Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chemia analityczna z elementami chemii ilościowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-INM-CAECI-LS-1/1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Chemia analityczna z elementami chemii ilościowej
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.analityczna.umcs.lublin.pl/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) 30

Wykład 15

Konwersatorium 15


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do konwersatorium 25

Przygotowanie się do egzaminu 25

Studiowanie literatury 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3




Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXII-39.8/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017


W1, wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne,

W2, wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne,

U1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne,

U2. konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne,

K1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne,

K2. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne,


Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXIV-7.8/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019


W1, wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne

W2, wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne

U1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne

U2. konwersatorium - kolokwium

K1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne

K2. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – pisemne kolokwia śródsemestralne






Pełny opis:

Moduł realizowany jest w formach dwóch zajęć:

• wykład w wymiarze 15 godz.

• konwersatorium w wymiarze 15 godz.

WYKŁAD obejmuje następujące zagadnienia:

• Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu klasycznej chemii analitycznej.

• Przetwarzanie otrzymanych w wyniku procesu analitycznego danych oraz ich interpretacja.

• Technika pracy w analizie ilościowej.

• Równowagi chemiczne w roztworach wodnych. Dysocjacja elektrolityczna. Stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Elektrolity mocne. Aktywność i współczynnik aktywności, siła jonowa.

• Analiza wagowa: Wagi i ważenie. Iloczyn rozpuszczalności i rozpuszczalność. Osady w chemii analitycznej. Iloczyn Weimarna. Zjawiska zachodzące podczas strącania osadów. Optymalne warunki strącania osadów. Wytrącanie homogeniczne. Czynności w analizie wagowej. Przykłady oznaczeń w analizie wagowej.

• Wstęp do metod miareczkowych. Podział metod mareczkowych.

• Alkacymetria: Podstawy alkacymetrii. Teorie kwasów i zasad. Roztwory buforowe. Hydroliza soli. Mechanizm działania wskaźników kwasowo-zasadowych. Krzywe miareczkowania alkacymetrycznego.Mianowanie titrantów. Przykładowe oznaczenia w alkacymetrii.

• Miareczkowanie potencjometryczne: Mechanizm powstawania potencjału elektrochemicznego na granicy faz metal-roztwór elektrolitu, Elektrody - budowa, zasada działania, zastosowanie. Techniki miareczkowania potencjometrycznego. Metody wyznaczania PK miareczkowania. Przykłady oznaczeń.

Konwersatorium obejmuje następujące zagadnienia:

1. Równowagi chemiczne w roztworach badanych jako podstawa metod analitycznych. Klasyfikacja metod klasycznej analizy ilościowej. Etapy procesu analitycznego. Ocena wpływu błędów systematycznych i przypadkowych na wynik analizy. Standaryzacja oznaczeń w analizie ilościowej. Normy analityczne. Walidacja. Ocena wiarygodności wyników pomiarów. Eliminacja wyników wątpliwych (testy Dixona, Grubbsa). Statystyczne opracowywanie wyników pomiarów( mediana, dominanta, średnia arytmetyczna, test t-Studenta)

2. Grawimetria. Rozpuszczalność. Stężenia roztworów . Sposoby wyrażania i przeliczania stężeń. Iloczyn rozpuszczalności. Obliczanie objętości lub stężeń odczynników zużywanych w analizie wagowej. Obliczanie wyników analizy wagowej strąceniowej (mnożnik analityczny). Obliczanie wyników analizy związanych z uwalnianiem składników lotnych

3. Oznaczanie zawartości analizowanej substancji w badanej próbce (lub zanieczyszczeń) na podstawie wyników oznaczeń ilościowych. Określanie wzoru elementarnego i sumarycznego na podstawie wyników analizy. Pośrednia analiza wagowa. Elektrograwimetria. Źródła typowych błędów w poszczególnych etapach analizy wagowej.

4. Podstawy miareczkowej analizy objętościowej. Pojęcie standardu pierwotnego i wtórnego. Wymagania stawiane reakcji będącej podstawą oznaczenia miareczkowego. Techniki miareczkowania. Wskaźniki barwne i instrumentalne metody wyznaczania punktu końcowego miareczkowania. Miareczkowanie potencjometryczne. Techniki miareczkowania potencjometrycznego. Obliczanie pH roztworów wodnych kwasów , zasad i soli hydrolizujących. Bufory pH. Mianowanie roztworów titrantów. Obliczane składu próbki na podstawie wyników miareczkowania alkacymetrycznego. Krzywe miareczkowania alkacymetrycznego. Oznaczenia z użyciem dwu wskaźników. Oznaczanie składu mieszanin związków alkacymetrycznie czynnych. Oznaczanie alkacymetrycznych parametrów kolektywnych próbki wody ( kwasowość i zasadowość wody).

Literatura:

1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia Analityczna, PWN, 1965 i wydania późniejsze

2. D.Skoog, D. West, F. Holler – Podstawy chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 2007

3. D. Kealey, P. J. Haines, Krótkie wykłady – Chemia analityczna, PWN SA Warszawa 2006

4. A. Persona (red), Chemia analityczna – Podstawy klasycznej analizy ilościowej, Medyk, Warszawa 2007

5. F. Hamilton, S. G. Simpson, D. W. Ellis, Obliczenia w chemii analitycznej, WNT, Warszawa, 1973

6. A. Persona, J. Reszko-Zygmunt, T. Gęca, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej z pełnymi rozwiązaniami, Medyk, Warszawa 2011

7. K. M. Pazdro, A. Rola-Noworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna edukacyjna*Krzysztof Pazdro 2013

8. Z. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, 1986

9. M. Wesołowski, K. Szefer, D. Zimna- Zbiór zadań z analizy chemicznej, WNT Warszawa 2002

10. A. Cygański, B. Ptaszyński, J. Krystek – Obliczenia w chemii analitycznej , PWN, Warszawa 2000

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Nr XXII-39.8/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017

WIEDZA

W1. Zna i rozumie podstawowe twierdzenia i prawa chemiczne. K_W03

W2. Ma podstawową wiedzę z zakresu chemii ogólnej i analitycznej. K_W05

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Posiada umiejętność obliczenia różnymi metodami błędu pomiarowego oraz opisania wykonanego eksperymentu. K_U03

U2. Potrafi wykorzystać podstawowe pakiety oprogramowania do wykonania opracowania ćwiczenia; K_U06

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego K_K01

K2. Wykazuje gotowość permanentnego uczenia się K_K02

Na podstawie Uchwały Nr XXIV-7.8/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019

WIEDZA

W1. Zna i rozumie podstawowe twierdzenia i prawa matematyczne, fizyczne i chemiczne. K_W03

W2. Ma podstawową wiedzę z chemii z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej, analitycznej, organicznej oraz technologii i inżynierii chemicznej. K_W05

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi zapisać w formalizmiematematycznym prawa fizyczne oraz je interpretować K_U01

U2. Potrafi zapisać zjawiska fizyczne w postaci równań oraz je rozwiązać stosując warunki brzegowe i przybliżenia K_U02

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego K_K01

K2. Wykazuje gotowość permanentnego uczenia się K_K02

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)