Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Usprawnianie komunikacji w autyzmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-UKA-L-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Usprawnianie komunikacji w autyzmie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15h


Konwersatorium 15h


Konsultacje 2h




Godziny niekontaktowe (własna praca studenta): 15h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

konwersatorium - zaliczenie ustne: W01, W02, W03; U01, U02, U03, U04; K01, K02, K03


przygotowanie się do zajęć: W01


aktywność i praca w zespołach na zajęciach: U02, U03; K01, K02, K03


studiowanie literatury: W01, W02, W03; U01, U02, U03, U04; K01, K02, K03


Pełny opis:

Na przestrzeni ostatnich lat w postrzeganiu i diagnozowaniu autyzmu wprowadzono znaczne zmiany. Samo pojęcie jako nazwa zaburzenia rozwojowego funkcjonuje od 1943 roku. Od 2013 roku Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (APA) wprowadziło do kryteriów diagnostycznych DSM-5 kategorię Autystycznego Spektrum Zaburzeń (ASD). Rozwiązanie takie przyjęła także Światowa Organizacja Zdrowie (WHO) w obowiązującej w Polsce od 2022 roku klasyfikacji ICD-11. ASD jest zaburzeniem, które obecnie cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno naukowców jak i praktyków. Stosowana Analiza Zachowania (SAZ) jest najlepiej udokumentowaną metodą terapii ASD. SAZ jest dziedziną wiedzy wywodzącą się z psychologii behawioralnej i teorii uczenia się. Na zajęciach przedstawione zostają techniki służące nauce osób z ASD zachowań językowych w oparciu o trening wyodrębnionych prób, uczenie sytuacyjne, kształtowanie zachowań oraz skrypty. Badania nad nauką mowy w oparciu o SAZ trwają od lat 60. XX wieku i wciąż są pogłębiane, tak aby maksymalnie usprawnić ich skuteczność. Prezentowane metody terapii opierają się na klasyfikacji zachowań językowych według B.F. Skinnera.

Literatura:

1. W. Lipski, Standard postępowania logopedycznego w przypadku autyzmu, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin 2015.

2. M.L. Barbera, Metoda zachowań werbalnych, Warszawa 2017.

3. M. Suchowierska, P. Ostaszewski, P. Babel, Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania, Sopot 2012.

4. T. Grandin, Myślenie obrazami, Warszawa 2006.

5. J. Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), Gdańsk 2020.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 - student zna kryteria diagnostyczne autyzmu i ASD:

W02 - student zna podział zachowań językowych wg B.F. Skinnera:

W03 - student ma wiedzę na temat teorii uczenia się i historii uczenia się oraz warunkowania sprawczego:

Umiejętności:

U04 - student potrafi wykorzystać klasyfikację werbalnych zachowań sprawczych do aplikacji werbalnych metod komunikacji:

U05 - student potrafi stosować metodę wyodrębnionych prób w nauce zachowań językowych osób z ASD:

U06 - student potrafi zastosować trening incydentalny w nauce zachowań językowych osób z ASD:

U07 - student wykorzystuje metodę skryptów w nauce inicjacji wypowiedzi oraz metodę kształtowania zachowań w pracy nad poprawnością wypowiedzi:

Kompetencje społeczne:

K08 - Student ma świadomość trudności w funkcjonowaniu społecznym osób z ASD i jest otwarty na pomoc w przezwyciężaniu tych trudności:

K09 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia swoich kwalifikacji:

K10 - Student ma świadomość odpowiedzialności logopedy za prowadzony proces terapii:

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wojciech Lipski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)