Algebra
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Algebra |
Jednostka: | Instytut Matematyki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiadomości z matematyki ze szkoły średniej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 Konwersatorium 30 Konsultacje 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 75 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do konwersatorium 30 Studiowanie literatury 15 Przygotowanie się do egzaminu 30 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 75 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 6 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Kolokwia, odpowiedzi ustne: W1-8, U1-6 Egzamin końcowy: W1-8, U1-6 |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi strukturami algebraicznymi i ich własnościami, takim, jak: 1. Grupy, homomorfizmy grup, podstawowe twierdzenie o homomorfizmie grup, twierdzenie Lagrange'a, podgrupy normalne i grupy ilorazowe. 2. Podstawowe typy grup: grupy abelowe, grupy cykliczne, grupy proste. 3. Sumy proste grup, struktura skończonych grup abelowych. 4. Grupy przekształceń, twierdzenie Cayleya. 5. Pierścienie i ciała, ich homomorfizmy, ideały, ideały pierwsze i maksymalne. Pierścienie ilorazowe: podstawowe własności i przykłady, związki z teorią liczb. 6.Teoria podzielności w pierścieniach całkowitych: elementy pierwsze, elementy nierozkładalne, pierścienie Gaussa, pierścienie euklidesowe. 7. Największy wspólny dzielnik i najmniejsza wspólna wielokrotność elementów pierścienia, algorytm Euklidesa i jego zastosowanie do rozwiązywania równań diofantycznych. 8. Funkcja Eulera, twierdzenie Eulera i małe twierdzenie Fermata. 9. Pierścień wielomianów. Ciało ułamków. Kryteria nierozkładalności wielomianów. 10. Rozszerzenia ciał. Ciała algebraicznie domknięte. Konwersatorium poświęcone jest rozwiązywaniu zadań, związanych z wykładem. |
Literatura: |
1. A. Białynicki-Birula, Algebra, PWN, Warszawa 1971. 2. J. Browkin , Wybrane zagadnienia algebry, PWN, Warszawa 1970. 3. M. Bryński, J. Jurkiewicz, Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa 1985. 4. A. I. Kostrykin, Wstęp do algebry, PWN, Warszawa 1984. 5. K. W. Nicholson, W. J. Gilbert, Algebra współczesna z zastosowaniami, PWN, Warszawa 2013. 6. J. Rutkowski, Algebra abstrakcyjna w zadaniach, PWN, Warszawa 2000. 7. Z. Opial, Algebra, PWN, Warszawa 1975. 8. K. Szymiczek, Zbiór zadań z teorii grup, PWN, Warszawa 1989. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1 Student zna podstawowe struktury algebraiczne - K_W03. W2 Student zna pojęcie rzędu elementu i jego znaczenie dla grup cyklicznych - K_W02, - K_W03. W3 Student zna najważniejsze przykłady grup, w tym grupy przekształceń, grupy permutacji, grupy reszt modulo - K_W05. W4 Student zna konstrukcję grup i pierścieni ilorazowych - K_W03 W5 Student zna podstawowe twierdzenia o homomorfizmie grup i pierścieni - K_W04. W6 Student zna elementarne pojęcia teorii podzielności w pierścieniach - K_W04. W7 Student zna konstrukcję pierścienia wielomianów. Zna podstawowe twierdzenia występujące w tej teorii - K_W03, - K_W04 W8 Student zna pojęcie ciała algebraicznie domknietego - K_W04, - K_W03. Umiejętności U1 Student potrafi rozróżnić struktury algebraiczne- K_U01. U2 Student potrafi obliczyć rząd elementu w wybranych grupach - K_U01. U3 Student potrafi wykazać izomorfizm wybranych struktur algebraicznych - K_U05. U3 Student odróżnia elementy nierozkładalne i elementu pierwsze - K_U01. U4 Student potrafi znaleźć największy wspólny dzielnik i najmniejsza wspólną wielokrotność elementów w wybranych pierścieniach - K_U017. U5 Student potrafi zastosować algorytm dzielenia z reszta, schemat Hornera, obliczyć pochodna wielomianu - K_U017. U6 Student potrafi wskazać przykłady ciał algebraicznie domkniętych - K_U017. Kompetencje społeczne K1 Student ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - K_K01 K2 Student potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania - K_K02 K3 Student potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień z zakresu algebry - K_K07 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.