Fizyka medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-F-FM-LS-2/2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizyka medyczna |
Jednostka: | Zakład Metod Jądrowych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.fizyka.umcs.lublin.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z fizyki jądrowej, Znajomość zagadnień oddziaływania promieniowania jądrowego z materią |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 30 godzin Konsultacje: 4 godzin Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 34 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury: 10 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 20 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 3 Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 30 godzin Konsultacje: 4 godzin Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 34 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,5 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury: 5 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 15 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 0,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Weryfikacja efektów kształcenia odbędzie się na podstawie egzaminu ustnego W1-W3 - egzamin U1-U3 - egzamin K1-K3 - egzamin |
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane są w postaci wykładu z użyciem nowoczesnych technik multimedialnych. Materiały dodatkowe i uzupełniające w postaci plików PDF, prezentacji multimedialnych i odnośników do stron internetowych zamieszczone są w odpowiednich kursach Wirtualnego Kampusu Instytutu Fizyki UMCS. W ramach Wirtualnego Kampusu studenci mają również możliwość wymiany informacji oraz sformułowania pytań na stworzonych dla nich forach dyskusyjnych. W trakcie wykładu realizowane są następujące zagadnienia: 1. Zarys historii fizyki medycznej 2. Zakres zainteresowań fizyki medycznej 3. Zawód specjalisty „Fizyk medyczny” 4. Akceleratory medyczne (rodzaje, budowa, zasada działania, specyfika) 5. Radioterapia 6. brachyterapia ( metody LDR, HDR, PDR, MDR) 7. teleterapia (terapia X, gamma, elektronowa, neutronowa, protonowa, ciężkich jonów, borowa terapia neutronowa, technika Gamma Knife, 3D-CRT, IMRT) 8. Elementy dozymetrii i ochrony radiologicznej (jednostki, pojęcia, dawki, wybrane przyrządy) 9. Fizyka zmysłów, mechanika ruchu, sygnały EM w organizmie ludzkim 10. Elementy optometrii 11. Współczesne techniki korekcji wad wzroku (chirurgia refrakcyjna: katarakta, przeszczepy rogówki, keratomia radialna i astygmatyczna, keratomia fotorefrakcyjna, LASIK, Ortokeratoplastyka)) |
Literatura: |
1. Fizyczne metody badań w biologii, medycynie i ochronie środowiska. Redakcja. Andrzej Z. Hrynkiewicz i Eugeniusz Rokita, PWN, Warszawa 1999. 2. Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii. Redakcja. Andrzej Z. Hrynkiewicz i Eugeniusz Rokita, PWN, Warszawa 2000. 3. Scharf Waldemar: Akceleratory biomedyczne., PWN, Warszawa 1994 (wyd.1, s.474). 4. Scharf Waldemar: Akceleratory cząstek naładowanych. Zastosowanie w nauce i technice., PWN, Warszawa 1989. 5. Fizyka medyczna. redaktorzy tomu: Grzegorz Pawlicki, Tadeusz Pałko, Natalia Golnik, Barbara Gwiazdowska, Leszek Królicki. Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, 2002. ISBN 83-87674-37-0. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.7/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 W1. Student zna w zaawansowanym stopniu zjawiska fizyczne dotyczące oddziaływania promieniowania jonizującego z materią. K_W05 W2. Student zna w zaawansowanym stopniu założenia i podstawy fizyczne metod diagnostycznych i terapeutycznych. K_W07 W3. Student zna w zaawansowanym stopniu zasady budowy aparatury do diagnostyki i terapii medycznej oraz urządzenia do przyspieszania cząstek. K_W08, Umiejętności: U1. Student potrafi krytycznie przeanalizować wady i zalety różnych metod diagnostycznych i terapeutycznych stosowanych w medycynie. K_U04, K_U08 U2. Student potrafi ocenić ryzyko wynikające ze stosowania metod diagnostycznych i terapeutycznych wykorzystujących promieniowanie jonizujące w medycynie. K_U04, K_U08 U3. Student potrafi prawidłowo dobrać metodę diagnostyczną lub terapeutyczną, zaplanować plan leczenia K_U09 . Kompetencje: K1. Student wykazuje otwartą postawę w stosunku do postępu technologicznego, ma świadomość znaczenia regulacji prawnych z zakresu ochrony radiologicznej w zapewnieniu bezpiecznych warunków pracy z promieniowaniem. K_K01 K2. Student ma wyrobioną świadomość zagrożeń związanych z wykorzystaniem wybranych zjawisk fizycznych w diagnostyce medycznej. K_K02 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.