiculturalism

- "The White Lioness", Henning Mankell

- "The Satanic Verses", Salman Rushdie

Alternative Reading: "The Year when Zumbi took Rio" ("O Ano em que Zumbi tomou o Rio"), José Eduardo Agualusa

6) Post-Colonialism

- "Season of Migration to the North", Tayeb Salih

- "Things Fall Apart", Chinua Achebe

Alternative Reading: 'Decolonising the Mind", Ngũgĩ wa Thiong'o

7) Post-Memory

- "The Reader", Bernhard Schlink

- "Alois Nebel" (graphic novel), Jaroslav Rudiš and Jaromír 99

Alternative Reading: "The Land at the End of the World", António Lobo Antunes

Note: the list of selected readings has been organised taking into consideration the availability of the Poilsh translation. However, in some cases a translation might not be available.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 – ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę w zakresie tematów wykładu z literatury różnych krajów, gatunków i epok - K_W04

W2 - ma szeroką , uporządkowaną, prowadzącą do profesjonalnych zastosowań wiedzę w zakresie estetyk, konwencji i ewolucji stylów, tendencji historycznoliterackich i współczesnych - K_W05

W3 -zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania oraz problematyzowania dzieł literackich (obrazów literackich)w kontekście innych tekstów kultury - K_W11

Umiejętności:

U4 - potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych - K_U05

U5 - posiada umiejętność lekturytekstu literackiego i powiązania go z głównymi współczesnymi zagadnieniami (ekologia, prawa zwierząt, gender, sztuczna inteligencja, postkolonializm, postpamięć itp.) - K_U08

Kompetencje społeczne:

K6 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wartości literatury; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego - K_K01

K7 - ma świadomość rangi literatury w rozwoju postaw humanistycznych, miejsca literatury w kulturze - K_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 15 godzin, 300 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ricardo Rato Rodrigues
Prowadzący grup: Ricardo Rato Rodrigues
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0