Współczesne techniki wytwarzania oprogramowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-I.4Z.127 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne techniki wytwarzania oprogramowania |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność programowania obiektowego w jednym z języków wysokopoziomowych. Przedmioty wprowadzające: - Programowanie obiektowe - Inżynieria oprogramowania. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | • Czas pracy z udziałem nauczycieli: 60 godzin - 2,5 punktu • Zadania utrwalające: 40 godzin - 1,5 punktu • Przygotowanie do egzaminu: 25 godzin - 1 punkt Łączna suma punktów: 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udział studenta w przewidzianych planem studiów zajęciach dydaktycznych oraz uzyskanie pozytywnych ocen z prac objętych tymi zajęciami. 1. Zaliczenie laboratorium (max 110 pkt). a) aktywność w trakcie zajęć (10 pkt). b) sprawdziany pisemne (2x50 pkt). Próg zaliczenia: pow. 50% punktów. (W1, W2, W3, W4, W5; U1, U2, U3, U4; K1) 2. Egzamin pisemny (max 50 pkt) Próg zaliczenia: pow. 50% punktów (W1, W2; U1, U2, U3, U4) |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z etapami procesu wytwarzania oprogramowania oraz zasadami projektowania oprogramowania zgodnie z metodyką obiektową. Szkieletem przedmiotu jest metodyka Agile i wszystkie aspekty z nią związane, jednak tematyka sięga również do innych przestrzeni związanych z aktualnymi trendami w wytwarzaniu oprogramowania. Drugim, równoległym nurtem jest przypomnienie podstaw i rozszerzenie tematyki wzorców projektowych oraz ich rola i zastosowanie w ramach współczesnych technik wytwarzania oprogramowania. Zakres treści: 1. SOLID. Wzorce: Strategia, Fabryka, Adapter. 2. Domain Driven Design 3. Behavior Driven Development. Wzorce: Budowniczy. Komenda. 4. Test Driven Development 5. Agile. Wzorce: Kompozyt. Dekorator. Wizytator. 6. Czysty kod. Testy jednostkowe. 7. Webserwisy. 8. Mikroserwisy. 9. Continuous Integration. Wzorce: Fasada. Stan. 10. Synchroniczność. Asynchroniczność. AJAX. Callbacks. 11. Zdarzenia. Wzorce: Obserwator. Event Bus. Event Broker. 12. Event Sourcing. Event Storming. 13. Wirtualizacja. Orkiestracja. Wzorce: Łańcuch zobowiązań. Mediator. Celem laboratoriów jest zapoznanie i utrwalenie umiejętności związanych z zastosowaniem wzorców projektowych, TDD, DDD, BDD, webserwisami, mikroserwisami, zapytaniami asynchronicznymi, architekturą opartą o zdarzenia oraz z Event Stormingiem. |
Literatura: |
Zwinne wytwarzanie oprogramowania. Najlepsze zasady, wzorce i praktyki. Robert C. Martin Head First Design Patterns by Eric Freeman, Elisabeth Robson, Bert Bates, Kathy Sierra Materiały firmy Bottega (http://bottega.com.pl/) Strategy Design Pattern by Derek Banas https://sourcemaking.com/design_patterns/ |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 - zna zaawansowane wzorce projektowe i ma wiedzę na tematy związane z zaawansowanymi aspektami języków programowania wysokiego poziomu (K_W01, K_W08) W2 - zna rolę uczenia maszynowego, bazy danych wielu rodzajów, a także ma wiedzę na temat zarządzania i inżynierii danych (K_W03, K_W09) W3 - ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wydajności i skalowalności oprogramowania, testów performance'owych (K_W04, K_W09) W4 - ma rozszerzoną wiedzę w zakresie budowania projektów, CI i CD (K_W04, K_W09) W5 - ma rozszerzoną wiedzę na temat komunikacji między modułami i systemami na różnych poziomach (m.in. na tematy webserwisów, mikroserwisów) oraz o konsekwencjach zastosowania wybranych rozwiązań (zaletach i wadach) (K_W04, K_W09) Umiejętności U1 - potrafi zaprojektować i zamodelować architekturę zaawansowanego systemu (K_U01, K_U04) U2 - potrafi zaimplementować działającą funkcjonalność wytwarzanego systemu z zastosowaniem zaawansowanych technik (K_U01, K_U04) U3 - ma umiejętność zaprojektowania planu budowania, tworzenia i testowania zaawansowanych systemów (K_U01, K_U04) U4 - potrafi identyfikować i dobierać właściwe dla tworzonego systemu wzorce projektowe (K_U01, K_U04) Kompetencje społeczne K1 - jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego pogłębienia i unowocześniania wiedzy ze świadomością rozległości tematów (K_K01, K_K02, K_K06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kobus | |
Prowadzący grup: | Adam Kobus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kobus | |
Prowadzący grup: | Adam Kobus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.