Lingwistyka tekstu - warsztaty (BN)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-LTW-GER.SJN-2S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lingwistyka tekstu - warsztaty (BN) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | Zaawansowane wiadomości z zakresu językoznawstwa germańskiego oraz gramatyki i stylistyki języka niemieckiego POziomn znajhomości języka C1 |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | semestr 2 - 4 pkt ECTS: 1. godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć konwersatoryjnych : 30,0 2. przygotowanie się studenta do zajęć: 30,0 3. przygotowanie się studenta do wykonania analizy tekstu: 30,0; 4. przygotowanie się studenta do pracy semestralnej: 30,0; semestr 3 - 6 pkt ECTS godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć konwersatoryjnych : 30,0 2. przygotowanie się studenta do zajęć: 30,0 3. przygotowanie się studenta do wykonania zadań śródsemestralnych: 60,0; 4. przygotowanie się studenta do egzaminu końcowego: 60,0; |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Na podstawie: - stopnia wykonania zadań analizy tekstu na zajęciach, - stopnia wykonania zadań analizy dyskursu na zajęciach, - stopnia wykonania zadania domowego, - stopnia wykonania poszerzonych zadań śródsemestralnych analizy tekstu i analizy dyskursu, - zaliczenia na koniec semstru 2 - egzaminu końcowego |
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane w formie konwersatoryjnej, w dwóch semestrach studiów II stopnia: semestr 2 i semestr 3. Przedmiot kończy się egzaminem. Celem zajęć w semestrze 2 jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami lingwistycznej teorii tekstu, zasadami analizy tekstologicznej na wszystkich poziomach jego funkcjonowania: gramatycznym, składniowym, genologicznym i tekstologicznym oraz kształcenie praktycznych umiejętności w zakresie rozpoznawania cech gatunkowo-stylistycznych różnego rodzaju tekstów, ich redagowania i przetwarzania. Program zajęć w semestrze 2 obejmuje następującą tematykę: 1. Definicja tekstu i jego cechy. a. funkcje tekstu b. gatunki tekstowe c. styl języka - styl tekstu 2. Tekst wobec aktów i gatunków mowy 3. Struktura i semantyka tekstu a. delimitacja tekstu b. temat - remat c. spójność - kohezja i koherencja d. następstwo tematyczne 4. Przekształcanie tekstu i działania na tekście a. wyciąg b. słowa kluczowe i indeksowanie c. plan tekstu d. nicowanie tekstu e. streszczenie f. dekompozycja i gniazdowanie g. transformacje h. parafraza i. adiustacja i korekta 5. Analiza i interpretacja tekstu a. morfologiczna b. kontekstualna c. integralna Celem zajęć w semestrze 3. jest analiza dyskursu, w tym dyskursu miedialnego, tj. zaznajomienie studentów z lingwistyką dyskursu, jej metodami badawczymi oraz typologią dyskursów, wykształcenie umiejętności analizy dyskursu uwzględniającej płaszczyznę poznawczą, interakcyjną i wyrażeniową oraz umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej na określony temat. Tematu zajęć w semestrze 3 obejmuje 1) Typologię dyskursów. 2) Wymiar poznawczy dyskursu (ideologia, stereotyp, tabu, światopogląd, wartościowanie). 3) Wymiar interakcyjny (podmioty, strategie, taktyki, intencje, kontekst globalny i lokalny). 4) Wymiar wyrażeniowy (styl, struktura, elementy makro- i mikropoziomu komunikatu, relacje semantyczne, środki językowe). 5) Przykładowe metody analizy dyskursu: Metoda genewska, krytyczna analiza dyskursu wg S. Jägera, DIMEN 5) Cechy charakterystyczne wybranych dyskursów. 6) Zasady tworzenia własnych wypowiedzi pisemnych. |
Literatura: |
Analiza tekstu: Auer P. (2013): Sprachwissenschaft. Grammatik-Interaktion-Kognition. Stuttgart Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. (2009): Tekstologia, Warszawa. Coseriu E. (2007): Textlinguistik. Eine Einführung. Tübingen Hausendorf H., Kesselheim W. (2008): Textlinguistik fürs Examen. Göttingen Jürgens F., Gansel Ch. (2007): Textlinguistik und Textgrammatik. Göttingen Musan R. (2009): Satzgliedanalyse. Heidelberg Musan R. (2010): Informationsstruktur. Heidelberg Vater H. (2001): Einführung in die Textlinguistik. München Żydek-Bednarczuk U. (2005): Wprowadzenie do lingwistycznej analizy teksu. Kraków Analiza dyskursu: |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna terminologię oraz definicję, funkcje i gatunki tekstu i dyskursu zna cechy tekstowości, zna definicje i rodzaje aktów i gatunków mowy, zna podstawowe cechy komunikacji językowej (K_W01, K_W02, K_W03). 2. Student rozpoznaje wyznaczniki gatunku (funkcjonalne, kompozycyjne, stylowe) w tekstach użytkowych, specjalistycznych, naukowych lub literackich (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09). 3. Student umie określić strukturę syntagmatyczną i semantyczną tekstu (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09). 4. Student potrafi analizować i interpretować wybrany tekst użytkowy, specjalistyczny, naukowy lub literacki (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09). 4. Student umie przekształcić tekst i wykonać działania na tekście (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09). 5. Student jest gotów do krytycznej oceny własnych kompetencji, doskonali swoje umiejętności dotyczące lingwistycznej analizy i interpretacji tekstu (K_K01). 6. Student szanuje prawa autorskie i wykorzystuje znajomość literatury przedmiotu w sposób etyczny oraz zgodny z przyjętymi zasadami (K_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Kasperowicz-Stążka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.