Usprawnianie komunikacji w autyzmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-UKA-L-2S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Usprawnianie komunikacji w autyzmie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15h Konwersatorium 15h Konsultacje 2h Godziny niekontaktowe (własna praca studenta): 15h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | konwersatorium - zaliczenie ustne: W01, W02, W03; U01, U02, U03, U04; K01, K02, K03 przygotowanie się do zajęć: W01 aktywność i praca w zespołach na zajęciach: U02, U03; K01, K02, K03 studiowanie literatury: W01, W02, W03; U01, U02, U03, U04; K01, K02, K03 |
Pełny opis: |
Na przestrzeni ostatnich lat w postrzeganiu i diagnozowaniu autyzmu wprowadzono znaczne zmiany. Samo pojęcie jako nazwa zaburzenia rozwojowego funkcjonuje od 1943 roku. Od 2013 roku Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (APA) wprowadziło do kryteriów diagnostycznych DSM-5 kategorię Autystycznego Spektrum Zaburzeń (ASD). Rozwiązanie takie przyjęła także Światowa Organizacja Zdrowie (WHO) w obowiązującej w Polsce od 2022 roku klasyfikacji ICD-11. ASD jest zaburzeniem, które obecnie cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno naukowców jak i praktyków. Stosowana Analiza Zachowania (SAZ) jest najlepiej udokumentowaną metodą terapii ASD. SAZ jest dziedziną wiedzy wywodzącą się z psychologii behawioralnej i teorii uczenia się. Na zajęciach przedstawione zostają techniki służące nauce osób z ASD zachowań językowych w oparciu o trening wyodrębnionych prób, uczenie sytuacyjne, kształtowanie zachowań oraz skrypty. Badania nad nauką mowy w oparciu o SAZ trwają od lat 60. XX wieku i wciąż są pogłębiane, tak aby maksymalnie usprawnić ich skuteczność. Prezentowane metody terapii opierają się na klasyfikacji zachowań językowych według B.F. Skinnera. |
Literatura: |
1. W. Lipski, Standard postępowania logopedycznego w przypadku autyzmu, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin 2015. 2. M.L. Barbera, Metoda zachowań werbalnych, Warszawa 2017. 3. M. Suchowierska, P. Ostaszewski, P. Babel, Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania, Sopot 2012. 4. T. Grandin, Myślenie obrazami, Warszawa 2006. 5. J. Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), Gdańsk 2020. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01 - student zna kryteria diagnostyczne autyzmu i ASD: W02 - student zna podział zachowań językowych wg B.F. Skinnera: W03 - student ma wiedzę na temat teorii uczenia się i historii uczenia się oraz warunkowania sprawczego: Umiejętności: U04 - student potrafi wykorzystać klasyfikację werbalnych zachowań sprawczych do aplikacji werbalnych metod komunikacji: U05 - student potrafi stosować metodę wyodrębnionych prób w nauce zachowań językowych osób z ASD: U06 - student potrafi zastosować trening incydentalny w nauce zachowań językowych osób z ASD: U07 - student wykorzystuje metodę skryptów w nauce inicjacji wypowiedzi oraz metodę kształtowania zachowań w pracy nad poprawnością wypowiedzi: Kompetencje społeczne: K08 - Student ma świadomość trudności w funkcjonowaniu społecznym osób z ASD i jest otwarty na pomoc w przezwyciężaniu tych trudności: K09 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia swoich kwalifikacji: K10 - Student ma świadomość odpowiedzialności logopedy za prowadzony proces terapii: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Lipski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.