Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie projektem informatycznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-FT-ZPI-LS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie projektem informatycznym
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3a0f663c14c14593a89835d8567db9a2%40thread.tacv2/conversations?groupId=127332df-d90e-41f2-8559-7c5c87fe9be3&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość obsługi komputera

Znajomość języka angielskiego

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim

- laboratorium: 15


2. Samodzielna praca studenta

- przygotowanie projektów: 15


Suma godzin: 30


Liczba punktów ECTS:

- godziny kontaktowe: 0,5

- samodzielna praca: 0,5


Suma ECTS: 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie UCHWAŁY Nr XXIV – 7.7/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r.


1. Samodzielne opracowanie harmonogramu projektu oraz przydziału zasobów do zadań przy zastosowaniu wybranej klasycznej metodyki projektowania systemów informatycznych oraz specjalizowanego oprogramowania (GantProject lub Microsoft Project). (W1-4, U1-3, K2-3)


2. Obserwacja pracy na zajęciach. (W1-4, U1-3, K1-3)

Pełny opis:

Celem zajęć jest zdobycie podstawowych informacji o metodach zarządzania projektami informatycznymi. Student poznaje pojęcia takie jak projekt, proces, przedsięwzięcie i program. Poznaje czynniki wspomagające i ograniczające osiągniecie sukcesu. Prezentowana różnica między podejściem klasycznym i zwinnym z zarządzaniu projektami informatycznymi. Poznaje na czym polegają następujące metodyki klasyczne:

- kaskadowa (liniowa),

- ewolucyjna,

- przyrostowa,

- baz danych,

- prototypowa,

- spiralna

oraz zwinne

- eXtreme Programming (XP),

- Scrum,

- Feature Driven Development (FDD),

- Dynamic System Development Method (DSDM),

- Adaptive Software Development (ASD).

Przedstawiane są metodyki i narzędzia zarządzania ryzykiem, np.:

- MOCRA,

- Ścieżka krytyczna (CPM),

- Diagram Gantta.

Istotnym elementem zajęć jest ćwiczenie podstaw praktycznych umiejętności kierowania zespołem informatycznym przy wykorzystaniu wybranej metodyki oraz narzędzi. Na podstawie przedstawionych założeń i dokumentacji projektu student tworzy harmonogram projektu oraz przydziela zasoby do poszczególnych zadań. Wykorzystywane jest do tego jedno z dostępnych narzędzi wykorzystywanych w metodykach klasycznych, tj. GantProject, Microsoft Project itp. Ponadto zadaniem studenta jest wykorzystanie jednej z metodyk zwinnych do utworzenia analogicznego projektu i poznanie sposobów zarządzania nim w systemie Jira.

Literatura:

1. Witold Chmielarz, Zarządzanie projektami @ rozwój systemów informatycznych zarządzania, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2013

2. Kazimierz Frączkowski, Zarządzanie projektem informatycznym. Projekty w środowisku wirtualnym. Czynniki sukcesu i niepowodzeń projektów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003

3. Włodzimierz Dąbrowski, Zarządzanie Projektem Informatycznym, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Warszawa 2006 (edu.pjwstk.edu.pl/wyklady/zpr/scb/start/index.html)

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Zna ogólne i rozumie pojęcia projekt, proces, przedsięwzięcie i program. (K_Inz_W01)

W2. Zna czynniki wspomagające i ograniczające osiągniecie sukcesu. (K_Inz_W01)

W3. Zna klasyczne i zwinne metodyki projektowania systemów informatycznych. (K_Inz_W01)

W4. Wie czym jest proces zarządzania ryzykiem i zna metody do tego wykorzystywane. (K_Inz_W01)

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi zaplanować realizację projektu informatycznego zgodnie z wybraną metodyką klasyczną oraz zwinną. (K_Inz_U06 K_U11)

U2. Umie oszacować czasochłonność podejmowanych zadań i wpływ ryzyka na harmonogram projektu. (K_Inz_U06 K_U11)

U3. Posiada umiejętność korzystania ze specjalistycznego oprogramowania i naukowej literatury w języku obcym. (K_Inz_U06 K_U07)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji osobistych i zawodowych wynikające z nieustannego rozwoju stosowanych technik. (K_K01 K_U11)

K2. Potrafi pracować w grupie. Potrafi organizować pracę poprzez podział zadań w grupie. (K_K03)

K3. Ma świadomość odpowiedzialności za zarządzany zespół. (K_K02)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-96c5a8fb3 (2024-10-22)