Nowoczesne metody prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-F-NMPBN-3S |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne metody prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac naukowych |
Jednostka: | Instytut Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1 umiejętność korzystania z programów typu Power Point lub innych narzędzi do przygotowywania prezentacji konferencyjnych i seminaryjnych 2 znajomość programów edytorskich np. Word, Latex itp |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | godziny kontaktowe 30 Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 1 konsultacje 2 samodzielna praca studenta (przygotowanie prezentacji) 30 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01,U07,U12,K02 / W01,W03, U02,U06, K01, K02 - w trakcie zajęć i wygłaszania referatów. W krytycznej dyskusji uczestniczą wszyscy studenci, którzy wypowiadają się o słabych i mocnych stronach prezentacji. |
Pełny opis: |
1 Wstęp a) znaczenie pojęć jak: metoda, metodyka, metodologia b) różne metody badań naukowych i ich specyfikacja c) doktorat - cel i struktura 2 Źródła informacji naukowej, sposoby korzystania z dostępnych baz danych, metody wyszukiwania oraz ocena informacji a) internet (wikipedia, arXiv, książki w wersji elektronicznej) b) naukowe bazy danych (Web of Knowledge, Web of Science) c) czasopisma naukowe (APS, IOP, NPG, ...) d) wskaźniki nauko-metryczne 3 Publikacja jako metoda prezentacji wyników a) struktura artykułu naukowego b) przyklady dobrych artykułów (rola wstepu, jak opisać ważny wynik, spis literatury, wnioski) c) recenzje naukowe i ich przydatność 4 Jak przygotować prezentację konferencyjną/seminaryjną ? a) cel prezentacji b) organizacja materiału c) dostępne formy przekazu 5 Jak napisać wniosek o grant badawczy ? a) zarys problematyki b) podejście (metoda) c) wskazanie korzyści z proponowanych badań d) potencjalny wpływ (na rozwój badań podstawowych lub zastosowania) 6 Zalecenia edytorskie wybranych prestiżowych czasopism naukowych (np. Nature, Science itp) a) obsługa programu edytorskiego typu LATEX, b) metody kompresji/dekompresji plików c) elektroniczne metody przekazywania artykułów do czasopism d) przykładowe programy graficzne do opracowywania wyników 7 Etyka badań naukowych a) co to jest plagiat, autoplagiat ? b) zalecenia komisji ds. etyki badań naukowych c) szacunek do podopiecznych i współpracowników 8 Organizacja treści rozprawy doktorskiej a) informacje wstępne b) zasadniczy opis oryginalnych wyników c) konfrontacja z innymi wynikami dostepnymi w literaturze d) dyskusja oraz wnioski e) dobór bibliograficzny 9 Analiza przykładowych rozpraw naukowych oraz publikacji naukowych |
Literatura: |
1) "Dobra praktyka badań naukowych: rekomendacje" Biuletyn Ministerstwa Nauki i Informatyzacji, Warszawa (2004). 2) Ustawa z dnia 14 marca 2003 r (z późniejszymi zmianami) "O stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki" 3) pomoce dostępne w internecie oraz wybrane opracowania metodologiczne |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.7/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 W01 Ma ogólną wiedzę z fizyki z zakresu omawianej tematyki U07 Posiada umiejętność korzystania z literatury naukowej w języku obcym i przygotowania prezentacji zjawisk fizycznych, chemicznych lub inżynierskich w zależności od tematu prezentacji seminaryjnej U12 Potrafi przygotować i wygłosić referat dotyczący nowoczesnych materiałów i ich zastosowań na poziomie podstawowym i zaawansowanym w zależności od tematu prezentacji seminaryjnej K02 Wykazuje gotowość permanentnego uczenia się. W szczególności przygotowania i wygłoszenia prezentacji Na podstawie Uchwały Nr XXII –39.8/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 WIEDZA W01 - zna prawa termodynamiki fenomenologicznej i statystycznej W03 - zna formalizm matematyczny potrzebny do opisu oraz analizy praw termodynamiki i fizyki statystycznej UMIEJĘTNOŚCI U02 - potrafi sformułować słownie podstawowe prawa termodynamiki fenomenologicznej i statystycznej oraz je zinterpretować, a także zapisać je w formalizmie matematycznym U06 - jest w stanie obliczyć właściwości termodynamiczne (równanie stanu, zmiany entropii i innych funkcji stanu,itp.) prostych substancji w typowych procesach KOMPETENCJE K01 - rozumie potrzebę rozwoju osobistego K02 - wykazuje gotowość permanentnego uczenia się |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.