Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bezpieczeństwo pracy i ergonomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-INM-LS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0533) Fizyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Bezpieczeństwo pracy i ergonomia
Jednostka: Instytut Fizyki
Grupy:
Strona przedmiotu: http://fizyka.kampus.umcs.lublin.pl/moodle/enrol/index.php?id=77
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z dziedziny BHP w zakresie szkoły średniej. Ogólna wiedza z fizyki i chemii w zakresie szkoły średniej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład: 15 godzin

Konsultacje: 8 godzin

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 23

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury: 10

Przygotowanie do testu: 18

Łączna liczba godzin niekontaktowych 18

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 0,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXIII – 16.9/14 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 23 kwietnia 2014 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017


W1 - W4 - Test zaliczeniowy on-line

U1 - U5 - projekt

K1 - K4 - praca zawodowa i życie

Pełny opis:

Wykład stanowi przegląd wybranych zagadnień z zakresu ergonomii i bezpieczeństwa pracy. Składa się on z trzech modułów.

W części pierwszej wprowadzone są podstawowe pojęcia ergonomii oraz przedstawiona jej rola w kształtowaniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Szczegółowo omawiane są zagadnienia związane z ergonomią stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe: zasady tworzenia ergonomicznych i bezpiecznych dla zdrowia warunków na tego typu stanowiskach, rodzaje schorzeń występujące na stanowiskach pracy z komputerem i podstawowe zalecenia w zakresie ich profilaktyki, a także reguły ergonomicznego oprogramowania. Przedstawione są podstawowe normy prawne i rozporządzenia obowiązujące w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa pracy na stanowiskach z monitorami.

W drugiej części wykładu wprowadzone są podstawowe ogólne pojęcia i definicje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Przedmiotem analizy są wybrane źródła prawa pracy, ze szczególnym uwzględnieniem ustawy Kodeks pracy. Omawiane są podstawy prawne i organizacyjne systemu ochrony pracy w Polsce, podstawowe zasady i reguły bezpiecznej pracy oraz zagadnienia związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi.

Część wykładu jest poświęcona omówieniu podstawowych zagrożeń występujących w środowisku pracy i w otoczeniu człowieka. Przedstawiona jest krótka charakterystyka szkodliwych i niebezpiecznych czynników chemicznych, biologicznych oraz fizycznych. Wśród tych ostatnich bardziej szczegółowo analizowane są zagrożenia mechaniczne, zagrożenia spowodowane wibracjami, hałasem, energią elektrostatyczną i elektryczną, promieniowaniem elektromagnetycznym i jonizującym, a także pyłami. Podane są również elementarne informacje na temat oceny ryzyka związanego z występowaniem czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych na stanowisku pracy.

Literatura:

1. Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Red. D. Koradecka, Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy –Państwowy Instytut Badawczy, 2000. [Dostęp: 28.10.2015], Dostępne on-line: http://nop.ciop.pl/

2. Pakiet edukacyjny dla uczelni: Nauka o pracy-bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy –Państwowy Instytut Badawczy, 2006. [Wersja instalacyjna pakietu dostępna: http://www.nauka.gov.pl/pakiet-edukacyjny-dla-uczelni-nauka-o-pracy/], [Dostęp: 28.10.2015]

3. Milczarek M., Kultura bezpieczeństwa pracy. Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy –Państwowy Instytut Badawczy, 2002.

4. Wykowska M., Ergonomia jako nauka stosowana. Kraków: Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, 2009. ISBN 978-83-7464-147-0

5. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Warszawa: PWN, 2001. ISBN 83-01-13561-1

6. Ergonomia i ochrona pracy. Red. S. Knapik, Kraków: Wydawnictwa AGH, 1996. ISSN 0239-6114

7. Kiss B. A., Komputery dla rozsądnych Wrocław: Wydawnictwo Continuo, 2008. ISBN 978-83-89629-90-6

8. Müller B., Smog elektromagnetyczny. Warszawa: Wydawnictwo „bis”, 2000. ISBN 83-88461-07-9

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Nr XXIII – 16.9/14 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 23 kwietnia 2014 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017

WIEDZA:

W1. Posiada wiedzę w zakresie ergonomii oraz kształtowania bezpiecznych i ergonomicznych warunków pracy (K_W12).

W2. Ma wiedzę na temat zagrożeń zdrowotnych na stanowiskach pracy z monitorami ekranowymi (K_W12, K_Inz_W08).

W3. Zna podstawowe metody profilaktyki na stanowiskach pracy z komputerem ( K_W12).

W4. Posiada wiedzę o przepisach prawa pracy, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (K_W12, K_Inz_W08).

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Potrafi ocenić warunki pracy pod kątem spełnienia zasad ergonomii (K_U11).

U2. Umie zidentyfikować czynniki niebezpieczne i szkodliwe w środowisku pracy ( K_U11)

U3. Potrafi oszacować ryzyko dla zdrowia i życia wynikające z występowania różnych źródeł narażenia (K_U11).

U4. Ma umiejętność praktycznego kształtowania bezpiecznych warunków pracy w oparciu o normy prawne i zasady bhp (K_U11).

U5. Umie wyszukiwać informacje z zakresu bhp (K_U11).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Ma świadomości prawnych, zdrowotnych i innych skutków nieprzestrzegania zasad i przepisów bhp (K_K01, K_K07, K_K08).

K2. Wykazuje aktywność w kształtowaniu ergonomicznych i bezpiecznych warunków pracy (K_K02, K_K06).

K3. Angażuje się w działania prozdrowotne i inne podnoszące kulturę pracy (K_K06, K_Inz _K01).

K4. Ma poczucie odpowiedzialności za zdrowie i życie własne oraz współpracowników (K_K06, K_Inz _K01).

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)