Wydawca i autor w przestrzeni medialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-WAPM-ETR-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wydawca i autor w przestrzeni medialnej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: wykład: 15 konwersatorium: 15 konsultacje indywidualne: 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): przygotowanie do zajęć dydaktycznych: 24 przygotowanie do zaliczeń prac i zadań cząstkowych: 25 studiowanie literatury przedmiotu: 15 przygotowanie do egzaminu: 25 Łączna liczba godzin: 120 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład: egzamin końcowy: W1 - W5, Konwersatorium: prace cząstkowe W1 - W5, U1 - U4, K1 - 2 |
Pełny opis: |
Rozwój nowoczesnych technologii, zmiany kulturowe, pokoleniowe, zmiany na rynku książki (zwłaszcza pojawianie się niezależnego rynku wydawniczego), przeobrażenia w komunikacji (z komunikacji 1.0 na 2.0) i marketingu, to tylko niektóre z czynników, jakie zmieniły sposób komunikacji o książce między autorem, wydawcą a czytelnikiem. Celem przedmiotu jest ukazanie tych zmian na szczerszym tle, pozwalającym dostrzec stałe tendencje i przemijające mody, ich źródła i właściwości. Przedmiot ma pokazać, jakie zadania w nowej rzeczywistości komunikacyjnej powinien podjąć przede wszystkim wydawca – jakie możliwości ma do dyspozycji, z jakich form może korzystać, jakie są ich zalety, ale i ograniczenia czy niebezpieczeństwa. |
Literatura: |
Łukasz Śmigiel, Wybrane formy promocji książki w Polsce i na świecie, Kraków-Wrocław, 2018. Ewa Szczęsna, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018. Biblioteka Analiz (czasopismo) Rynek książki w Polsce (wydania z każdego roku dostępne online) Loewe Iwona, 2007, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej. Katowice. Piekarczyk D., (Nie) oceniaj książki po okładce, Lublin 2020. |
Efekty uczenia się: |
W1 - Student ma wiedzę na temat roli i specyfiki informacji o książce w komunikacji medialnej. K_W01, K_W05, K_W07 W2 - Zna ogólną charakterystykę współczesnego odbiorcy kultury (jego zainteresowania, potrzeby, ograniczenia itp.) i wie, jakie cechy można przypisać określnym grupom odbiorców. K_W07 W3 - Zna czynniki (społeczne, technologiczne, ekonomiczne, kulturowe), które doprowadziły do zmian na linii autor - wydawca – czytelnik, a w efekcie do zmian w sposobie i formie komunikowania się. K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W07 W4 - Wie, jakie możliwości komunikacyjne stwarza współczesna technologia, a w szczególności takie platformy jak: strony firmowe wydawnictw, media społecznościowe (YouTube, Instagram, Facebook, TikTok itp.) Wie, jak formułować zamieszczane tam komunikaty, by dotrzeć z przekazem do określonych grup czytelniczych. K_W04, K_W05, K_W07 W5 - Wie, czym są i czemu służą paratekty edytorskie, dokonuje ich szczegółowej charakterystyki, zna ich możliwości i ograniczenia. K_W01, K_W02, K_W010 U1 - Student interpretuje zjawiska i tendencje (starsze i najnowsze), jakie pojawiły się sferze komunikowania o książce. K_U01, K_U02 U2 - Analizuje i ocenia (pod kątem estetycznym, funkcjonalnym, językowym oraz przyjazności i przydatności dla odbiorcy) strony firmowe wydawnictw. Przygotowuje zróżnicowane gatunkowo i tematycznie wpisy na strony. Na podstawie analizy strony potrafi określić „misję” danego wydawnictwa, jego specjalizację i profil odbiorcy modelowego. K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08 U-3 Określa, jakie tematy, formy tekstów kultury są najbardziej charakterystyczne i odpowiednie dla danego medium społecznościowego. Tworzy takie teksty kultury, uwzględniając grupy odbiorców danych mediów. K_U02 , K_U03, K_U04, K_U05, K_U08, K_U09 U4 - Kreatywnie wykorzystując wiedzę o specyfice paratekstów edytorskich, oczekiwaniach odbiorcy, sposobach pobudzania jego zainteresowania itp., przygotowuje teksty wychodzące pod standardowe wyznaczniki gatunkowe. K_U03, K_U04, K_U08 K1 – student jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji kulturowych; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwoju zawodowego i działania w sposób kreatywny i przedsiębiorczy; K_K01, K_K05 K2 – student jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za swoją pracę, ma świadomość skali oddziaływania jego słowa w dyskursie publicznym; K_K03, K_K04, K_K07, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Piekarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Piekarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.