Przedmiot fakultatywny 2 - Elementy grafiki i przetwarzania obrazów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-I.3Z.218 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny 2 - Elementy grafiki i przetwarzania obrazów |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - informatyka 5 semestr |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=16874 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy programowania w języku C/C++ Podstawy algebry i geometrii wektorowej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 5 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 60 Przygotowanie projektów przez studentów (łączna liczba godzin w semestrze): 40 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 20 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 5 ETCS: 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | I część - ocena programów jednostkowych po każdym temacie (W01-W05, U01-U03, K01-K03) II część - ocena finalnego projekt OpenGL (W01-W05, U01-U04, K01-K03) |
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do zagadnień programowania algorytmów przetwarzania obrazów oraz grafiki dwu- i trójwymiarowej. Całość jest podzielona na dwie części: I. Elementy przetwarzania obrazów i grafiki 2D: - przetwarzanie bezkontekstowe obrazu - modele kolorów (RGB, HSL, CIE XYZ, CIE Lab) - filtry splotowe i nieliniowe - podstawowe algorytmy rasteryzacji prymitywów graficznych - krzywe w grafice komputerowej II. Grafika 3D z wykorzystaniem OpenGL: - programowalny potok graficzny - geometryczne transformacje 2D i 3D wektorowo-macierzowe - typy rzutowania 3D - światło i materiał - cieniowanie - teksturowanie - jednostki cieniujące - shadery GLSL W ramach laboratorium studenci realizują projekty w oparciu o bibliotekę OpenGL ilustrujące tematy omawiane na wykładzie. |
Literatura: |
- Foley, A.van Dam, S.Feiner, J. Hugnes, R. Phillips, „Wprowadzenie do grafiki komputerowej”, Wydanie 2, 2001, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne (Introduction to Computer Graphics, first edition – 1994) - P. Shirley, „Fundamentals of Computer Graphics”, sec. ed. A K Peters, 2005 - I. Angell, „Wprowadzenie do grafiki komputerowej”, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, W-Wa, 1988, (Macmillan Press, 1981) - J. Zabrodzki, „Grafika komputerowa, metody i narzędzia”, WNT, 1994 - R. S. Wright Jr., B. Lipchak, „OpenGL, księga eksperta” Helion, 2005, 1078 stron, (Sams Publishing, 2005) - E. Angel, „OpenGL: A Primer”, Pearson, 2008 - J. Birn, „Cyfrowe oświetlenie i rendering”, Helion, 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01 - student ma wiedzę na temat budowy obrazów cyfrowych [K_W05] W02 - student zna podstawowe algorytmy przetwarzania obrazów oraz metody stosowane w grafice trójwymiarowej [K_W03, K_W05] W03 - student ma poszerzoną wiedzę z zakresu matematycznych narzędzi informatyki [K_W11] W04 - student rozumie ideę działania procesorów graficznych [K_W02, K_W04] W05 - student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tworzenia aplikacji desktopowych [K_W01] Umiejętności: U01 - student umie projektować i tworzyć aplikację desktopową [K_U01, K_U02, K_U06] U02 - student umie implementować i optymalizować algorytmy i metody przetwarzania obrazów i grafiki komputerowej [K_U01, K_U02] U03 - student umie zastosować praktycznie matematyczne metody w oprogramowaniu [K_U02] U04 - student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu grafiki komputerowej [K_U03] Kompetencje społeczne: K01 - student rozumie potrzebę samodoskonalenia i zna własne ograniczenia [K_K01] K02 - student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze [K_K02] K03 - student rozumie pojęcia uczciwości intelektualnej i postępowania etycznego [K_K06] |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Denkowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Denkowski, Krzysztof Dmitruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.