Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Detekcja promieniowania. Dozymetria.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-F1-DPD-LS
Kod Erasmus / ISCED: 13.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Detekcja promieniowania. Dozymetria.
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z fizyki jądrowej w zakresie szkoły średniej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład: 15 godzin

Konsultacje: 5 godzin

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 20

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury: 10

Przygotowanie się do zaliczenia: 5

Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 15

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2


Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019


Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład: 15 godzin

Konsultacje: 5 godzin

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 20

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury: 10

Przygotowanie się do zaliczenia: 5

Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 15

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXII –39.8/12 Senatu

Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017

W1-W3 –Test zaliczeniowy w formie elektronicznej

U1-U2 – Test zaliczeniowy w formie elektronicznej

K1-K3 – Test zaliczeniowy w formie elektronicznej



Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.7/17 Senatu

Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019

W1-W3 –Test zaliczeniowy w formie elektronicznej

U1-U2 – Test zaliczeniowy w formie elektronicznej

K1-K3 – Test zaliczeniowy w formie elektronicznej


Pełny opis:

Zajęcia realizowane są w postaci wykładu z użyciem nowoczesnych technik multimedialnych. W ramach wykładu prezentowany jest sprzęt dozymetryczny znajdującego się na wyposażeniu Pracowni Izotopowej IF UMCS. Materiały wykładów w postaci prezentacji multimedialnych zamieszczone są w odpowiednich kursach Wirtualnego Kampusu Instytutu Fizyki UMCS. W ramach Wirtualnego Kampusu studenci mają możliwość wymiany informacji i dodatkowych materiałów dydaktycznych na stworzonych dla nich forach dyskusyjnych.

Wykład obejmuje następujące tematy:

Ogolne informacje o detekcji promieniowania

Wielkości charakteryzyjące detektory promieniowania (czułość, odpowiedź detektora, czas odpowiedzi, energetyczna i czasowa zdolność rozdzielcza)

Detektory sladowe

Detektory gazowe (fizyczne podstawy detekcji promieniowania z użyciem detektorów gazowych: komór jonizacyjnych, liczników proporcjonalnych, liczników Geigera Mullera)

Detektory scyntylacyjne

Literatura:

1. A.Hrynkiewicz (red), Człowiek i promieniowanie jonizujące, PWN, Warszawa (2001)

2. Postępy Techniki Jądrowej, (kwartalnik, PTN)

3. Bezpieczeństwo Jądrowe i Ochrona Radiologiczna, (dwumiesięcznik, CLOR)

4. E. Fünfer, H. Neuert, Liczniki promieniowania, PWN, Warszawa (1960)

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Nr XXII –39.8/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu

kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017

WIEDZA

W1 ma wiedzę z obszaru fizyki jądrowej dotyczącą podstaw funkcjonowania i działania detektorów i dozymetrów stosowanych w nauce, przemyśle i medycynie. K_W05, K_W07, K_Inz_W11

W2 ma wiedzę na temat fizycznych mechanizmów procesów oddziaływania promieniowania z materią. K_W05,

W3 Zna w zaawansowanym stopniu założenia obowiązujące dozymetrii oraz w ochronie radiologicznej. K_W05

UMIEJĘTNOŚCI

U1 Potrafi posługiwać się dozymetrem, potrafi dokonać pomiaru dawki, a uzyskany wynik poprawnie interpretuje. K_U13, K_U11, K_Inz_U01

U2 Potrafi dobrać odpowiedni detektor do rodzaju promieniowania. , K_Inz_U07

U3 Potrafi określić związki przyczynowo skutkowe pomiędzy otrzymaną dawką promieniowania aefektem biologicznym K_U12

KOMPETENCJE

K1. Ma świadomość szkodliwego wpływu promieniowania na organizmy żywe K_K06

K2. Ma świadomość, oraz potrafi w sposób celowy i prawidłowy dobrać odpowiedni rodzaj osłony przed różnym rodzajem promieniowania jonizującego, Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych. K_K06, K_K07

K3. Potrafi w sposób odpowiedzialny ocenić ryzyko zagrożenia w przypadku narażenia na promieniowania jonizujące. K_K06

Na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.7/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019

WIEDZA

W1 ma wiedzę z obszaru fizyki jądrowej dotyczącą podstaw funkcjonowania i działania detektorów i dozymetrów stosowanych w nauce, przemyśle i medycynie. K_W05, K_Inz_W02

W2. Posiada podstawową wiedzę o własnościach chemicznych, i adsorpcyjnych pierwiastków mogących oddziaływać z promieniowaniem jonizującym. K_W08

W3 Zna w zaawansowanym stopniu modele teoretyczne oraz założenia obowiązujące dozymetrii oraz w ochronie radiologicznej. K_W04

UMIEJĘTNOŚCI

U1 Potrafi posługiwać się dozymetrem, potrafi dokonać pomiaru dawki, a uzyskany wynik poprawnie interpretuje. K_U03,

U2 Potrafi dobrać odpowiedni detektor do rodzaju promieniowania. , K_U03,

U3 Potrafi w poprawny sposób dokonać pomiaru dawki promieniowania a następnie wykonać raport dozymetryczny. K_U04

KOMPETENCJE

K1. Ma świadomość szkodliwego wpływu promieniowania na organizmy żywe K_K06, K_K01

K2. Ma świadomość, oraz potrafi w sposób celowy i prawidłowy dobrać odpowiedni rodzaj osłony przed różnym rodzajem promieniowania jonizującego, Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych. K_K01, K_K06

K3. Potrafi w sposób odpowiedzialny ocenić ryzyko zagrożenia w przypadku narażenia na promieniowania jonizujące.K_K01, K_K06

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0