Glottodydaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-G-GER.N-2S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Glottodydaktyka |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | Kompetencja językowa na poziomie C2, pozwalająca czynnie uczestniczyć w prowadzonym wykładzie. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 3,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 57,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | egzamin pisemny: K_W01, K_W02, K_W03, K_U02, K_U04 K_U10. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z centralnymi problemami poznawczymi współczesnej glottodydaktyki, jej przedmiotem badań, metodami, narzędziami i jej interdyscyplinarnością. Omówione zostaną klasyczne,metody nauczania języków obcych a ich naukowe determinantyj ak też Immersion jako współczena metoda nauczania języków obcych. Przeprowadzona zostanie krytyczna ewaluacja tychże metod, aby student nabył kompetencję poznawczą w zakresie wyboru optymalnych form nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej. Podkreślone zostanie znaczenie autonomii ucznia. Analizie zostanie poddana złożona relacja występująca pomiędzy percepcją a produkcją językową, pomiędzy wiedzą metajęzykowa, czyli jawną wiedzą o gramatyce języka a wiedzą utajoną, typu implicite w procesie akwizycji języka niemieckiego jako obcego. Przybliżone zostaną teoretyczne podstawy dydaktyki komunikatywnej, wiele miejsca zostanie poświęcone dyskursowi jako głównej formie realizacji kompetencji komunikacyjnej.Omówione zostanie zagadnienie rozwoju wielojęzyczności i wielokulturowości/ kompetencji wielokulturowej jako wyzwania współczesnej glottodydaktyki. |
Literatura: |
Bolten, J. (2007), Interkulturelle Kompetenz. Tübingen: Landeszentrale und politische Bildung. Bredellla, L. (2000), Wie ist Fremdverstehen lehr- und lernbar? Tübingen: Narr. Burwitz, E. Riemer, C., Schmelter, L. (eds. ) (2022), Feedback beim Lehren und Lernen von Fremd- und Zweitsprachen. Tübingen: Narr Gibson, M., Hufeisen, B., Personne, C., (eds.) (2008), Mehrsprachigkeit: Lernen und Lehren. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren. Fäcke, Ch., Meißner, F.-J.. (eds.). (2019). Handbuch Mehrsprachigkeits- und Mehrkulturalitätsdidaktik. Tübingen: Narr Francke Attempto. Fehlings de Acurio, R. (2016), Mehr Sprachen – mehr Chancen. Über Zwei- und Mehrsprachigkeit von Kindern. Berlin: Dohrmann Verlag. Funk, H.; Koenig, M. (eds.) (2001), Kommunikative Fremdsprachendidaktik - Theorie und Praxis in Deutsch als Fremdsprache. Festschrift für Gerhard Neuner zum 60. Geburtstag. München: Iudicium. Gibson, M., Hufeisen, B., Personne, C., (eds.) (2008), Mehrsprachigkeit: Lernen und Lehren. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren. Gnutzmann, C. / Königs G. Frank (Hrsg) (1995), Perspektiven des Grammatikunterrichts. Tübingen, Narr 1995. Gogolin, I., Hansen, A., McMonagle, S., Rauch, D. (eds.). (2020). Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung. Wiesbaden: Springer. Grucza F. (1988), Zum Begriff der Sprachkompetenz, Kommunikationskompetenz und Kulturkompetenz. In: Honsza N., Roloff H. -G. (eds.), Daß eine Nation die andere verstehen möge. Festschrift für M. Szyrocki zu seinem 60. Geburtstag. Amsterdam, 309– 331 Grucza, F. (ed.)(1993), Przyczynki do teorii i metodyki kształcenia nauczycieli języków obcych i tłumaczy w perspektywie wspólnej Europy, Warszawa. Helbig, G./Götze, L./Henrici, G./Krumm, H.-J. (eds..) Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch, de Gruyter, Berlin, 2001 Martinez, H.; Reinfried, M., (Hrsg.): Mehrsprachigkeitsdidaktik gestern, heute und morgen. Festschrift für Franz-Joseph Meißner zum 60.Geburtstag. Tübingen: Narr 2006., J. (2007), Interkulturelle Kompetenz. Tübingen: Landeszentrale und politische Bildung. Müller, H. M. (eds.) (2002), Arbeitsbuch Linguistik. Paderborn: Schöning, 289-305. Riehl, C. M. (2004), Sprachkontaktforschung. Eine Einführung. Tübingen: Narr. Sadownik, B. (2020), Die kommunikativ-pragmatische Orientierung im Fremdsprachenunterricht und ihre theoretische Grundlegung – Kritik und Perspektiven aus glottodidiaktischer Sicht. Forum Filologiczne Ateneum, 1 (8), 27-59. Sadownik, B. (2021), Das Konzept interkultureller Kompetenz im Lichte der Kulturrelativismus versus Universalismus Debatte Polilog. Studia Neofilologiczne 11, 7–20. Tomasello, M. (2002), Die kulturelle Entwicklung des menschlichen Denkens Zur Evolution der Kognition . Frankfurt am Main: Suhrkamp. Wendt, M, (2000), Konstruktion statt Instruktion. Frankfurt am M.: Peter Lang. |
Efekty uczenia się: |
W1: student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę glottodydaktyczną niezbędną do kompleksowej realizacji zadań glottodydaktycznych, w tym do samodzielnego diagnozowania, analizowania i interpretowania zdarzeń związanych z realizacją tych zadań, oceny metod i procedur realizacji tych zadań - K_W02 W2: student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę glottodydaktyczną niezbędną do przygotowania materiałów glottodydaktycznych, dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów na danym etapie edukacyjnym - K_W03 W3: student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu glottodydaktyki - K_W06 W4: student posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego- K_W011 W5: student ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z wybranej dyscypliny właściwej dla studiowanego kierunku: glottodydaktyki - K_W015 W6: student zna specyfikę badań i metodologię zakresu glottodydaktyki - K_W016 W7: : student posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej - K_W018 U1: student swobodnie operuje terminami w języku niemieckim z zakresu glottodydaktyk -i K_U02 U2: student posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej - K_U03 U3: student konstruuje rozbudowane wypowiedzi ustne w formie indywidualnej prezentacji i/lub udziału w dyskusji w języku niemieckim - K_U04 U4: student posiada umiejętność produkcji i percepcji tekstów zróżnicowanych stylistycznie i funkcjonalnie w języku mówionym i pisanym - K_U05 U5: student przeprowadza krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów i wytworów kultury materialnej, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia w zakresie glottodydaktyki - K_U07 U6: student posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów w obrębie glottodydaktyki - K_U08 U7: student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań glottodydaktycznych, związanych z III i IV etapem edukacyjnym - K_U07 U8: student potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań glottodydaktycznych na III i IV etapie edukacyjnym, oraz wykorzystywać w tym celu nowoczesne technologie - K_U10 U9: student samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje umiejętności realizacji działań glottodydaktycznych na III i IV etapie edukacyjnym korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii - K_U11 U10: student potrafi samodzielnie dokonać udoskonalenia własnego warsztatu glottodydaktycznego i zaprojektować plan rozwoju zawodowego - K_U12 U11: student samodzielnie planuje i realizuje innowacyjne projekty związane z kompleksową realizacją zadań glottodydaktycznych na III i IV etapie edukacyjnym, w tym umiejętności doboru i wykorzystywania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu ich projektowania i efektywnego realizowania, umiejętności samodzielnego przygotowania i dostosowania treści nauczania do potrzeb i możliwości uczniów - K_U13 U12: student posiada pogłębione umiejętności analizowania własnych działań i wskazywania obszarów wymagających modyfikacji - K_U14 U13: student posiada pogłębione umiejętności obserwacji sytuacji i zdarzeń edukacyjnych - K_U15 U14: student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji glottodydaktycznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na III i IV etapie edukacyjnym - K_U16 U15: student posiada pogłębione umiejętności w zakresie technik informatycznych, przetwarzania tekstów, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji, wykorzystywanych do nauczania języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym - K_U18 U16: student potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań glottodydaktycznych - K_U19 K1: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności - K_K01 K2: student dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności glottodydaktyczne K_K02 K3: student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego K_K03 K4: student wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela K_K04 K5: student wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań profesjonalnych w obrębie glottodydaktyki i dyscyplin jej pokrewnych K_K05 K6: student ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie pracy własnej i jej skutków w oddziaływaniu na innych członków społeczeństwa K_K06 K7: student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych K_K07 K8: student wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu profesjonalnych działań glottodydaktycznych K_K08 K9: student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K09 K 10: student potrafi współdziałać i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role- K_K010 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.