Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o krajach Hispanoameryki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-WKH-HI-1S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wiedza o krajach Hispanoameryki
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: hiszpański
Wymagania wstępne:

Znajomość języka hiszpańskiego oraz historii Hiszpanii.

Wszystkie materiały na kampus.umcs.pl

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

- konwersatorium - 30 h

- konsultacje indywidualne

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

- przygotowanie do zajęć - 12h

- przygotowanie do zaliczeń / prac kontrolnych - 6h

- studiowanie literatury przedmiotu - 10h

Razem: 60h = 2ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- zaliczenie pisemne (typ opisowy) - ocena conajmniej dobra (4,0) zwalnia z egzaminu

- egzamin pisemny - zagadnienia do rozwinięcia

- indywidualne prace wytwórcze - prezentacja PowerPoint nt. dyktatur

- komentarz materiałów audiowizualnych


100-93% 5

92-84% 4,5

83-76% 4

75-68% 3,5

67-60% 3

59-0% 2

Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu jest poznanie historii i kultury krajów Ameryki hispanojęzycznej. W związku z tym, omawia się najważniejsze dla rozwoju tych państw wydarzenia historyczne od czasu Konkwisty do współczesności (szczegółowy program poniżej). Uwzględnione zostaną również elementy geografii i kultury tych krajów od czasów prekolumbijskich.

Literatura:

Obowiązkowa:

Quesada Marco Sebastián (2001), Imágenes de Améríca Latína [manual de historia y cultura latinoamericanas], Madrid: Edelsa Grupo Didascalia (también Imágenes de Améríca Latína : material de prácticas).

Gawrycki Marcin, red. (2009), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Wydawnictwo PWN.

Galeano, Eduardo ([1971] 2014), Las venas abiertas de América, Buenos Aires: Siglo xxi.

Ponadto:

Fernández García Red, Tomás (2010), América Latina: dos siglos de Independencia : fracturas sociales, políticas y culturales, Varsovia : Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Varsovia : Museo de Historia del Movimiento Popular Polaco

Kulak, Ewa (2014), Historia y cultura de España y América Latina en las fuentes literarias, documentales y artísticas, Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Quintana Martínez, Mercedes (1999), Historia de América Latina, Madrid : Editorial Edinumen.

Chang-Rodriguez, Eugenio (2007), Latinoamerica: su civilizacion y su cultura

Portada, Cengage Learning, [google book]

Efekty uczenia się:

K_W03 w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji danych językowych, tekstów literackich i specjalistycznych, danych z zakresu kultury i cywilizacji krajów hispanojęzycznych, wybranych teorii i szkół badawczych.

K_W05 w zaawansowanym stopniu historię i ewolucję cywilizacji hispanojęzycznej ze szczególnym uwzględnieniem danych na temat historii i rozwoju literatury tworzonej w języku hiszpańskim, a także fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

K_U03 brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne stanowiska i poglądy, argumentować, wyciągać wnioski.

K_U05 tworzyć prace pisemne o różnej objętości i stopniu złożoności w języku hiszpańskim.

K_U06 przygotować spójne wypowiedzi ustne o różnej długości, dotyczące różnorodnej tematyki ogólnej, a także tematyki związanej z analizą lingwistyczną lub literacką tekstów lub analizą przekładu w języku hiszpańskim.

K_U08 potrafi współdziałać z innymi osobami w realizowaniu prac zespołowych, również o charakterze interdyscyplinarnym.

K_U09 potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.

K_K06 posiada aktywną postawę badacza i czytelnika literatury krajów hiszpańskojęzycznych oraz uczestniczy w życiu kulturalnym związanym z językiem i cywilizacją krajów hiszpańskojęzycznych korzystając z różnych mediów i różnych jego form.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mariola Pietrak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mariola Pietrak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)