Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Glottodydaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-G-GER.N-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Glottodydaktyka
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Wymagania wstępne:

Kompetencja językowa na poziomie C2, pozwalająca czynnie uczestniczyć w prowadzonym wykładzie.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 3,0

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 57,0

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

egzamin pisemny: K_W01, K_W02, K_W03, K_U02, K_U04 K_U10.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z centralnymi problemami poznawczymi współczesnej glottodydaktyki, jej przedmiotem badań, metodami, narzędziami i jej interdyscyplinarnością. Omówione zostaną klasyczne,metody nauczania języków obcych a ich naukowe determinantyj ak też Immersion jako współczena metoda nauczania języków obcych. Przeprowadzona zostanie krytyczna ewaluacja tychże metod, aby student nabył kompetencję poznawczą w zakresie wyboru optymalnych form nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej. Podkreślone zostanie znaczenie autonomii ucznia. Analizie zostanie poddana złożona relacja występująca pomiędzy percepcją a produkcją językową, pomiędzy wiedzą metajęzykowa, czyli jawną wiedzą o gramatyce języka a wiedzą utajoną, typu implicite w procesie akwizycji języka niemieckiego jako obcego. Przybliżone zostaną teoretyczne podstawy dydaktyki komunikatywnej, wiele miejsca zostanie poświęcone dyskursowi jako głównej formie realizacji kompetencji komunikacyjnej.Omówione zostanie zagadnienie rozwoju wielojęzyczności i wielokulturowości/ kompetencji wielokulturowej jako wyzwania współczesnej glottodydaktyki.

Literatura:

Bolten, J. (2007), Interkulturelle Kompetenz. Tübingen: Landeszentrale und

politische Bildung.

Bredellla, L. (2000), Wie ist Fremdverstehen lehr- und lernbar? Tübingen: Narr.

Burwitz, E. Riemer, C., Schmelter, L. (eds. ) (2022), Feedback beim Lehren und Lernen von Fremd- und Zweitsprachen. Tübingen: Narr

Gibson, M., Hufeisen, B., Personne, C., (eds.) (2008), Mehrsprachigkeit: Lernen und Lehren. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.

Fäcke, Ch., Meißner, F.-J.. (eds.). (2019). Handbuch Mehrsprachigkeits- und Mehrkulturalitätsdidaktik. Tübingen: Narr Francke Attempto.

Fehlings de Acurio, R. (2016), Mehr Sprachen – mehr Chancen. Über Zwei- und Mehrsprachigkeit von Kindern. Berlin: Dohrmann Verlag.

Funk, H.; Koenig, M. (eds.) (2001), Kommunikative Fremdsprachendidaktik - Theorie und Praxis in Deutsch als Fremdsprache. Festschrift für Gerhard Neuner zum 60. Geburtstag. München: Iudicium.

Gibson, M., Hufeisen, B., Personne, C., (eds.) (2008), Mehrsprachigkeit: Lernen und Lehren. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.

Gnutzmann, C. / Königs G. Frank (Hrsg) (1995), Perspektiven des Grammatikunterrichts. Tübingen, Narr 1995.

Gogolin, I., Hansen, A., McMonagle, S., Rauch, D. (eds.). (2020). Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung. Wiesbaden: Springer.

Grucza F. (1988), Zum Begriff der Sprachkompetenz, Kommunikationskompetenz und Kulturkompetenz. In: Honsza N., Roloff H. -G. (eds.), Daß eine Nation die andere verstehen möge. Festschrift für M. Szyrocki zu seinem 60. Geburtstag. Amsterdam, 309– 331

Grucza, F. (ed.)(1993), Przyczynki do teorii i metodyki kształcenia nauczycieli języków obcych i tłumaczy w perspektywie wspólnej Europy, Warszawa.

Helbig, G./Götze, L./Henrici, G./Krumm, H.-J. (eds..) Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch, de Gruyter, Berlin, 2001

Martinez, H.; Reinfried, M., (Hrsg.): Mehrsprachigkeitsdidaktik gestern, heute und morgen. Festschrift für Franz-Joseph Meißner zum 60.Geburtstag. Tübingen: Narr 2006., J. (2007), Interkulturelle Kompetenz. Tübingen: Landeszentrale und

politische Bildung.

Müller, H. M. (eds.) (2002), Arbeitsbuch Linguistik. Paderborn: Schöning, 289-305.

Riehl, C. M. (2004), Sprachkontaktforschung. Eine Einführung. Tübingen: Narr.

Sadownik, B. (2020), Die kommunikativ-pragmatische Orientierung im Fremdsprachenunterricht und ihre theoretische Grundlegung – Kritik und Perspektiven aus glottodidiaktischer Sicht. Forum Filologiczne Ateneum, 1 (8), 27-59.

Sadownik, B. (2021), Das Konzept interkultureller Kompetenz im Lichte der Kulturrelativismus versus Universalismus Debatte Polilog. Studia Neofilologiczne 11, 7–20.

Tomasello, M. (2002), Die kulturelle Entwicklung des menschlichen Denkens Zur Evolution der Kognition . Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Wendt, M, (2000), Konstruktion statt Instruktion. Frankfurt am M.: Peter Lang.

Efekty uczenia się:

W1: student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę glottodydaktyczną niezbędną do kompleksowej realizacji zadań glottodydaktycznych, w tym do samodzielnego diagnozowania, analizowania i interpretowania zdarzeń związanych z realizacją tych zadań, oceny metod i procedur realizacji tych zadań - K_W02

W2: student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę glottodydaktyczną niezbędną do przygotowania materiałów glottodydaktycznych, dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów na danym etapie edukacyjnym - K_W03

W3: student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu glottodydaktyki - K_W06

W4: student posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego- K_W011

W5: student ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z wybranej dyscypliny właściwej dla studiowanego kierunku: glottodydaktyki - K_W015

W6: student zna specyfikę badań i metodologię zakresu glottodydaktyki - K_W016

W7: : student posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej - K_W018

U1: student swobodnie operuje terminami w języku niemieckim z zakresu glottodydaktyk -i K_U02

U2: student posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej - K_U03

U3: student konstruuje rozbudowane wypowiedzi ustne w formie indywidualnej prezentacji i/lub udziału w dyskusji w języku niemieckim - K_U04

U4: student posiada umiejętność produkcji i percepcji tekstów zróżnicowanych stylistycznie i funkcjonalnie w języku mówionym i pisanym - K_U05

U5: student przeprowadza krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów i wytworów kultury materialnej, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia w zakresie glottodydaktyki - K_U07

U6: student posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów w obrębie glottodydaktyki - K_U08

U7: student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań glottodydaktycznych, związanych z III i IV etapem edukacyjnym - K_U07

U8: student potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań glottodydaktycznych na III i IV etapie edukacyjnym, oraz wykorzystywać w tym celu nowoczesne technologie - K_U10

U9: student samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje umiejętności realizacji działań glottodydaktycznych na III i IV etapie edukacyjnym korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii - K_U11

U10: student potrafi samodzielnie dokonać udoskonalenia własnego warsztatu glottodydaktycznego i zaprojektować plan rozwoju zawodowego - K_U12

U11: student samodzielnie planuje i realizuje innowacyjne projekty związane z kompleksową realizacją zadań glottodydaktycznych na III i IV etapie edukacyjnym, w tym umiejętności doboru i wykorzystywania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu ich projektowania i efektywnego realizowania, umiejętności samodzielnego przygotowania i dostosowania treści nauczania do potrzeb i możliwości uczniów - K_U13

U12: student posiada pogłębione umiejętności analizowania własnych działań i wskazywania obszarów wymagających modyfikacji - K_U14

U13: student posiada pogłębione umiejętności obserwacji sytuacji i zdarzeń edukacyjnych - K_U15

U14: student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji glottodydaktycznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na III i IV etapie edukacyjnym - K_U16

U15: student posiada pogłębione umiejętności w zakresie technik informatycznych, przetwarzania tekstów, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji, wykorzystywanych do nauczania języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym - K_U18

U16: student potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań glottodydaktycznych - K_U19

K1: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności - K_K01

K2: student dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności glottodydaktyczne K_K02

K3: student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego K_K03

K4: student wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela K_K04

K5: student wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań profesjonalnych w obrębie glottodydaktyki i dyscyplin jej pokrewnych K_K05

K6: student ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie pracy własnej i jej skutków w oddziaływaniu na innych członków społeczeństwa K_K06

K7: student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych K_K07

K8: student wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu profesjonalnych działań glottodydaktycznych K_K08

K9: student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K09

K 10: student potrafi współdziałać i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role- K_K010

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0