Przedmiot fakultatywny 2 - Programowanie w Python'ie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-I.2L.117 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny 2 - Programowanie w Python'ie |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - informatyka 4 semestr |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=27963 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość jakiegoś innego języka programowania (C++ lub Javy). |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Laboratorium 45 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do laboratorium 30 Studiowanie literatury 10 Przygotowanie się do sprawdzianu 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych 60 Łączna liczba punktów ECTS 4 w 2 punkty za godziny kontektowe i 2 punkty za samodzielną pracę studenta |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie testu lub sprawdzianu na wykładzie i zaliczenie laboratorium. |
Pełny opis: |
Celem tych zajęć jest dogłębne poznanie jednego z najpopularniejszych języków skryptowych – PYTHONa. Kładziemy nacisk na podstawy, biblioteki standardowe (instalowane bezpośrednio z PYTHONem) oraz biblioteki do tworzenia GUI (TKINTER, PYSIDE6), przetwarzania zdjęć (OPENCV), bibliotekę MATPLOTLIB.. Głównie jednak koncentrować się będziemy na specyfice języka PYTHON w porównaniu z innymi językami programowania, w szczególności opiszemy "paradoksy" konstrukcyjne w PYTHONIE,. |
Literatura: |
1. Beazley D.: Python. Essential Reference. 3Ed., Sams Publishing 2006. 2. Chun W. J.: Core Python Programming, O’Reilly & Ass. Inc. 2002. 3. Dayley B., Python. Rozmówki. Helion SA 2007. 4. Dokumentacja biblioteki PMW: http://pmw.sourceforge.net/doc/index.html 5. Dokumentacja techniczna PYTHONa: http://docs.python.org/index.html. 6. Eckel B., Thinking in Python, Design Patterns and Problem-Solving Techniques, (wersja internetowa) 7. Flynt C., Tcl/Tk a Developers Guide, 2Ed, 2003 Elsevier Science (USA) 8. Ford M. J., Muirhead Ch., Iron Python in Action. 2009 by Manning Publications Co. 9. Grayson J.E., Python and Tkinter Programming, 2003-2010 Manning Publications Co. 10. Internetowy manual Vpythona: http://vpython.org/index.html 11. Internetowy podręcznik Tkintera: http://www.astro.washington.edu/users/rowen/TkinterSummary.html 12. Juneau J., Baker J., Ng V., i inn. The Definitive Guide to Jython. Python for the Java™ Platform. 2010 Apress. 13. Krajka A., Python. Podstawy języka i aplikacje internetowe. Wyd. UMCS, Lublin 2012. 14. van Laningham I., Teach yoursekf Python in 24 hours. Sams. 15. Lundh F., An introduction to Tkinter. 1999 by Frederik Luhn http://www.pythonware.com/library/an-introduction-to-tkinter.htm 16. Lungh F., Ellis M., Python Imaging Library Overview, http://www.pythonware.com/media/data/pil-handbook.pdf 17. Lutz M., Programming Python, 3Ed, O’Reilly 2006. 18. Maliński P., Podstawy Pythona. http://www.python.rk.edu.pl/w/p/podstawy/ 19. Martelli A., Python in Nutshell, O’Reilly 2003. 20. Martelli A., Ascher D., Python Cookbook, O’Reilly 2002. 21. Maruch S., Maruch A., Python for Dummies, John Wiley & Sons © 2006. 22. Młotkowski M,. Wykłady Internetowe: http://www.ii.uni.wroc.pl/~marcinm/dyd/python/ 23. Opis biblioteki NumPy: http://www.scipy.org/Tentative_NumPy_Tutorial 24. Ousterhout, J., Tcl and Tk Toolkit, Addison Wesley Longman 25. Pilgrim M., Warszk, Kieć P. i in. Zanurkuj w Pythonie, Wikimedia Foundation Inc. 2005-2008. 26. Python Documentation: http://www.python.org/doc/ 27. Python Tutorials na http://www.tutorialspoint.com/index.htm 28. Shipman J. W., Tkinter 8.4 reference: a GUI for Python, New Mexico Tech CC. http://ibiblio.org/g2swap/byteofpython/read/index.html 29. Swacha J.: Kurs programowania w języku Python. (http://uoo.univ.szczecin.pl/~jakubs/) 30. Swaroop P.H., A Byte of Python, http://ibiblio.org/g2swap/byteofpython/read/index.html, 2003-2005 31. Zbiór aplikacji Vpythona: http://mientki.ruhosting.nl/data_www/pylab_works/pw_application_vpython3.html |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - W1: Student zna i rozumie podstawowe oraz zaawansowane konstrukcje języka Python, w tym paradygmaty imperatywny, funkcyjny i obiektowy (K_W03, K_W09). - W2: Student zna zasady stosowania bibliotek do przetwarzania danych (np. NumPy, Matplotlib) i potrafi opisać ich zastosowanie w typowych zadaniach informatycznych (K_W01, K_W05). - W3: Student rozumie znaczenie testowania, czytelności kodu oraz dokumentacji w kontekście pracy zespołowej i zawodowej (K_W07, K_W15). Umiejętności - U1: Student potrafi samodzielnie projektować i implementować rozwiązania problemów programistycznych w języku Python, z wykorzystaniem funkcji, klas i bibliotek standardowych (K_U01, K_U04). - U2: Student potrafi analizować dane wejściowe, tworzyć wykresy oraz przetwarzać dane tablicowe z wykorzystaniem bibliotek NumPy i Matplotlib (K_U03). - U3: Student potrafi debugować kod, posługiwać się narzędziami do testowania oraz korzystać z systemu kontroli wersji (K_U03, K_U10). Kompetencje społeczne - K1: Student jest gotów do pracy zespołowej nad wspólnym projektem programistycznym, z poszanowaniem zasad współpracy i odpowiedzialnego podziału zadań (K_K03, K_K06). - K2: Student wykazuje gotowość do rozwijania swoich kompetencji programistycznych i uczenia się nowych narzędzi oraz technik pracy (K_K01, K_K10). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR LB
CZ LB
PT LB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Krajka | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Dmitruk, Andrzej Krajka, Marek Miśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.