Chemia analityczna z elementami chemii ilościowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-INM-CAECI-LS-1/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia analityczna z elementami chemii ilościowej |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.analityczna.umcs.lublin.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) 30 Wykład 15 Konwersatorium 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do konwersatorium 25 Przygotowanie się do egzaminu 25 Studiowanie literatury 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXII-39.8/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 W1, wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne, W2, wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne, U1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne, U2. konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne, K1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne, K2. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne, Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXIV-7.8/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 W1, wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne W2, wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne U1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne U2. konwersatorium - kolokwium K1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne K2. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne |
Pełny opis: |
Moduł realizowany jest w formach dwóch zajęć: • wykład w wymiarze 15 godz. • konwersatorium w wymiarze 15 godz. WYKŁAD obejmuje następujące zagadnienia: • Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu klasycznej chemii analitycznej. • Przetwarzanie otrzymanych w wyniku procesu analitycznego danych oraz ich interpretacja. • Technika pracy w analizie ilościowej. • Równowagi chemiczne w roztworach wodnych. Dysocjacja elektrolityczna. Stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Elektrolity mocne. Aktywność i współczynnik aktywności, siła jonowa. • Analiza wagowa: Wagi i ważenie. Iloczyn rozpuszczalności i rozpuszczalność. Osady w chemii analitycznej. Iloczyn Weimarna. Zjawiska zachodzące podczas strącania osadów. Optymalne warunki strącania osadów. Wytrącanie homogeniczne. Czynności w analizie wagowej. Przykłady oznaczeń w analizie wagowej. • Wstęp do metod miareczkowych. Podział metod mareczkowych. • Alkacymetria: Podstawy alkacymetrii. Teorie kwasów i zasad. Roztwory buforowe. Hydroliza soli. Mechanizm działania wskaźników kwasowo-zasadowych. Krzywe miareczkowania alkacymetrycznego.Mianowanie titrantów. Przykładowe oznaczenia w alkacymetrii. • Miareczkowanie potencjometryczne: Mechanizm powstawania potencjału elektrochemicznego na granicy faz metal-roztwór elektrolitu, Elektrody - budowa, zasada działania, zastosowanie. Techniki miareczkowania potencjometrycznego. Metody wyznaczania PK miareczkowania. Przykłady oznaczeń. Konwersatorium obejmuje następujące zagadnienia: 1. Równowagi chemiczne w roztworach badanych jako podstawa metod analitycznych. Klasyfikacja metod klasycznej analizy ilościowej. Etapy procesu analitycznego. Ocena wpływu błędów systematycznych i przypadkowych na wynik analizy. Standaryzacja oznaczeń w analizie ilościowej. Normy analityczne. Walidacja. Ocena wiarygodności wyników pomiarów. Eliminacja wyników wątpliwych (testy Dixona, Grubbsa). Statystyczne opracowywanie wyników pomiarów( mediana, dominanta, średnia arytmetyczna, test t-Studenta) 2. Grawimetria. Rozpuszczalność. Stężenia roztworów . Sposoby wyrażania i przeliczania stężeń. Iloczyn rozpuszczalności. Obliczanie objętości lub stężeń odczynników zużywanych w analizie wagowej. Obliczanie wyników analizy wagowej strąceniowej (mnożnik analityczny). Obliczanie wyników analizy związanych z uwalnianiem składników lotnych 3. Oznaczanie zawartości analizowanej substancji w badanej próbce (lub zanieczyszczeń) na podstawie wyników oznaczeń ilościowych. Określanie wzoru elementarnego i sumarycznego na podstawie wyników analizy. Pośrednia analiza wagowa. Elektrograwimetria. Źródła typowych błędów w poszczególnych etapach analizy wagowej. 4. Podstawy miareczkowej analizy objętościowej. Pojęcie standardu pierwotnego i wtórnego. Wymagania stawiane reakcji będącej podstawą oznaczenia miareczkowego. Techniki miareczkowania. Wskaźniki barwne i instrumentalne metody wyznaczania punktu końcowego miareczkowania. Miareczkowanie potencjometryczne. Techniki miareczkowania potencjometrycznego. Obliczanie pH roztworów wodnych kwasów , zasad i soli hydrolizujących. Bufory pH. Mianowanie roztworów titrantów. Obliczane składu próbki na podstawie wyników miareczkowania alkacymetrycznego. Krzywe miareczkowania alkacymetrycznego. Oznaczenia z użyciem dwu wskaźników. Oznaczanie składu mieszanin związków alkacymetrycznie czynnych. Oznaczanie alkacymetrycznych parametrów kolektywnych próbki wody ( kwasowość i zasadowość wody). |
Literatura: |
1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia Analityczna, PWN, 1965 i wydania późniejsze 2. D.Skoog, D. West, F. Holler – Podstawy chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 2007 3. D. Kealey, P. J. Haines, Krótkie wykłady – Chemia analityczna, PWN SA Warszawa 2006 4. A. Persona (red), Chemia analityczna – Podstawy klasycznej analizy ilościowej, Medyk, Warszawa 2007 5. F. Hamilton, S. G. Simpson, D. W. Ellis, Obliczenia w chemii analitycznej, WNT, Warszawa, 1973 6. A. Persona, J. Reszko-Zygmunt, T. Gęca, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej z pełnymi rozwiązaniami, Medyk, Warszawa 2011 7. K. M. Pazdro, A. Rola-Noworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna edukacyjna*Krzysztof Pazdro 2013 8. Z. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, 1986 9. M. Wesołowski, K. Szefer, D. Zimna- Zbiór zadań z analizy chemicznej, WNT Warszawa 2002 10. A. Cygański, B. Ptaszyński, J. Krystek – Obliczenia w chemii analitycznej , PWN, Warszawa 2000 |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Nr XXII-39.8/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 WIEDZA W1. Zna i rozumie podstawowe twierdzenia i prawa chemiczne. K_W03 W2. Ma podstawową wiedzę z zakresu chemii ogólnej i analitycznej. K_W05 UMIEJĘTNOŚCI U1. Posiada umiejętność obliczenia różnymi metodami błędu pomiarowego oraz opisania wykonanego eksperymentu. K_U03 U2. Potrafi wykorzystać podstawowe pakiety oprogramowania do wykonania opracowania ćwiczenia; K_U06 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego K_K01 K2. Wykazuje gotowość permanentnego uczenia się K_K02 Na podstawie Uchwały Nr XXIV-7.8/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 WIEDZA W1. Zna i rozumie podstawowe twierdzenia i prawa matematyczne, fizyczne i chemiczne. K_W03 W2. Ma podstawową wiedzę z chemii z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej, analitycznej, organicznej oraz technologii i inżynierii chemicznej. K_W05 UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi zapisać w formalizmiematematycznym prawa fizyczne oraz je interpretować K_U01 U2. Potrafi zapisać zjawiska fizyczne w postaci równań oraz je rozwiązać stosując warunki brzegowe i przybliżenia K_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego K_K01 K2. Wykazuje gotowość permanentnego uczenia się K_K02 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.