Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w zawodzie nauczyciela

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.133
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w zawodzie nauczyciela
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 10

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0.4

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do egzaminu w tym studiowanie literatury 15

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0.6


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2, U1, zaliczenie pisemne

K1-K3, zaliczenie pisemne, dyskusja

Pełny opis:

Treści wykładu:

1.Omówienie ogólnych założeń kodeksu etycznego nauczyciela;

2. Wprowadzenie do etyki nauczycielskiej, omówienie pojęć: etyka normatywna, deontologia, aksjologia, wartości instrumentalne,wartości moralne;

3. Godność nauczyciela i godność ucznia;

4. Tolerancja i wyrozumiałość w pracy nauczyciela;

5. Sprawiedliwość i odpowiedzialność w pracy nauczyciela;

6. Moralne aspekty relacji uczeń-nauczyciel;

7. Omówienie dokumentów kształtujących etyczne postawy człowieka: Konwencja Praw Dziecka, Deklaracja Praw Człowieka

(elementy etyki społecznej).

Literatura:

1. Kazimierz Szewczyk, "Wychować człowieka mądrego", Wyd. PWN, Warszawa, 2013

2. Janusz Homplewicz, "Etyka pedagogiczna", Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów, 1996

3. Grzegorz Grzybek, "Etyka, rozwój wychowanie", Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała, 2007

4. Kodeks etyczny nauczyciela,

http://www.ceo.org.pl/en/node/4483 (dostęp w dniu 10.10.2016)

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student zna zasady etyczne, którymi powinien kierować się nauczyciel;

W2. Student zna dokumenty określające normy etyczne społeczne oraz zasady etyczne charakterystyczne dla zawodu nauczyciela.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student potrafi postępować etyczne i analizować swoje postępowanie wobec innych ludzi, a w szczególności wobec ucznia.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student rozumie potrzebę doskonalenia własnej osobowości, warsztatu pracy; K_K0 1

K2.Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i odnieść je do swojej osoby, do wykonywanej pracy, K_K06

K3. Student postępuje etycznie, jest uczciwy, sprawiedliwy, tolerancyjny K_K04

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)