Lingwistyczne podstawy diagnozy logopedycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-LPDL-L-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lingwistyczne podstawy diagnozy logopedycznej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Przedmiot obligatoryjny |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 30 godz. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń 10 godz. Udział w konsultacjach 5 godz. Samodzielne przygotowanie się do kolokwiów 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu i obecność na egzaminie 15 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta 100 godz. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Udział w wykładach oraz w zajęciach konwersatoryjnych, na których studenci dowiadują się na temat podstaw do oceny rozwoju i zaburzeń mowy na poziomie morfologicznym i składniowym. Kolokwium pisemne na zaliczenie konwersatorium oraz egzamin po zakończeniu kursu. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w systemowe myślenie o języku ze świadomością podziału na podsystemy. Wyjaśnienie jak dochodzi do zaburzeń językowych na różnych podsystemach języka. 2. Morfologia, co to jest morfem?, podział morfemów i analiza morfologiczna. Rozwój kompetencji morfologicznej i jej zaburzenia. 3. Procesy słowotwórcze w języku polskim: kompozycje, derywacje, skrótowce. Procesy słowotwórcze u osób z nierozwiniętą kompetencją - głuchota, autyzm, oligofazja. 4. Analiza poszczególnych procesów słowotwórczych w normie i zaburzeniach. 5. Typy derywacji. Przeprowadzanie analizy słowotwórczej z określeniem typu procesu derywacji w normie i zaburzeniach. 6. Funkcje formantów i kategorie słowotwórcze. 7. Analiza słowotwórcza z określaniem funkcji formantów i kategorii słowotwórczych. 8. Frazeologia - definicje i podział związków frazeologicznych. Trudność rozumienia związków frazeologicznych w różnych zaburzeniach mowy. 9. Określanie typów, genezy i znaczeń związków frazeologicznych. 10. Kolokwium zaliczeniowe. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. S. Grabias, O ekspresywności języka. Ekspresja a słowotwórstwo, Lublin 1981. 2. R. Grzegorczykowa, Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa 1979. 3. E. Łuczyński, Wiedza o języku polskim dla logopedów, Gdańsk 2015 4. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin 2015. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W01 - student zna strukturalistyczną myśl językoznawczą oraz podsystemy języka: W02 - student wie czym jest morfologia i analiza morfologiczna W03 - student zna procesy słowotwórcze i procesy derywacji W04 - student wie czym jest frazeologia i zna typy związków frazeologicznych UMIEJĘTNOŚCI: U05 - student dokonuje analizy morfologicznej U06 - student dokonuje analizy słowotwórczej, określa typ derywacji, funkcję formantu i kategorię słowotwórczą U07 - student interpretuje znaczenia związków frazeologicznych i określa ich typ KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K08 - ma świadomość trudności systemowych u osób z różnymi zaburzeniami mowy K09 - student ma świadomość zaburzeń morfologicznych w różnych zaburzeniach mowy K10 - student ma świadomość rozumienia frazeologizmów u osób z niepełnosprawnością intelektualną, głuchotą, ASD, afazją, demencją i schizofazją |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kozłowska, Wojciech Lipski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.