Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowoczesne metody prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-F-NMPBN-3S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowoczesne metody prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac naukowych
Jednostka: Instytut Fizyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1 umiejętność korzystania z programów typu Power Point lub innych narzędzi do przygotowywania prezentacji konferencyjnych i seminaryjnych


2 znajomość programów edytorskich np. Word, Latex itp

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

godziny kontaktowe 30

Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 1

konsultacje 2

samodzielna praca studenta (przygotowanie prezentacji) 30

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01,U07,U12,K02 / W01,W03, U02,U06, K01, K02

- w trakcie zajęć i wygłaszania referatów. W krytycznej dyskusji uczestniczą wszyscy studenci, którzy wypowiadają się o słabych i mocnych stronach prezentacji.

Pełny opis:

1 Wstęp

a) znaczenie pojęć jak: metoda, metodyka, metodologia

b) różne metody badań naukowych i ich specyfikacja

c) doktorat - cel i struktura

2 Źródła informacji naukowej, sposoby korzystania z dostępnych

baz danych, metody wyszukiwania oraz ocena informacji

a) internet (wikipedia, arXiv, książki w wersji elektronicznej)

b) naukowe bazy danych (Web of Knowledge, Web of Science)

c) czasopisma naukowe (APS, IOP, NPG, ...)

d) wskaźniki nauko-metryczne

3 Publikacja jako metoda prezentacji wyników

a) struktura artykułu naukowego

b) przyklady dobrych artykułów (rola wstepu, jak opisać ważny wynik, spis literatury, wnioski)

c) recenzje naukowe i ich przydatność

4 Jak przygotować prezentację konferencyjną/seminaryjną ?

a) cel prezentacji

b) organizacja materiału

c) dostępne formy przekazu

5 Jak napisać wniosek o grant badawczy ?

a) zarys problematyki

b) podejście (metoda)

c) wskazanie korzyści z proponowanych badań

d) potencjalny wpływ (na rozwój badań podstawowych lub zastosowania)

6 Zalecenia edytorskie wybranych prestiżowych czasopism naukowych (np. Nature, Science itp)

a) obsługa programu edytorskiego typu LATEX,

b) metody kompresji/dekompresji plików

c) elektroniczne metody przekazywania artykułów do czasopism

d) przykładowe programy graficzne do opracowywania wyników

7 Etyka badań naukowych

a) co to jest plagiat, autoplagiat ?

b) zalecenia komisji ds. etyki badań naukowych

c) szacunek do podopiecznych i współpracowników

8 Organizacja treści rozprawy doktorskiej

a) informacje wstępne

b) zasadniczy opis oryginalnych wyników

c) konfrontacja z innymi wynikami dostepnymi w literaturze

d) dyskusja oraz wnioski

e) dobór bibliograficzny

9 Analiza przykładowych rozpraw naukowych oraz publikacji naukowych

Literatura:

1) "Dobra praktyka badań naukowych: rekomendacje"

Biuletyn Ministerstwa Nauki i Informatyzacji,

Warszawa (2004).

2) Ustawa z dnia 14 marca 2003 r (z późniejszymi zmianami)

"O stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki"

3) pomoce dostępne w internecie oraz wybrane opracowania metodologiczne

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.7/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019

W01 Ma ogólną wiedzę z fizyki z zakresu omawianej tematyki

U07 Posiada umiejętność korzystania z literatury naukowej w języku obcym i przygotowania prezentacji zjawisk fizycznych, chemicznych lub inżynierskich w zależności od tematu prezentacji seminaryjnej

U12 Potrafi przygotować i wygłosić referat dotyczący nowoczesnych materiałów i ich zastosowań na poziomie podstawowym i zaawansowanym w zależności od tematu prezentacji seminaryjnej

K02 Wykazuje gotowość permanentnego uczenia się. W szczególności przygotowania i wygłoszenia prezentacji

Na podstawie Uchwały Nr XXII –39.8/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017

WIEDZA

W01 - zna prawa termodynamiki fenomenologicznej i statystycznej

W03 - zna formalizm matematyczny potrzebny do opisu oraz analizy praw termodynamiki i fizyki statystycznej

UMIEJĘTNOŚCI

U02 - potrafi sformułować słownie podstawowe prawa termodynamiki fenomenologicznej i statystycznej oraz je zinterpretować, a także zapisać je w formalizmie matematycznym

U06 - jest w stanie obliczyć właściwości termodynamiczne (równanie stanu, zmiany entropii i innych funkcji stanu,itp.) prostych substancji w typowych procesach

KOMPETENCJE

K01 - rozumie potrzebę rozwoju osobistego

K02 - wykazuje gotowość permanentnego uczenia się

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)