Wczesna nauka czytania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-WNC-L-2S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesna nauka czytania |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zajęcia z przedmiotu "Wczesna nauka czytania" są włączone w program studiów i plan 2 roku studiów II stopnia na kierunku Logopedia z audiologią przy wyborze specjalności surdologopedycznej.Wymagana podstawowa wiedza na temat niedosłuchów (klasyfikacje, protezowanie, teoria zaburzeń mowy u osób z niedosłuchem), wiedza o rozwoju mowy dziecka, w szczególności dziecka z niedosłuchem. Wymagane uczestnictwo w zajęciach przewidzianych planem zajęć |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego (15 h wykładu) Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczeń + studiowanie literatury przedmiotu) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Test zaliczeniowy Obecność na zajęciach |
Pełny opis: |
Student poznaje teoretyczne podstawy czytania i potrafi je odnieść do etapów rozwoju psychomotorycznego dziecka typowo rozwijającego się i dziecka z niedosłuchem. Poznaje grupy metod nauki czytania. Charakteryzuje wybrane metody nauki czytania, na przykład: metoda Przyłubskich, Metery, Cieszyńskiej, Montessori, Domana, Trojanowicz-Kasprzak, Dobrego startu. |
Literatura: |
E. Malmquist „Nauka czytania w szkole" A. Brzezińska, M. Burtowy „Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej” M. Tinker „Podstawy efektywnego czytania" H. Mystkowska „Uczymy się czytać w przedszkolu” K. Kamińskia "Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym" Warszawa 1999 Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Kraków 2000; Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008; |
Efekty uczenia się: |
K_W02 absolwent zna i rozumie procedury wczesnej nauki czytania, kryteria doboru metod i technik wczesnej nauki czytania K_W03 zna i rozumie mechanizmy zaburzeń umiejętności czytania oraz wpływ tych zaburzeń na powstawanie specyficznego obrazu sprzężonych zaburzeń mowy K_W04 zna i rozumie zasady wczesnej interwencji logopedycznej w zakresie nauki czytania oraz wpływ wczesnej nauki czytania na kształtowanie mowy K_U02 absolwent potrafi gromadzić wielospecjalistyczną wiedzę o rozwoju mowy oraz zaburzeniach mowy, głosu i słuchu, krytycznie analizować dane źródłowe na potrzeby diagnozy i terapii logopedycznej K_U03 absolwent programować i prowadzić diagnozę i terapię zaburzeń mowy i umiejętności czytania, szczególnie u osób z niedosłuchem, dobierać optymalne metody diagnostyczno-terapeutyczne, dokumentować przebieg postępowania diagnostyczno-terapeutycznego u dzieci kwalifikujących się do wczesnej nauki czytania K_U07 absolwent potrafi planować kierunki dalszego rozwoju osobistego, wybierać metody wczesnej nauki czytania i je zgłębiać, dostrzegać potrzebę ustawicznego kształcenia się i poszerzaia wiedzy na temat wczesnej nauki czytania, tworzyć własny warsztat pracy zawodowy logopedy lub audiologa zgodnie z przepisami i prowadzić działania doradcze dla rodziny, prowadzić poradnictwo z zakresu doboru metod wczesnej nauki czytania K_K01 absolwent jest gotów do poszerzania wiedzy, krytycznej postawy wobec własnych umiejętności oraz zasięgania opinii innych specjalistów w rozwiązywaniu problemów logopedycznych w zakresie metod wczesnej nauki czytania K_K03 absolwent jest gotów do rozpoznawania potrzeb dzieci, szczególnie dzieci z niedosłuchem, kwalifikujących się do oddziaływania za pomocą wczesnej nauki czytania, organizowania wczesnej nauki czytania oraz prowadzenia czynności z zakresu wczesnej interwencji i profilaktyki logopedycznej K_K06 Inicjowania działań wiązanych z prowadzeniem badań populacyjnych nad zaburzeniami czytania i skojarzonych z nimi zaburzeniami mowy, szczególnie u osób z niedosłuchem, rozpowszechniania wiedzy o zaburzeniach czytania i skojarzonych z nimi zaburzeniach mowy (szczególnie u osób z niedosłuchem) w środowisku społecznym |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Waryszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Waryszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.