Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny 2 - Elementy grafiki i przetwarzania obrazów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-I.3Z.218
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny 2 - Elementy grafiki i przetwarzania obrazów
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy: Przedmioty fakultatywne - informatyka 5 semestr
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=16874
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy programowania w języku C/C++

Podstawy algebry i geometrii wektorowej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 5

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 60

Przygotowanie projektów przez studentów (łączna liczba godzin w semestrze): 40

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 20

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 5

ETCS: 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

I część - ocena programów jednostkowych po każdym temacie (W01-W05, U01-U03, K01-K03)

II część - ocena finalnego projekt OpenGL (W01-W05, U01-U04, K01-K03)

Pełny opis:

Przedmiot stanowi wprowadzenie do zagadnień programowania algorytmów przetwarzania obrazów oraz grafiki dwu- i trójwymiarowej. Całość jest podzielona na dwie części:

I. Elementy przetwarzania obrazów i grafiki 2D:

- przetwarzanie bezkontekstowe obrazu

- modele kolorów (RGB, HSL, CIE XYZ, CIE Lab)

- filtry splotowe i nieliniowe

- podstawowe algorytmy rasteryzacji prymitywów graficznych

- krzywe w grafice komputerowej

II. Grafika 3D z wykorzystaniem OpenGL:

- programowalny potok graficzny

- geometryczne transformacje 2D i 3D wektorowo-macierzowe

- typy rzutowania 3D

- światło i materiał

- cieniowanie

- teksturowanie

- jednostki cieniujące - shadery GLSL

W ramach laboratorium studenci realizują projekty w oparciu o bibliotekę OpenGL ilustrujące tematy omawiane na wykładzie.

Literatura:

- Foley, A.van Dam, S.Feiner, J. Hugnes, R. Phillips, „Wprowadzenie do grafiki komputerowej”, Wydanie 2, 2001, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne (Introduction to Computer Graphics, first edition – 1994)

- P. Shirley, „Fundamentals of Computer Graphics”, sec. ed. A K Peters, 2005

- I. Angell, „Wprowadzenie do grafiki komputerowej”, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, W-Wa, 1988, (Macmillan Press, 1981)

- J. Zabrodzki, „Grafika komputerowa, metody i narzędzia”, WNT, 1994

- R. S. Wright Jr., B. Lipchak, „OpenGL, księga eksperta” Helion, 2005, 1078 stron, (Sams Publishing, 2005)

- E. Angel, „OpenGL: A Primer”, Pearson, 2008

- J. Birn, „Cyfrowe oświetlenie i rendering”, Helion, 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 - student ma wiedzę na temat budowy obrazów cyfrowych [K_W05]

W02 - student zna podstawowe algorytmy przetwarzania obrazów oraz metody stosowane w grafice trójwymiarowej [K_W03, K_W05]

W03 - student ma poszerzoną wiedzę z zakresu matematycznych narzędzi informatyki [K_W11]

W04 - student rozumie ideę działania procesorów graficznych [K_W02, K_W04]

W05 - student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tworzenia aplikacji desktopowych [K_W01]

Umiejętności:

U01 - student umie projektować i tworzyć aplikację desktopową [K_U01, K_U02, K_U06]

U02 - student umie implementować i optymalizować algorytmy i metody przetwarzania obrazów i grafiki komputerowej [K_U01, K_U02]

U03 - student umie zastosować praktycznie matematyczne metody w oprogramowaniu [K_U02]

U04 - student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu grafiki komputerowej [K_U03]

Kompetencje społeczne:

K01 - student rozumie potrzebę samodoskonalenia i zna własne ograniczenia [K_K01]

K02 - student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze [K_K02]

K03 - student rozumie pojęcia uczciwości intelektualnej i postępowania etycznego [K_K06]

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Denkowski
Prowadzący grup: Marcin Denkowski, Krzysztof Dmitruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0