Mechanika klasyczna i relatywistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-F-MKR-KW-LS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mechanika klasyczna i relatywistyczna |
Jednostka: | Zakład Teorii Jądra Atomu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Konwersatorium zakłada znajomość podstaw mechaniki newtonowskiej i szczególnej teorii względności oraz metod matematyki wyższej (rachunek różniczkowy i całkowy, równania różniczkowe, algebra liniowa). |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatorium 30 Konsultacje 2 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 32 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do konwersatorium 10 Studiowanie literatury 10 Przygotowanie się do prac zaliczeniowych 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 30 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 0 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1 Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatorium 30 Konsultacje 2 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 32 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do konwersatorium 10 Studiowanie literatury 10 Przygotowanie się do prac zaliczeniowych 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 30 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 0 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXIII –16.9/14 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 23 kwietnia 2014 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 W1-W3 konwersatorium – samodzielne prace zaliczeniowe/kolokwia U1-U4 konwersatorium – samodzielne prace zaliczeniowe/kolokwia K1-K3 konwersatorium – samodzielne prace zaliczeniowe/kolokwia Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.8/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 W1-W3 konwersatorium – samodzielne prace zaliczeniowe/kolokwia U1-U4 konwersatorium – samodzielne prace zaliczeniowe/kolokwia K1-K3 konwersatorium – samodzielne prace zaliczeniowe/kolokwia |
Pełny opis: |
Formalizm lagranżowski i hamiltonowski stosowany do opisu dynamiki układu punktów materialnych oraz bryły sztywnej. Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z lagranżowskim i hamiltonowskim formalizmem opisu dynamiki układów punktów materialnych. Celem ćwiczeń jest nabycie praktycznych umiejętności analizy ruchu klasycznych układów mechanicznych. Program: 1. Opis ruchu w układach inercjalnych i nieinercjalnych 2. Więzy i siły reakcji, równania Lagrange'a I rodzaju 3. Równania Lagrange'a II rodzaju 4. Dynamika bryły sztywnej 5. Mechanika w ujęciu hamiltonowskim 6. Zastosowania formalizmów lagranżowskiego i hamiltonowskiego do wybranych problemów mechanicznych |
Literatura: |
1. J. R. Taylor, Mechanika klasyczna t. 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019. 2. W. Rubinowicz, W. Królikowski, Mechanika teoretyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019. 3. L. Landau i E. Lifszyc, Mechanika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007. 4. I. I. Olchowski, Mechanika teoretyczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1978. 5. G. Białkowski, Mechanika klasyczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975. 6. R. S. Ingarden, A. Jamiołkowski, Mechanika klasyczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Poznań, 1980. 7. O. D. Johns, Analytical Mechanics for Relativity and Quantum Mechanics, Oxford University Press, Oxford, 2005. 8. L. N. Hand, J. D. Finch, Analytical Mechanics, Cambridge University Press, Cambridge, 1998. 9. R. D. Gregory, Classical Mechanics, Cambridge University Press, Cambridge, 2006. 10. M. Chaichian, I. Merches, A. Tureanu, Mechanics. An Intensive Course, Springer, Berlin, Heidelberg, 2012. 11. C. Gignoux, B. Silvestre-Brac, Solved Problems in Lagrangian and Hamiltonian Mechanics, Springer, Dordrecht, Heidelberg, London, New York, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Nr XXIII –16.9/14 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 23 kwietnia 2014 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 WIEDZA W1. Rozumie w pełni względność ruchu, siły bezwładności, więzy, siły reakcji, modele ciał fizycznych: profil praktyczny – K_W01, K_W02, K_W03, W2. Zna formalizm lagranżowski i hamiltonowski opisu dynamiki układów mechanicznych: profil praktyczny – K_W04, K_W05, K_W06 W3. Zna podstawowe metody matematyczne specyficzne dla fizyki klasycznej: profil praktyczny – K_W04 UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi charakteryzować układ mechaniczny, potrafi zapisać zjawiska fizyczne w formalizmie matematycznym: profil praktyczny – K_U01, K_U02, K_U03 U2. Umie wypisać równania ruchu układu, rozwiązać je i przeanalizować wynik: profil praktyczny – K_U01, K_U02, K_U03 U3. Umie uwzględniać siły bezwładności i siły reakcji: profil praktyczny – K_U05 U4. Umie analizować położenia równowagi i małe drgania układów mechanicznych: profil praktyczny – K_U01, K_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie: profil praktyczny – K_K01, K_K02 K2. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego: profil praktyczny – K_K01 K3. Potrafi skutecznie współdziałać w grupie na różnych zasadach: profil praktyczny – K_K03 Na podstawie Uchwały Nr XXIV –7.8/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 WIEDZA W1. Rozumie w pełni względność ruchu, siły bezwładności, więzy, siły reakcji, modele ciał fizycznych: profil praktyczny – K_W01, K_W02, K_W03, W2. Zna formalizm lagranżowski i hamiltonowski opisu dynamiki układów mechanicznych: profil praktyczny – K_W04, K_W05, K_W06 W3. Zna w zaawansowanym stopniu metody matematyczne specyficzne dla fizyki klasycznej: profil praktyczny – K_W04 UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi charakteryzować układ mechaniczny, potrafi zapisać zjawiska fizyczne w formalizmie matematycznym: profil praktyczny – K_U01, K_U02, K_U03 U2. Umie wypisać równania ruchu układu, rozwiązać je i przeanalizować wynik: profil praktyczny – K_U01, K_U02, K_U03 U3. Umie uwzględniać siły bezwładności i siły reakcji: profil praktyczny – K_U05 U4. Umie analizować położenia równowagi i małe drgania układów mechanicznych: profil praktyczny – K_U01, K_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie: profil praktyczny – K_K01, K_K02 K2. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego: profil praktyczny – K_K01 K3. Potrafi skutecznie współdziałać w grupie na różnych zasadach: profil praktyczny – K_K03 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.