Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-FT-Et-LS-3/2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

test

Pełny opis:

W ramach wykładu omawia się miejsce etyki wśród innych działów filozofii, zagadnienia związane z przedmiotem i celem filozofii. W ramach wykładu są prezentowane i omawiane główne problemy etyki, takie jak normy moralne, oceny moralne, czyn ludzki, odpowiedzialność moralna, norma personalistyczna, imperatyw kategoryczny i hipotetyczny, sprawność moralna, sprawność moralna a nawyk, dobro a zło, hierarchia dóbr, sumienie, błąd naturalistyczny. Ponadto wykład zawiera zarys historii etyki : początki etyki w Grecji (Sokrates, Platon, Arystoteles, szkoły etyczne okresu hellenistycznego); etykę średniowieczną (św Augustyn i Tomasz z Akwinu), etykę nowożytną (od Kartezjusza po Kanta). Wykład nawiązuje do najważniejszych problemów współczesności.

Literatura:

1. Hostyński L.: Karnawał czy post. O moralnych zagrożeniach w świecie konsumpcji. PWN, Warszawa 2015.

2. Ossowska M.: Normy moralne (dowolne wydanie).

3. Ossowska M.: Podstawy nauki o moralności (dowolne wydanie).

4. Soldenhoff S.: Wprowadzenie do etyki, PWN, Warszawa 1972.

5. Ślipko T.: Zarys etyki szczegółowej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009.

Efekty uczenia się:

1. student rozpoznaje filozoficzne podstawy etyki

2. student zdaje sobie sprawę z niejednoznaczności terminów "moralność" "moralny"

3. student zna treść podstawowych pojęć i i terminów występujących na gruncie etyki

4. student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat historii etyki

5. student zna podstawowe problemy etyki współczesnej

6. student zna podstawowe normy moralne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0