Logopedia artystyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-LA-L-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logopedia artystyczna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wynikające z programu studiów |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Konwersatorium: 30 h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 10 h Przygotowanie do zaliczeń: 12 h Studiowanie literatury przedmiotu: 8 h Razem: 60 h = 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Aktywny udział w zajęciach - U03, U04, U06, Bieżące przygotowanie do zajęć sprawdzian umiejętności praktycznych - U04, U06. (przygotowanie dowolnego tekstu do interpretacji) |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z etapami pracy nad techniką mówienia: mechaniką i techniką mówienia, logiką mówienia - frazowaniem i akcentowaniem, estetyką i artyzmem. Przedmiot ma na celu przybliżyć studentom zasady działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego - rezonacyjnego. Studenci zdobywają podstawowe wiadomości na temat kryteriów poprawności językowej i dostępnych wydawnictw poprawnościowych. Nabywają praktycznych umiejętności oddychania pełnego w oparciu o przeponę. Doskonalą sprawności własnego aparatu artykulacyjnego oraz poznają różnice pomiędzy pisownią a wymową. Nabywają i doskonalą umiejętności w zakresie wypowiedzi mówionych publicznie oraz głosowej interpretacji wierszy metrycznych. Zajęcia mają formę warsztatową. |
Literatura: |
Kamińska B., Od retoryki do logopedii artystycznej, [w:] Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk 2016, s. 53–67. Kołodziejek E., Poprawna polszczyzna w praktyce. Poradnik dla tych, którzy chcą dobrze mówić i pisać po polsku, Szczecin 2002. Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1994 Toczyska B., Łamańce z dedykacją, Gdańsk 2003. Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1980. Wierzchowska B., Wymowa Polska, Warszawa 1971. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W03 Student potrafi scharakteryzować etapy pracy nad kulturą żywego słowa, zna zasady ortofoniczne K_W06, K_W05 Student stosuje poznane zasady dotyczące techniki mówienia i ortofonii w praktyce oraz różnicuje normatywne i błędne realizacje językowe K_W03 Student wykazuje dbałość o jakość własnej wymowy i wrażliwość na zjawiska poprawności ortofonicznej Umiejętności: K_U02 Student określa zależności zachodzące między sprawnością aparatu oddechowo-fonacyjnego a prawidłową realizacją struktur prozodycznych Kompetencje: K_K05 Student jest chętny do poprawy własnych umiejętności w zakresie techniki mówienia, wyrazistości mówienia i kultury żywego słowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Urszula Jęczeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Urszula Jęczeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.