Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lingwistyka tekstu - warsztaty (BN)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-LTW-GER.SJN-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lingwistyka tekstu - warsztaty (BN)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Wymagania wstępne:

Zaawansowane wiadomości z zakresu językoznawstwa germańskiego oraz gramatyki i stylistyki języka niemieckiego

POziomn znajhomości języka C1

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

semestr 2 - 4 pkt ECTS:

1. godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć konwersatoryjnych : 30,0

2. przygotowanie się studenta do zajęć: 30,0

3. przygotowanie się studenta do wykonania analizy tekstu: 30,0;

4. przygotowanie się studenta do pracy semestralnej: 30,0;

semestr 3 - 6 pkt ECTS

godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć konwersatoryjnych : 30,0

2. przygotowanie się studenta do zajęć: 30,0

3. przygotowanie się studenta do wykonania zadań śródsemestralnych: 60,0;

4. przygotowanie się studenta do egzaminu końcowego: 60,0;

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Na podstawie:

- stopnia wykonania zadań analizy tekstu na zajęciach,

- stopnia wykonania zadań analizy dyskursu na zajęciach,

- stopnia wykonania zadania domowego,

- stopnia wykonania poszerzonych zadań śródsemestralnych analizy tekstu i analizy dyskursu,

- zaliczenia na koniec semstru 2

- egzaminu końcowego

Pełny opis:

Zajęcia realizowane w formie konwersatoryjnej, w dwóch semestrach studiów II stopnia: semestr 2 i semestr 3. Przedmiot kończy się egzaminem.

Celem zajęć w semestrze 2 jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami lingwistycznej teorii tekstu, zasadami analizy tekstologicznej na

wszystkich poziomach jego funkcjonowania: gramatycznym, składniowym, genologicznym i tekstologicznym oraz kształcenie praktycznych

umiejętności w zakresie rozpoznawania cech gatunkowo-stylistycznych różnego rodzaju tekstów, ich redagowania i przetwarzania.

Program zajęć w semestrze 2 obejmuje następującą tematykę:

1. Definicja tekstu i jego cechy.

a. funkcje tekstu

b. gatunki tekstowe

c. styl języka - styl tekstu

2. Tekst wobec aktów i gatunków mowy

3. Struktura i semantyka tekstu

a. delimitacja tekstu

b. temat - remat

c. spójność - kohezja i koherencja

d. następstwo tematyczne

4. Przekształcanie tekstu i działania na tekście

a. wyciąg

b. słowa kluczowe i indeksowanie

c. plan tekstu

d. nicowanie tekstu

e. streszczenie

f. dekompozycja i gniazdowanie

g. transformacje

h. parafraza

i. adiustacja i korekta

5. Analiza i interpretacja tekstu

a. morfologiczna

b. kontekstualna

c. integralna

Celem zajęć w semestrze 3. jest analiza dyskursu, w tym dyskursu miedialnego, tj. zaznajomienie studentów z lingwistyką dyskursu, jej metodami badawczymi oraz typologią dyskursów, wykształcenie umiejętności analizy dyskursu uwzględniającej płaszczyznę poznawczą, interakcyjną i wyrażeniową oraz umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej na określony temat. Tematu zajęć w semestrze 3 obejmuje

1) Typologię dyskursów.

2) Wymiar poznawczy dyskursu (ideologia, stereotyp, tabu, światopogląd, wartościowanie).

3) Wymiar interakcyjny (podmioty, strategie, taktyki, intencje, kontekst globalny i lokalny).

4) Wymiar wyrażeniowy (styl, struktura, elementy makro- i mikropoziomu komunikatu, relacje semantyczne, środki językowe).

5) Przykładowe metody analizy dyskursu: Metoda genewska, krytyczna analiza dyskursu wg S. Jägera, DIMEN

5) Cechy charakterystyczne wybranych dyskursów.

6) Zasady tworzenia własnych wypowiedzi pisemnych.

Literatura:

Analiza tekstu:

Auer P. (2013): Sprachwissenschaft. Grammatik-Interaktion-Kognition. Stuttgart

Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. (2009): Tekstologia, Warszawa.

Coseriu E. (2007): Textlinguistik. Eine Einführung. Tübingen

Hausendorf H., Kesselheim W. (2008): Textlinguistik fürs Examen. Göttingen

Jürgens F., Gansel Ch. (2007): Textlinguistik und Textgrammatik. Göttingen

Musan R. (2009): Satzgliedanalyse. Heidelberg

Musan R. (2010): Informationsstruktur. Heidelberg

Vater H. (2001): Einführung in die Textlinguistik. München

Żydek-Bednarczuk U. (2005): Wprowadzenie do lingwistycznej analizy teksu. Kraków

Analiza dyskursu:

Efekty uczenia się:

1. Student zna terminologię oraz definicję, funkcje i gatunki tekstu i dyskursu zna cechy tekstowości, zna definicje i rodzaje aktów i gatunków mowy,

zna podstawowe cechy komunikacji językowej (K_W01, K_W02, K_W03).

2. Student rozpoznaje wyznaczniki gatunku (funkcjonalne, kompozycyjne, stylowe) w tekstach użytkowych, specjalistycznych, naukowych

lub literackich (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09).

3. Student umie określić strukturę syntagmatyczną i semantyczną tekstu (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09).

4. Student potrafi analizować i interpretować wybrany tekst użytkowy, specjalistyczny, naukowy lub literacki (K_U01, K_U02, K_U03,

K_U04, K_U09).

4. Student umie przekształcić tekst i wykonać działania na tekście (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09).

5. Student jest gotów do krytycznej oceny własnych kompetencji, doskonali swoje umiejętności dotyczące lingwistycznej analizy i

interpretacji tekstu (K_K01).

6. Student szanuje prawa autorskie i wykorzystuje znajomość literatury przedmiotu w sposób etyczny oraz zgodny z przyjętymi zasadami

(K_K05).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Kasperowicz-Stążka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0