Współczesna diagnostyka medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-F-WDM-LS-3/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna diagnostyka medyczna |
Jednostka: | Zakład Metod Jądrowych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.fizyka.umcs.lublin.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z fizyki jądrowej, Znajomość zagadnień oddziaływania promieniowania jądrowego z materią |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 30 godzin Konsultacje: 4 godzin Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 34 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury: 10 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 20 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 3 Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 30 godzin Konsultacje: 4 godzin Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 34 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury: 10 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 20 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Weryfikacja efektów kształcenia odbędzie się na podstawie egzaminu ustnego W1-W3 - egzamin U1-U3 - egzamin K1-K2 - egzamin |
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATÓW: 1. Rentgenodiagnostyka konwencjonalna analogowa i cyfrowa (parametry lamp rtg stosowanych w diagnostyce medycznej, Widmo promieniowania rentgenowskiego i podstawowe czynniki wpływające na jego parametry, filtracja, monochromatyzacja, optymalizacja narażenia pacjenta i personelu medycznego, teoria obrazu rentgenowskiego, Metody rejestracji obrazu, detektory i systemy detekcyjne stosowane w rentgenografii, 2. Radiologia naczyniowa i interwencyjna 3. Tomografia komputerowa CT (Wstęp do tomografii komputerowej CT, wizualizacja w tomografii komputerowej, fizyczne przyczyny zniekształceń obrazów CT, wybrane elementy tomografu i ich parametry, tendencje rozwojowe i specjalne techniki CT, określanie dawek promieniowania jonizującego w diagnostyce CT, przykłady zastosowań klinicznych CT, wizualizacja w tomografii komputerowej, matematyczne podstawy tomografii komputerowych, wybrane metody rekonstrukcji obrazów tomograficznych) 4. Tomografia Magnetycznego Rezonansu Jadrowego (Opis fizyczny zjawiska jądrowego rezonansu magnetycznego, warunek rezonansu jądrowego – opis kwantowomechaniczny, Równania Blocha – opis kwaziklasyczny, przegląd metod obserwacji NMR, idea obrazowania metodą rezonansu magnetycznego, przegląd aparatury i stosowanych technik MRI, kliniczne zastosowania tomografii MR w diagnostyce, Obrazowanie czynnościowe) 5. Medycyna Nuklearna Scyntygrafia, Tomografia emisyjna pojedynczych fotonów SPECT, Tomografia emisyjna pozytonowa PET 6. Ultrasonografia USG (Ultradźwięki – podstawowe definicje, własności, sposoby wytwarzania i detekcji, Propagacja ultradźwięków w tkankach Ultrasonografia – wykorzystanie ultradźwięków w obrazowaniu medycznym, Podstawowe techniki USG: metoda echa i sposoby prezentacji obrazu ultradźwiękowego, Podstawowe techniki USG: ultrasonografia dopplerowska biologicznych struktur ruchomych, Ocena szkodliwości oddziaływania ultradźwięków na organizmy żywe). |
Literatura: |
1. Praca zbiorowa pod red. A. Z. Hrynkiewicza i E. Rokity Fizyczne metody badań w biologii, medycynie i ochronie środowiska, t I, PWN, Warszawa 2000. 2. Praca zbiorowa pod red. A. Z. Hrynkiewicza i E. Rokity Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii, t. II, PWN, Warszawa 2000. 3. Praca zbiorowa pod red. B. Pruszyńskiego Diagnostyka obrazowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000. 4. R. Cierniak Tomografia komputerowa. Budowa urządzeń CT. Algorytmy rekonstrukcyjne, Akademicka Oficyna Wydawnicza ELIT, Warszawa 2005. 5. Praca zbiorowa pod red. M. Nałęcza Biocybernetyka i inżynieria biomedyczna 2000. Tom 9 – Fizyka medyczna, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2002. 6. K. H. Hausser, H. R. NMR w biologii i medycynie, Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań 1993. 6. Praca zbiorowa pod red. J. Linieckiego Medycyna nuklearna w zarysie, Akademia Medyczna w Łodzi, Łódź 1987. 7. Praca zbiorowa pod red. M. Nałęcza Biocybernetyka i inżynieria biomedyczna 2000. Tom 8 – Obrazowanie biomedyczne, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2002. 8. A. Nowicki, Ultradźwięki w medycynie, wprowadzenie do współczesnej ultrasonografii, Wydawnictwo IPPT PAN Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Nr XXII –39.8/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 W1. Student zna podstawy fizyczne metod diagnostycznych stosowanych w radiologii i medycynie nuklearnej. K_W05, K_W07 W2. Student posiada ogólną wiedzę na temat informacji diagnostycznych uzyskiwanych dzięki promieniowaniu jonizującemu. K_W07 W3. Zna podstawy fizyczne metod diagnostyki medycznej wykorzystujących promieniowanie niejonizujące i pomiary wybranych wielkości fizycznych. K_W05 Umiejętności: U1. Student potrafi krytycznie przeanalizować wady i zalety różnych metod diagnostycznych i terapeutycznych stosowanych w medycynie. K_U04 U2. Student potrafi ocenić ryzyko wynikające ze stosowania metod diagnostycznych wykorzystujących promieniowanie jonizujące w medycynie. K_U04 U3. Student umie wyjaśnić w ogólnych zarysach podstawy fizyczne funkcjonowania wybranej aparatury i urządzeń medycznych K_U04. Kompetencje: K1. Student wykazuje otwartą postawę w stosunku do postępu technologicznego, ma świadomość znaczenia regulacji prawnych z zakresu ochrony radiologicznej w zapewnieniu bezpiecznych warunków pracy z promieniowaniem. K_K01, K_K02 K2. Student docenia rolę osiągnięć fizyki w rozwoju nowoczesnych metod diagnostycznych w medycynie. K_K01, K_K02 Na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.7/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 W1. Student zna w zaawansowanym stopniu założenia i podstawy fizyczne metod diagnostycznych stosowanych w radiologii i medycynie nuklearnej. K_W07 W2. Student posiada ogólną wiedzę na temat informacji diagnostycznych uzyskiwanych dzięki promieniowaniu jonizującemu. K_W08, K_W05, K_W09 W3. Student zna w zaawansowanym stopniu zasady budowy aparatury do prowadzenia badań diagnostycznych. K_W08 Umiejętności: U1. Student potrafi krytycznie przeanalizować wady i zalety różnych metod diagnostycznych i terapeutycznych stosowanych w medycynie. K_U04, K_U08 U2. Student potrafi ocenić ryzyko wynikające ze stosowania metod diagnostycznych wykorzystujących promieniowanie jonizujące w medycynie. K_U04, K_U08 U3. Student potrafi prawidłowo dobrać metodę diagnostyczną K_U09 . Kompetencje: K1. Student wykazuje otwartą postawę w stosunku do postępu technologicznego, ma świadomość znaczenia regulacji prawnych z zakresu ochrony radiologicznej w zapewnieniu bezpiecznych warunków pracy z promieniowaniem. K_K01 K2. Student ma wyrobioną świadomość zagrożeń związanych z wykorzystaniem wybranych zjawisk fizycznych w diagnostyce medycznej. K_K02 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.