Wykład ogólnouniwersytecki:„Przekonywać czy pokonywać?”
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-14-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład ogólnouniwersytecki:„Przekonywać czy pokonywać?” |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Wykłady ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Sumaryczna liczba punktów ECTS. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - Wykład metodą e-learningową: 30 h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): - Przygotowanie do wykładu: 20 h - Przygotowanie do zaliczenia: 20 h - Studiowanie literatury przedmiotu: 20 h Łączna liczba godzin: 90 h Konsultacje indywidualne: 2 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Pisemny końcowy test zaliczeniowy. |
Pełny opis: |
Jak komponować tekst perswazyjny, jak dobierać i selekcjonować informacje, jakie argumenty mogą przekonać odbiorcę i jak je należy sformułować, uporządkować? Jak w inny sposób można wpływać na odbiorcę? Oto przykładowy zestaw pytań, z którymi powiązane są treści wykładu. Wykład dotyczy kwestii komunikacyjnych, retorycznych i perswazyjnych w wydaniu klasycznym (retoryka starożytnych) oraz współczesnym (komunikologia, psychologia społeczna, a przede wszystkim neosofistyka). Z bardzo szerokiego zakresu zagadnień, które obejmuje retoryka (cała sytuacja komunikacyjna, włączając w to emisję głosu, mowę ciała, autoprezentację, sposób wygłoszenia, mnemotechnikę itd.) zostaną zaprezentowane tekstowe/językowe sposoby wpływania na audytorium poprzez kompozycję, język, sposoby argumentacji. Natomiast kolejną, zasadniczą część omawianych treści będą stanowić zagadnienia pozostające często na obrzeżach retorycznej perswazji, a które dotyczą tzw. zakazanej retoryki (w tradycyjnym, sofistycznym lub neosofistycznym, współczesnym ujęciu – propozycja Piotra Lewińskiego, Marka Kochana czy też Glorii Beck). Te ostatnie obejmą przede wszystkim psychologiczne reguły wywierania wpływu opisane przez jednego z najwybitniejszych psychologów społecznych, Roberta Cialdiniego (np. zasada kontrastu, zasada wzajemności, społecznego dowodu słuszności itd.). Ważnym aspektem zajęć jest omówienie uwarunkowań oraz możliwa ocena etyczności/nieetyczności owych perswazyjnych „dróg na skróty”. |
Literatura: |
Cialdini Robert, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2009; Ćwiczenia z retoryki, pod red. M. Barłowskiej, A. Budzyńskiej-Dacy, M. Załęskiej, Warszawa 2010. Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2007. Kochan Marek, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2007. Korolko Mirosław, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990; Lemmermann Heinrich., Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania. Techniki argumentacji, dyskusje, dialogi., Wrocław 1994. Mayer R., Sztuka argumentacji. Jak wygrać każdy spór. Przeł. G. Litwińczuk, Gdańsk 2008. Schopenhauer Artur, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1983. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 300 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Tryksza | |
Prowadzący grup: | Anna Tryksza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.