Higiena i ergonomia pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-FT-HEP-LS-1/1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0533) Fizyka
|
Nazwa przedmiotu: | Higiena i ergonomia pracy |
Jednostka: | Instytut Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład ma charakter informacyjny. Nie ma przydzielonych żadnych punktów ETCS. W siatce zajęć dla kierunków Fizyka i Fizyka techniczna występuje poza programem studiów. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Brak |
Pełny opis: |
Wykład ma charakter informacyjny. Jego celem jest zasygnalizowane zakresu zagadnień objętych terminem bezpieczeństwo i higiena pracy oraz ogólna informacja na temat obszaru zagadnień będących przedmiotem zainteresowania ergonomii pracy. |
Literatura: |
1. Pakiet edukacyjny dla uczelni: Nauka o pracy-bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy –Państwowy Instytut Badawczy, 2006. [Wersja instalacyjna pakietu dostępna: http://www.nauka.gov.pl/pakiet-edukacyjny-dla-uczelni-nauka-o-pracy/], [Dostęp: 28.10.2015] 2. Wykowska M., Ergonomia jako nauka stosowana. Kraków: Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, 2009. ISBN 978-83-7464-147-0 3. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Warszawa: PWN, 2001. ISBN 83-01-13561-1 4. Kiss B. A., Komputery dla rozsądnych Wrocław: Wydawnictwo Continuo, 2008. ISBN 978-83-89629-90-6 5 Ustawa Kodeks Pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r., poz. 1502). [Dostęp: 01.10.2015]. Dostępny: http://isap.sejm.gov.pl |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Nr XXII –39.8/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 WIEDZA: W1. Posiada ogólne informacje na temat zagadnień i przepisów z zakresu BHP (K_W11, K_W08). W2. Zna kilka kluczowych pojęć z zakresu ochrony pracy (K_W11). W3. Ma ogólne pojęcie o zakresie zagadnień, źródłach i roli ergonomii we współczesnym społeczeństwie (K_W08). UMIEJĘTNOŚCI: U1. Potrafi wskazać podstawowe rodzaje zagrożeń występujących w środowisku pracy (K_U12). U2. Potrafi podać ogólną definicję ergonomii jako nauki i określić jej wpływ na bezpieczne i higieniczne warunki pracy (K_U12). KOMPETENCJE: K1. Posiada świadomość związku między przestrzeganiem przepisów i zasad BHP a uniknięciem ryzyka zawodowego(wypadków przy pracy i chorób zawodowych) (K_K01, K_K06, K_K07). K2. Docenia rolę stosowania rozwiązań ergonomicznych w miejscu pracy dla zachowania zdrowia (K01, K_K02). Na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.7/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 WIEDZA: W1. Posiada ogólne informacje na temat zagadnień i przepisów z zakresu BHP (K_W06). W2. Zna kilka kluczowych pojęć z zakresu ochrony pracy (K_W06). W3. Ma ogólne pojęcie o zakresie zagadnień, źródłach i roli ergonomii we współczesnym społeczeństwie (K_W06). UMIEJĘTNOŚCI: U1. Potrafi wskazać podstawowe rodzaje zagrożeń występujących w środowisku pracy (K_U06). U2. Potrafi podać ogólną definicję ergonomii jako nauki i określić jej wpływ na bezpieczne i higieniczne warunki pracy (K_U12). KOMPETENCJE: K1. Posiada świadomość związku między przestrzeganiem przepisów i zasad BHP a uniknięciem ryzyka zawodowego(wypadków przy pracy i chorób zawodowych) (K_K01,K_K02, K_K06). K2. Docenia rolę stosowania rozwiązań ergonomicznych w miejscu pracy dla zachowania zdrowia (K_K02). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.