Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Matematyczne podstawy informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.145
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Matematyczne podstawy informatyki
Jednostka: Instytut Matematyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych pojęć logiki i teorii mnogości

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Konwersatorium 15

Konsultacje 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego

60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do konwersatorium 30

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 30

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01 - wykład: egzamin pisemny; konwersatorium: prace domowe i aktywność podczas zajęć

W02 - wykład: egzamin pisemny; konwersatorium: prace domowe i aktywność podczas zajęć

W03 - wykład: egzamin pisemny; konwersatorium: prace domowe i aktywność podczas zajęć

U01 - konwersatorium - prace zaliczeniowe

U02 - konwersatorium - prace zaliczeniowe

U03 - konwersatorium - prace zaliczeniowe

Pełny opis:

Przedmiot przybliża perspektywy teorii obliczeń i złożoności wyjaśniając efektywne aspekty funkcji matematycznych.

1. Definicja funkcji (częściowo) rekurencyjnej

2. Pojęcia zbioru rozstrzygalnego i rekurencyjnie przeliczalnego

3. Własności uniwersalności obliczeniowej

4. Twierdzenia o punkcie stałym

5. Hierarchia nierozstrzygalności

6. Podstawowe aspekty teorii złożoności

Literatura:

1. J. Mycka, Elementy teorii obliczalności, Wyd. UMCS 2011

2. R. Murawski, Funkcje rekurencyjne i elementy metamatematyki, Wyd. UAM, 2010

3. A. Shen, N.K. Vereshchagin, Computable functions, AMS 2003.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W01. Student zna podstawowe wyniki teorii obliczeń i złożoności - K_W08

W02. Znajomość pojęć dotyczących rozwoju pojęcia funkcji i relacji - K_W03.

W03. Znajomość powiązań matematyki dyskretnej, logiki i problemów rozstrzygalności.K_W04

UMIEJĘTNOŚCI

U01. Umiejętność zdefiniowania funkcji (częściowo) rekurencyjnej - K_U04

U02. Umiejętność udowodnienia nierozstrzygalności wybranych problemów decyzyjnych - K_U17

U03. Umiejętność udowodnienia kluczowych wyników teorii obliczeń - K_U01, K_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia

kompetencji zawodowych i osobistych – K_K01

K2. Potrafi skutecznie współdziałać w grupie na różnych zasadach; jest zaangażowany podczas realizowania określonych zadań - K_K02

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)