Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesna nauka czytania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-WNC-L-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesna nauka czytania
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zajęcia z przedmiotu "Wczesna nauka czytania" są włączone w program studiów i plan 2 roku studiów II stopnia na kierunku Logopedia z audiologią przy wyborze specjalności surdologopedycznej.Wymagana podstawowa wiedza na temat niedosłuchów (klasyfikacje, protezowanie, teoria zaburzeń mowy u osób z niedosłuchem), wiedza o rozwoju mowy dziecka, w szczególności dziecka z niedosłuchem.


Wymagane uczestnictwo w zajęciach przewidzianych planem zajęć

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego (15 h wykładu)


Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczeń + studiowanie literatury przedmiotu)

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Test zaliczeniowy

Obecność na zajęciach

Pełny opis:

Student poznaje teoretyczne podstawy czytania i potrafi je odnieść do etapów rozwoju psychomotorycznego dziecka typowo rozwijającego się i dziecka z niedosłuchem. Poznaje grupy metod nauki czytania. Charakteryzuje wybrane metody nauki czytania, na przykład: metoda Przyłubskich, Metery, Cieszyńskiej, Montessori, Domana, Trojanowicz-Kasprzak, Dobrego startu.

Literatura:

E. Malmquist „Nauka czytania w szkole"

A. Brzezińska, M. Burtowy „Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej”

M. Tinker „Podstawy efektywnego czytania"

H. Mystkowska „Uczymy się czytać w przedszkolu”

K. Kamińskia "Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym" Warszawa 1999

Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Kraków 2000;

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008;

Efekty uczenia się:

K_W02 absolwent zna i rozumie procedury wczesnej nauki czytania, kryteria doboru metod i technik wczesnej nauki czytania

K_W03 zna i rozumie mechanizmy zaburzeń umiejętności czytania oraz wpływ tych zaburzeń na powstawanie specyficznego obrazu sprzężonych zaburzeń mowy

K_W04 zna i rozumie zasady wczesnej interwencji logopedycznej w zakresie nauki czytania oraz wpływ wczesnej nauki czytania na kształtowanie mowy

K_U02 absolwent potrafi gromadzić wielospecjalistyczną wiedzę o rozwoju mowy oraz zaburzeniach mowy, głosu i słuchu, krytycznie analizować dane źródłowe na potrzeby diagnozy i terapii logopedycznej

K_U03 absolwent programować i prowadzić diagnozę i terapię zaburzeń mowy i umiejętności czytania, szczególnie u osób z niedosłuchem, dobierać optymalne metody diagnostyczno-terapeutyczne, dokumentować przebieg postępowania diagnostyczno-terapeutycznego u dzieci kwalifikujących się do wczesnej nauki czytania

K_U07 absolwent potrafi planować kierunki dalszego rozwoju osobistego, wybierać metody wczesnej nauki czytania i je zgłębiać, dostrzegać potrzebę ustawicznego kształcenia się i poszerzaia wiedzy na temat wczesnej nauki czytania, tworzyć własny warsztat pracy zawodowy logopedy lub audiologa zgodnie z przepisami i prowadzić działania doradcze dla rodziny, prowadzić poradnictwo z zakresu doboru metod wczesnej nauki czytania

K_K01 absolwent jest gotów do poszerzania wiedzy, krytycznej postawy wobec własnych umiejętności oraz zasięgania opinii innych specjalistów w rozwiązywaniu problemów logopedycznych w zakresie metod wczesnej nauki czytania

K_K03 absolwent jest gotów do rozpoznawania potrzeb dzieci, szczególnie dzieci z niedosłuchem, kwalifikujących się do oddziaływania za pomocą wczesnej nauki czytania, organizowania wczesnej nauki czytania oraz prowadzenia czynności z zakresu wczesnej interwencji i profilaktyki logopedycznej

K_K06 Inicjowania działań wiązanych z prowadzeniem badań populacyjnych nad zaburzeniami czytania i skojarzonych z nimi zaburzeniami mowy, szczególnie u osób z niedosłuchem, rozpowszechniania wiedzy o zaburzeniach czytania i skojarzonych z nimi zaburzeniach mowy (szczególnie u osób z niedosłuchem) w środowisku społecznym

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Waryszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Waryszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)