Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Realioznawstwo (BN)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-R-GER-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Realioznawstwo (BN)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawą efektywnego uczestnictwa w zajęciach są odpowiednie kompetencje językowe pozwalające na rozumienie prezentowanych treści. Bazą merytoryczną jest wiedza wyniesiona ze szkoły średniej oraz z innych zajęć, np. z zajęć praktycznych i kulturo- i literaturoznawczych, gdzie treści realioznawcze są również obecne.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30

- przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15

- przygotowanie się studenta do zaliczeń (łączna liczba godzin w semestrze): 10

- studiowanie przez studenta literatury przedmiotu: 5




Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- praca domowa

- ćwiczenia przedmiotowe

- śródsemestralne pisemne testy kontrolne


Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wykształcenie i rozwinięcie u studentów wiedzy, sprawności i umiejętności niezbędnych w konfrontacji z rzeczywistością krajów niemieckojęzycznych w różnych jej wymiarach poprzez reprezentatywny przegląd najważniejszych typowych dla obszaru niemieckojęzycznego zjawisk z zakresu wiedzy o krajach niemieckiego obszaru językowego (przede wszystkim Republiki Federalnej Niemiec, w mniejszym zakresie Austrii i Szwajcarii), obejmującego aspekty geograficzno-krajoznawcze, polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe. Innym istotnym aspektem realizowanym w ramach wymienionego przedmiotu jest wykształcenie u studentów postawy otwartości na inne wzorce życia codziennego, społecznego, kulturowego poprzez wyeksponowanie różnic występujących w rzeczywistości danego kraju. Jednocześnie zajęcia mają za zadanie poszerzenie kompetencji językowej studentów poprzez ćwiczenie różnych form komunikacji językowej i opanowanie przez nich określonego zakresu słownictwa odnoszącego się do omawianych dziedzin.

Literatura:

1. Bausinger, H.: Typisch deutsch. Wie deutsch sind die Deutschen?, München 2000

2. Bęza, S.: Eine kleine Landeskunde deutschsprachiger Länder. Warszawa 1997

3. Füller, Ch./Hamann, Ch.: Stichwort Bundesrepublik Deutschland, München 1992

4. Gaidach, U./Müller, Ch.: Zur Orientierung. Basiswissen Deutschland [Kursbuch+Lehrerhandbuch]. Ismaning 2006

5. Grzywacz, M./Krauze, J.: Auf einen Blick. Elemente politischer Kultur im deutschen Sprachraum, Poznań 2006

6. Koppensteiner, J.: Österreich. Ein landeskundliches Lesebuch, München 1990

7. Lundquist-Mog, A.: Spielarten. Arbeitsbuch zur deutschen Landeskunde, Berlin, München 1996

8. Schweizer Brevier 2007/2008: Die Schweiz in ihrer Vielfalt. Natur, Bevölkerung, Staat, Wirtschaft, Kultur

oraz materiały własne prowadzącego

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

01: zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia ogólne oraz wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu kulturoznawstwa: K_W01

02: zna i stosuje w stopniu zaawansowanym terminologię z zakresu krajoznawstwa w języku niemieckim i polskim: K_W02

03: zna i rozumie konteksty kulturowe, cywilizacyjne i historyczne, dotyczące Polski i krajów niemieckojęzycznych: K_W05

04: zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego: K_W08

05: potrafi przeprowadzić w języku niemieckim i polskim analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów użytkowych, literackich i naukowych oraz wytworów kultury materialnej, określić ich znaczenie, oddziaływanie społeczne, miejsce w procesie historyczno-kulturowym i politycznym : K_U02

06: potrafi konstruować rozbudowane wypowiedzi ustne w języku polskim i niemieckim: K_U07

07: potrafi produkować zróżnicowane stylistycznie i funkcjonalnie teksty w języku polskim i niemieckim: K_U08

08: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Polski i krajów niemieckiego obszaru językowego, ma wrażliwość na aktualne wydarzenia w stosunkach polsko-niemieckich, wykazuje wrażliwość, tolerancję i szacunek wobec innych narodów: K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Isabelle von Zitzewitz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0