Bezpieczeństwo pracy i ergonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-INM-BPE-LS-1/1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0533) Fizyka
|
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo pracy i ergonomia |
Jednostka: | Instytut Fizyki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/index.php?categoryid=405 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z dziedziny BHP w zakresie szkoły średniej. Ogólna wiedza z fizyki i chemii w zakresie szkoły średniej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 15 godzin Konsultacje: 8 godzin Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 23 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury: 10 Przygotowanie do testu: 18 Łączna liczba godzin niekontaktowych 18 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 0,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXIII – 16.9/14 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 23 kwietnia 2014 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 W1 - W4 - Test zaliczeniowy on-line U1 - U5 - projekt K1 - K4 - praca zawodowa i życie Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.8/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 W1 - W4 - Test zaliczeniowy on-line U1 - U5 - projekt K1 - K4 - praca zawodowa i życie |
Pełny opis: |
Wykład stanowi przegląd wybranych zagadnień z zakresu ergonomii i bezpieczeństwa pracy. Składa się on z trzech modułów. W części pierwszej wprowadzone są podstawowe pojęcia ergonomii oraz przedstawiona jej rola w kształtowaniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Szczegółowo omawiane są zagadnienia związane z ergonomią stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe: zasady tworzenia ergonomicznych i bezpiecznych dla zdrowia warunków na tego typu stanowiskach, rodzaje schorzeń występujące na stanowiskach pracy z komputerem i podstawowe zalecenia w zakresie ich profilaktyki, a także reguły ergonomicznego oprogramowania. Przedstawione są podstawowe normy prawne i rozporządzenia obowiązujące w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa pracy na stanowiskach z monitorami. W drugiej części wykładu wprowadzone są podstawowe ogólne pojęcia i definicje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Przedmiotem analizy są wybrane źródła prawa pracy, ze szczególnym uwzględnieniem ustawy Kodeks pracy. Omawiane są podstawy prawne i organizacyjne systemu ochrony pracy w Polsce, podstawowe zasady i reguły bezpiecznej pracy oraz zagadnienia związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi. Część wykładu jest poświęcona omówieniu podstawowych zagrożeń występujących w środowisku pracy i w otoczeniu człowieka. Przedstawiona jest krótka charakterystyka szkodliwych i niebezpiecznych czynników chemicznych, biologicznych oraz fizycznych. Wśród tych ostatnich bardziej szczegółowo analizowane są zagrożenia mechaniczne, zagrożenia spowodowane wibracjami, hałasem, energią elektrostatyczną i elektryczną, promieniowaniem elektromagnetycznym i jonizującym, a także pyłami. Podane są również elementarne informacje na temat oceny ryzyka związanego z występowaniem czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych na stanowisku pracy. |
Literatura: |
1. Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Red. D. Koradecka, Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy –Państwowy Instytut Badawczy, 2000. [Dostęp: 28.10.2015], Dostępne on-line: http://nop.ciop.pl/ 2. Pakiet edukacyjny dla uczelni: Nauka o pracy-bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy –Państwowy Instytut Badawczy, 2006. [Wersja instalacyjna pakietu dostępna: http://www.nauka.gov.pl/pakiet-edukacyjny-dla-uczelni-nauka-o-pracy/], [Dostęp: 28.10.2015] 3. Milczarek M., Kultura bezpieczeństwa pracy. Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy –Państwowy Instytut Badawczy, 2002. 4. Wykowska M., Ergonomia jako nauka stosowana. Kraków: Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, 2009. ISBN 978-83-7464-147-0 5. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Warszawa: PWN, 2001. ISBN 83-01-13561-1 6. Ergonomia i ochrona pracy. Red. S. Knapik, Kraków: Wydawnictwa AGH, 1996. ISSN 0239-6114 7. Kiss B. A., Komputery dla rozsądnych Wrocław: Wydawnictwo Continuo, 2008. ISBN 978-83-89629-90-6 8. Müller B., Smog elektromagnetyczny. Warszawa: Wydawnictwo „bis”, 2000. ISBN 83-88461-07-9 |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Nr XXIII – 16.9/14 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 23 kwietnia 2014 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 WIEDZA: W1. Posiada wiedzę w zakresie ergonomii oraz kształtowania bezpiecznych i ergonomicznych warunków pracy (K_W12). W2. Ma wiedzę na temat zagrożeń zdrowotnych na stanowiskach pracy z monitorami ekranowymi (K_W12, K_Inz_W08). W3. Zna podstawowe metody profilaktyki na stanowiskach pracy z komputerem ( K_W12). W4. Posiada wiedzę o przepisach prawa pracy, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (K_W12, K_Inz_W08). UMIEJĘTNOŚCI: U1. Potrafi ocenić warunki pracy pod kątem spełnienia zasad ergonomii (K_U11). U2. Umie zidentyfikować czynniki niebezpieczne i szkodliwe w środowisku pracy ( K_U11) U3. Potrafi oszacować ryzyko dla zdrowia i życia wynikające z występowania różnych źródeł narażenia (K_U11). U4. Ma umiejętność praktycznego kształtowania bezpiecznych warunków pracy w oparciu o normy prawne i zasady bhp (K_U11). U5. Umie wyszukiwać informacje z zakresu bhp (K_U11). KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Ma świadomości prawnych, zdrowotnych i innych skutków nieprzestrzegania zasad i przepisów bhp (K_K01, K_K07, K_K08). K2. Wykazuje aktywność w kształtowaniu ergonomicznych i bezpiecznych warunków pracy (K_K02, K_K06). K3. Angażuje się w działania prozdrowotne i inne podnoszące kulturę pracy (K_K06, K_Inz _K01). K4. Ma poczucie odpowiedzialności za zdrowie i życie własne oraz współpracowników (K_K06, K_Inz _K01). Na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.8/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 WIEDZA: W1. Posiada wiedzę w zakresie ergonomii oraz kształtowania bezpiecznych i ergonomicznych warunków pracy (K_W13). W2. Ma wiedzę na temat zagrożeń zdrowotnych na stanowiskach pracy z monitorami ekranowymi (K_W13, K_Inz_W07). W3. Zna podstawowe metody profilaktyki na stanowiskach pracy z komputerem ( K_W13). W4. Posiada wiedzę o przepisach prawa pracy, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (K_W13, K_Inz_W07). UMIEJĘTNOŚCI: U1. Potrafi ocenić warunki pracy pod kątem spełnienia zasad ergonomii (K_U09). U2. Umie zidentyfikować czynniki niebezpieczne i szkodliwe w środowisku pracy ( K_U09) U3. Potrafi oszacować ryzyko dla zdrowia i życia wynikające z występowania różnych źródeł narażenia (K_U09). U4. Ma umiejętność praktycznego kształtowania bezpiecznych warunków pracy w oparciu o normy prawne i zasady bhp (K_U09). U5. Umie wyszukiwać informacje z zakresu bhp (K_U09). KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Ma świadomości prawnych, zdrowotnych i innych skutków nieprzestrzegania zasad i przepisów bhp (K_K01, K_K07, K_K08). K2. Wykazuje aktywność w kształtowaniu ergonomicznych i bezpiecznych warunków pracy (K_K02, K_K06). K3. Angażuje się w działania prozdrowotne i inne podnoszące kulturę pracy (K_K06, K_Inz _K01). K4. Ma poczucie odpowiedzialności za zdrowie i życie własne oraz współpracowników (K_K06, K_Inz _K01). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.