Gatunek opowiadania w rosyjskiej literaturze emigracyjnej XX
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-GOWRLE-RU-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gatunek opowiadania w rosyjskiej literaturze emigracyjnej XX |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Wymagania wstępne: | Znajomość najważniejszych zagadnień z zakresu literatury rosyjskiej okresu XX wieku. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Konwersatorium / ćwiczenia: 15 - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 10 Przygotowanie do prac kontrolnych: 5 Studiowanie literatury przedmiotu (literatury krytycznej i analizowanych tekstów): 20 Zapoznanie się z rekomendowanymi filmami: 10 Razem: 60h = 2 punkty ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | referat / esej – W02, W03, U01, U02, U03, U04 przygotowanie do zajęć – W01, W02, W03, U01 aktywność na zajęciach, dyskusja – W01, W02, W04, U04, K01, K02, pisemne prace kontrolne – W01, W02, W03, U01, U02 |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu analizę i interpretację wybranych utworów literackich okresu emigracji rosyjskiej XX wieku; namysłowi poddany zostanie gatunek opowiadania w prozie pisarzy-emigrantów. Przedmiotem badań będzie więc opowiadanie jako gatunek literacki (opowiadanie a nowela, opowiadanie a opowieść) oraz jego transformacje rozpatrywane na przykładzie analizowanych utworów. W procesie analizy poszczególnych utworów w centrum zainteresowania znajdzie się nie tylko myśl genologiczna, lecz także problematyka poruszana w rosyjskiej literaturze emigracyjnej, tj. sytuacja/status Rosjanina-emigranta, problem ‘swój – obcy’, ‘bliski – daleki’, motyw utraconego raju (utraty ojczyzny) i in. |
Literatura: |
Teksty źródłowe: Wskazane opowiadania przedstawicieli rosyjskiej literatury emigracyjnej (Z. Gippius, V. Nabokov, I. Bunin, G. Gazdanow, N. Teffi, S. Dowłatow). Literatura podstawowa: 1. Н. Берберова, Курсив мой. Автобиография, Москва 1996 (fragmenty). 2. В. С. Варшавский, Незамеченное поколение, Нью-Йорк 1954 (online) https://royallib.com/read/varshavskiy_vladimir/nezamechennoe_pokolenie.html#0 3. Р. Герра, «Когда мы в Россию вернемся...», Санкт-Петербург 2010 (fragmenty). 4. Духовные задачи русской эмиграции [от ред.], „Путь” 1925, № 1, с. 3-8. 5. Ю. В. Матвеева, Русская литература зарубежья: три волны эмиграции ХХ века, Екатеринбург 2017 (online) http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/47008/1/978-5-7996-2048-6_2017.pdf Literatura uzupełniająca: 1. W. Kubiak, Феномен одиночества в эмигрантской прозе Ивана Бунина, Biała Podlaska 2016. 2. M. V. Llosa, Listy do młodego pisarza, przeł. M. Szafrańska-Brandt, Kraków 2012. 3. I. A. Ndiaye, Hipertrofia tęsknoty za utraconym domem w poezji emigrantów rosyjskich „pierwszej fali”, Olsztyn 2008. 4. Русский Берлин, сост. предисл. и персоналии В. В. Сорокиной, Москва 2003. Filmy poświęcone wybranym pisarzom (informacja wraz z linkiem do każdego filmu podawana jest przez prowadzącego zajęcia). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01: Student zna i rozumie na poziome rozszerzonym system pojęciowy z dziedziny literaturoznawstwa, zorientowany na zastosowanie wiedzy w działalności praktycznej– K_W02 W02: Student zna i rozumie teorie literaturoznawcze oraz metody opisu, analizy i interpretacji gatunku opowiadania, a także ma wiedzę o chwytach literackich służących transformacji tego gatunku literackiego – K_W04 W03: Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną o głównych zagadnieniach literatury emigracyjnej, o jej twórcach i procesie historycznoliterackim – K_W05 W04: Student zna i rozumie główne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w odniesieniu do typów i form aktywności kulturalnej oraz tych, które pojawiają się na pograniczu różnych kultur i religii – K_W06 Umiejętności: U01: Student potrafi operować w języku rosyjskim podstawowymi pojęciami właściwymi dla literatury emigracyjnej, wymienić jej głównych przedstawicieli i cechy poetyki danych utworów literackich oraz scharakteryzować różnorodność form wypowiedzi analizowanych opowiadań – K_U02 U02: Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i twórczą interpretację różnych rodzajów tekstów i wytworów kultury, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa, określać ich miejsce w procesie historyczno-kulturowym – K_U03 U03: Student potrafi weryfikować i formułować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi; właściwie dobierać źródła, dokonywać ich oceny, krytycznej analizy i syntezy oraz prezentować własne wyniki badań – K_U05 U04: Student potrafi prowadzić debatę na tematy związane z podejmowaną problematyką, tworzyć wnioski i syntetyczne podsumowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów – K_U06. Kompetencje społeczne: K01: Student jest gotów do obiektywnej oceny poziomu swojej wiedzy, kompetencji i umiejętności – K_K01 K02: Student jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; uczestniczenia w różnorodny oraz wielowymiarowy sposób w bieżącym życiu kulturalnym i artystycznym – K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Ułanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.