Etyka w zawodzie nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.133 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w zawodzie nauczyciela |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 10 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0.4 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do egzaminu w tym studiowanie literatury 15 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0.6 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2, U1, zaliczenie pisemne K1-K3, zaliczenie pisemne, dyskusja |
Pełny opis: |
Treści wykładu: 1.Omówienie ogólnych założeń kodeksu etycznego nauczyciela; 2. Wprowadzenie do etyki nauczycielskiej, omówienie pojęć: etyka normatywna, deontologia, aksjologia, wartości instrumentalne,wartości moralne; 3. Godność nauczyciela i godność ucznia; 4. Tolerancja i wyrozumiałość w pracy nauczyciela; 5. Sprawiedliwość i odpowiedzialność w pracy nauczyciela; 6. Moralne aspekty relacji uczeń-nauczyciel; 7. Omówienie dokumentów kształtujących etyczne postawy człowieka: Konwencja Praw Dziecka, Deklaracja Praw Człowieka (elementy etyki społecznej). |
Literatura: |
1. Kazimierz Szewczyk, "Wychować człowieka mądrego", Wyd. PWN, Warszawa, 2013 2. Janusz Homplewicz, "Etyka pedagogiczna", Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów, 1996 3. Grzegorz Grzybek, "Etyka, rozwój wychowanie", Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała, 2007 4. Kodeks etyczny nauczyciela, http://www.ceo.org.pl/en/node/4483 (dostęp w dniu 10.10.2016) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Student zna zasady etyczne, którymi powinien kierować się nauczyciel; W2. Student zna dokumenty określające normy etyczne społeczne oraz zasady etyczne charakterystyczne dla zawodu nauczyciela. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student potrafi postępować etyczne i analizować swoje postępowanie wobec innych ludzi, a w szczególności wobec ucznia. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student rozumie potrzebę doskonalenia własnej osobowości, warsztatu pracy; K_K0 1 K2.Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i odnieść je do swojej osoby, do wykonywanej pracy, K_K06 K3. Student postępuje etycznie, jest uczciwy, sprawiedliwy, tolerancyjny K_K04 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.